خبرگزاری کار ایران

هادی مقدم‌دوست: می‌خواستیم درون آدم‌ها را مطالعه کنیم/ مصطفی زمانی: برخی قوانین در وزارت ارشاد باید بازبینی شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۹۳۲

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست، در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر پس از نمایش این فیلم در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور کارگردان، یوسف منصوری (تهیه‌کننده)، مصطفی زمانی (بازیگر) و دیگر عوامل این فیلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی مقدم‌دوست در ابتدای این نشست اظهار داشت: این فیلم برای من یک تجربه جدید در سینما، شکل داستانی و مضمون بود. نمایش تغییر حال درونی آدم‌ها یک عنصر نمایشی و موضوعی برای جذابیت است که مخاطب شاهد این تغییر باشد. یکی از دوستانم حین عکاسی به من گفت که چقدر پیر شدی و به نظرم تغییر مسئله آدم‌هاست و دوست دارند این حال درونی و تغییر را ببینند.

در ادامه این نشست یوسف منصوری اظهار داشت: یک سال پیش من و نویسنده گفتگویی با هم داشتیم که همان زمان هادی مقدم‌دوست گزینه ما بود. اهالی سینما و هنر ویژگی‌های سینمای هادی مقدم‌دوست را می‌شناسند، او انسانی اخلاقی است و نگاهی امیدوار به زندگی دارد که هم در زیست شخصی و هم در زیست هنری این روحیه را می‌توان مشاهده کرد. دغدغه این فیلم مسئله هادی مقدم‌دوست هم بود و همه چیز پله‌‌پله پیش رفت و بعد دوستان در سازمان سینمایی سوره هم جلو آمدند و زمان گذاشتند و بعد آقای زمانی با جان و دل آمد و منبعی انرژی بود.

در ادامه مصطفی زمانی اظهار داشت: فرقی نمی‌کند که از چه جناحی، به خاطر همه کسانی که در این چند ماه از دست دادیم تسلیت می‌گویم چون جان آدم‌ها مهم است. برخی قوانین در ارشاد باید بازبینی شوند چون فیلمنامه‌هایی را که میخوانیم دور از واقعیت شده‌اند. دسترسی مردم به فیلم‌های جهان زیاد است و در این فضا باورپذیری نقش‌های دور از واقعیت بسیار سخت است. در فرهنگ ما این فیلم‌ها باورپذیر هستند و من انرژی‌ام را برای همین فیلم‌ها گذاشته‌ام.

وی افزود: من با آقای مقدم‌دوست کار نکرده بودم و با هم صحبت می‌کردیم و بعد از چند وقت قراردادی بستیم و پیش‌تولید در ادامه کمی متوقف شد اما من هم کاری را قبول نکردم. فیلمنامه خوبی بود و همکاری با آقای مقدم‌دوست یکی از بهترین تجربه‌های من بود چون ابتدا فیلم می‌سازد و بعد اجرایش می‌کند.

حسن حسینی در ادامه درباره همکاری در نگارش فیلمنامه «عطرآلود» گفت: مگر می‌شود با هادی مقدم‌دوست کار کنید و فیلمنامه را خودتان بنویسید؟ من به همکاری با او افتخار می‌کنم و خیلی چیزها حتی زندگی کردن هم از او یاد گرفتم.

در ادامه حسینی درباره استفاده از عطر برای یادآوری خاطرات گفت: تمام تلاش ما این بود که کاراکتر اصلی را به گونه‌ای جلوه دهیم که عطر ویژگی اصلی این کاراکتر باشد و نمی‌دانم این اتفاق واقعاً رخ داده است یا خیر. 

مقدم‌دوست نیز در ادامه گفت: ما می‌خواستیم درون آدم‌ها را مطالعه کنیم، واقعاً فیلم‌هایی را که درون آدم‌ها را مطالعه می‌کنند نمی‌توان نفی کرد. شاید این سلیقه ما نباشد ولی اینگونه نگاه یک مدل معروف از سینماست و حداقل می‌توانیم آن را بپذیریم.

در ادامه این نشست روزبه رایگا (فیلمبردار) اظهار داشت: پیش از این در فیلم «سر به مهر» با هادی مقدم‌دوست همکاری داشتم و وقتی فیلمنامه را خواندم درباره تک‌تک لوکیشن‌ها و نورهایی که قرار بود در صحنه کار شود صحبت کردیم. در حین کار همیشه به فیلمنامه رجوع می‌کردیم و در دکوپاژ هم چالش داشتیم و همه چیز خوب پیش رفت.

در ادامه میرزامحمدی (طراح صحنه) نیز اظهار داشت: غیر از رنگ و فرم این بار چالش عطر را هم داشتیم که چه کنیم تا عطر را در فیلم حس کنیم. جزئی‌نگری و خلاقیت هادی جسارت ما را هم بالا برد. ما می‌خواستیم در یک خانه قدیمی عطر جوانی ساطع کنیم.

زمانی نیز در ادامه درباره شباهت این نقش با شخصیت خودش گفت: بیست و چند سالم بود که برای ایفای نقش یوسف انتخاب شدم و از آن زمان می‌دانستم که وارد هر کاری شوم دیگر وارد زمین بازنده شده‌ام چون یوسف کار بزرگی بود اما برای من یاد گرفتن مهم است و وقتی فهمیدم که می‌شود از هادی مقدم‌دوست یاد گرفت فهمیدم که به نقش رسیدم. 

وی افزود: اینکه بگویم برای برای فرزندم یا خانواده‌ام زندگی می‌کنم نوعی دروغ است چون انسان برای بقا زاییده شده است. با هادی مقدم‌دوست صحبت کردم و گفتم در مواجهه با مرگ سه مرگ وجود دارد، اول حق بودن مرگ است، مهربان می‌شوید، دوم نوعی سوءظن و پرخاشگری است و بعد در مرحله سوم تسلیم می‌شوید. زندگی واقعاً همین است و شبکه‌های اجتماعی هیجانات را به وجود آورده‌اند. فیلم روی من فشار آورد و کار سختی بود و من هنوز جرات نکرده‌ام محصول نهایی را ببینم.

مقدم‌دوست درباره هدفش از ساخت این فیلم گفت: واقعیت این است که نمی‌توان درباره هدف ساخت این فیلم صحبت کرد، اینکه من بگویم هدفم این بوده به این معنا است که به شما گفته‌ام این فیلم را اینگونه ببینید بنابراین از پاسخ دادن به این سوال پرهیز می‌کنم.

زمانی درباره کار در این فیلم گفت: نقش سختی بود، من دو ماه هیچ کسی را ندیدم و حتی گوشی موبایلم سایلنت بود چون نقش سختی را بازی می‌کردم و هادی مقدم‌دوست هم آدم حساسی است.

نویسنده این فیلم در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر ساعتی از این فیلم حذف شود چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: این فیلم لحظه به لحظه زندگی آدمی است و باید بگویم که جنس این فیلم‌ها اینگونه است.

در پایان مقدم‌دوست نیز درباره این انتقاد گفت: وقتی طرح را دیدم فهمیدم که چنین چالشی دارد، تغییر شخصیت کاراکتر از نقطه‌ای به نقطه دیگر اهمیت دارد و حذف یک قطعه باعث می‌شود که گامی از این مسیر تغییر حذف شود و برای مخاطب ملموس نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز