خبرگزاری کار ایران

مسیر گردشگری پیاده در محدوده بافت تاریخی تهران/ ۲

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۲۴۲

وقتی از روایتِ تهران و معرفی جاذبه‌های گردشگری آن حرف می‌زنیم، انگار از «فیل در تاریکی» حرف می‌زنیم؛ همینقدر ناشناخته؛ همینقدر جذاب و همینقدر متفاوت و دشوار در روایت.

به گزارش ایلنا، مسیرهای پیاده گردشگری در بافت تاریخی تهران روایتی دیگر از گردشگری در شهر را ارائه می‌کنند؛ روایتی که گردشگری را هم در مسیر می‌بیند و هم در مقصد. گردشگران در مسیرهای پیاده‌ی گردشگری، می‌توانند مجموعه‌های از ادراکات و احساسات مانند «درک معماری روح نواز»، «بازآفرینی خاطرات گذشته»، «درک روائی شهر» و «حس تعلق به مکان» را تجربه کنند و این نوع ارتباط با شهر، می‌تواند تقویت‌کننده‌ی هویت شهروندی و ملی نیز باشد.

هرچه گردشگری در محدوده‌ی شهری بافت تاریخی گسترش یابد، از رها شدن، فرسودگی و تخریب این میراث فرهنگی گردشگری گرانبها در گذشت زمان، جلوگیری می‌شود. برنامه‌ریزی برای گردشگری پیاده (با رعایت الزامات و استانداردهای حضور در بافت تاریخی)، منجر به ادراک بیشتر این فضاهای ارزشمند در اذهان عمومی و توجه به جنبه‌های هویت‌ساز و ارزش‌های نهفته در آن می‌شود. این ادراکات هرچه افزون‌تر شود، مطالبات شهروندی و گروه‌های مردم‌نهاد در سطح ملی برای توجه بیشتر به حفظ، نگهداری و احیاء گنجینه‌های تاریخی و آثار واجد ارزش تهران نیز افزون خواهد شد. چه بسا در مواردی که اثر، در فهرست میراث جهانی است و یا ظرفیت تبدیل شدن به میراث جهانی را دارد، این مطالبات بر برنامه‌ریزی‌های گردشگری هم تاثیر مثبت خواهد داشت.

در تعریف مسیرهای پیاده، به نقطه‌ی آغاز و پایان، طول مسیر، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، ترافیک، پراکندگی جاذبه‌های گردشگری و جذابیت‌های روایی توجه شده است.

این قسمت:

مسیر پیاده‌ی گردشگری شماره ۲

آغاز: میدان امام خمینی (ره) - جلوی مخابرات

پایان: بازار تهران

از ایستگاه مترو در ضلع جنوب غربی میدان امام خمینی (ره) که خارج شدید و از جلوی ساختمان مخابرات در ضلع جنوب میدان که رد شدید، قدم بر سنگفرش‌های خیابان ناصرخسرو می‌گذارید. ابتدا، قدری جلوی نمای دارالفنون بایستید که تاریخ علمی معاصر ایران به این مدرسه مدیون است. سپس بازدیدی از یکی از نفیس‌ترین خانه‌های تهران یعنی خانه‌ی قاجاری امام جمعه داشته باشید که تزئینات باشکوهی همچون آیینه‌کاری، نقاشی روی گچ، گچبُری، ارسی و شیشه‌های رنگی در انتظار شماست. بازدیدتان که تمام شد، «سرای روشن» با معماری گوتیکاش، جلوه‌گری می‌کند. در جزئیات این بنا دقت کنید.

و اما وقتی به مقابل شمس‌العماره‌ی زیبا که زمانی مرتفع‌ترین ساختمان تهران بود رسیدید به کوچه مروی وارد شوید. در این کوچه، به دلیل ایرانیانی که قبلاً ساکن عراق بوده‌اند، فرهنگ عربی جلب توجه می‌کند. در ادامه‌ی پیاده‌روی به سمت خیابان پانزده خرداد و بازار تهران رفته و در مسجد امام خمینی (ره) ورای همهمه و غوغای بازار، قدری در تاریخ معاصر تهران تأمل کنید و دوباره از مسیر خیابان پانزده خرداد به سبزه میدان وارد شوید؛ گول اسمش را نخورید، اینجا از سبزیجات خبری نیست اما در عوض شناخته شده‌ترین ورودی بازار تهران است. اگر نخواستید گشتی در بازار بزنید، ایستگاه متروی پانزده خرداد (چهار راه گلوبندک) شما را به خانه می‌رساند.

نویسنده: احسان میراب زاده

طراحی مسیرهای گردشگری پیاده: علی رفیعی، احسان میراب‌زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز