خبرگزاری کار ایران

یک کارگردان تئاتر:

«تمرکززدایی» باعث گسترش تئاتر در کشور می‌شود/ هنرمند نور را به بخش دیده نشده جامعه می‌تاباند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۳۳۴

محمد پورجعفری (کارشناس حوزه هنرهای نمایشی گیلان) که با نمایش «لیدر» در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور یافته، می‌گوید تمرکززدایی یکی از نکات مهم برای گسترش تئاتر در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «لیدر» به کارگردانی محمد پورجعفری، امروز (دوشنبه دهم بهمن) در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ در تالار سایه یکی از سالن‌های مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. این اثر در بخش رقابتی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر اجرا خواهد شد. 

محمد پورجعفری که از سال ۸۰ به صورت حرفه‌ای وارد عرصه تئاتر شده است، آثاری همچون «عشق‌ورزی»، «محاله فکر کنید این‌طوری بشه»، «برخورد نزدیک از نوع آخر»، «دوستت دارم با صدای آهسته»، «جفت چهار»، «بهتر است دهان‌مان را ببندیم» را در کارنامه خود دارد. 

علی بدرطالعی، مریم یکتافرد، مهدی پورخانی، عرشیا زمانی و پریا بوران بازیگران نمایش «لیدر» هستند. لیست عوامل نمایش «لیدر» به این شرح است؛ محمد پورجعفری (نویسنده، کارگردان، طراح صحنه)، فرزاد عبادتی (دستیار اول کارگردان)، بهناز پارسا (منشی صحنه)، شایان حریری (انتخاب موسیقی)، شاهین بشرا (طراح پوستر و بروشور)، بهراد آبسالان، عرفان اقبالی و پارسا عاشورزاده (ساخت دکور) و ریحانه هندی (طراح لباس)، از دیگر عوامل این نمایش صحنه‌ای هستند. 

پورجعفری درباره داستان نمایش «لیدر» گفت: داستان این نمایش در حوزه آسیب‌های اجتماعی است و وقایع و حواشی فوتبال بانوان تیم سپیداران رشت را در خانه یکی از لیدرهای این تیم به تصویر می‌کشد.

پور جعفری، ضمن تشبیه کردن هنرمند به نورافکنی که به بخش دیده نشده در جامعه می‌تابد، ادامه داد: تئاتر باید زبان جامعه باشد و هنرمند به عنوان جامعه‌شناش باید پدیده‌ها و اتفاقات پیرامون را رصد کند.

هنرمند، زبان جامعه است

او ادامه داد: هنرمند، زبان جامعه است و باید به مخاطب برای کشف و شهود آثار هنری کمک کند، بنابراین هنرمند، آینده را در آثار خودش بررسی و تحلیل می‌کند.

او با اشاره به جایگاه بلند تئاتر می‌گوید: اگر مدیران و مسئولان بیش از پیش به تئاتر توجه کنند، متوجه می‌شوند که بخشی از مشکلات جامعه در تئاتر بازتاب می‌یابد.

پورجعفری، بالا بودن تعداد تئاترهای اجرا شده در یک کشور را مبنای غنی بودن فرهنگ آن کشور دانست و توضیح داد: هرچقدر تعداد آثار و تئاترهایی که در یک کشور اجرا می‌شود و مخاطبانی که به تماشای این هنر می‌پردازند، بیشتر باشد، آن کشور به لحاظ فرهنگی غنی‌تر خواهد بود. 

کارگردان نمایش «لیدر»، با تاکید بر ضرورت گسترش تئاتر در سطح کشور، گفت: تمرکززدایی یکی از نکات مهم برای گسترش تئاتر است. این هنر را باید در مناطقی که از امکانات کم‌تری برخوردار هستند گسترش بدهیم تا به این ترتیب بتوانیم فرهنگ را به شکل عادلانه تقسیم کنیم. 

جشنواره بنگاهی برای تعاملات هنرمندان است

این کارگردان، جشنواره تئاتر فجر را بنگاهی برای تعاملات هنرمندان می‌‎داند و معتقد است: جشنواره تئاتر فجر مکانی است که گروه‌های هنری آثار یکدیگر را می‌بینند و ماحصل تئاتر کشور در نقطه‌ای به نام جشنواره تئاتر فجر به نمایش گذاشته می‌شود.

او با ابراز خوشحالی از برپایی مجدد جشنواره تئاتر منطقه‌ای گفت: برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای برای هنرمندان شهرستان بسیار مفید و کمک‌کننده است و یکی از پل‌ها برای دیده شدن استعداد هنرمندان و آثار برگزیده شهرستان در جشنواره تئاتر فجر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز