خبرگزاری کار ایران

کشف مقبره «شاهزاده» و اشیاء گرانبها در رومانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۲۱۹

بقایای یک مقبره «شاهزاده»، احتمالاً یکی از جنگجویان هونیک، در حین ساخت بزرگراه در رومانی پیدا شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ساخت یک بزرگراه جدید در رومانی، مقبره‌ای مملو از اشیاء با ارزش متعلق به یک جنگجوی ثروتمند و اسبش را کشف کردند. قدمت این مقبره به قرن پنجم پس از میلاد می‌رسد، زمانی که منطقه تحت کنترل مردمی به نام هون‌ها بود. 

این مقبره مملو از بیش از ۱۰۰ شیء از جمله سلاح، اشیاء با روکش طلا و قطعات جواهرات طلا که با سنگ‌های قیمتی منبت کاری شده، است. 

کشف مقبره «شاهزاده» و اشیاء گرانبها در رومانی

Silviu Ene (از موسسه باستان‌شناسی Vasile Pârvan در بخارست، رومانی) به Live Science گفت: این مقبره از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا علاوه بر موجودی غنی، در یک مکان به همراه ۹۰۰ ویژگی باستان‌شناسی دیگر همچون گودال‌ها، خانه‌ها و مقبره‌ها کشف شد. ضمن آنکه اشیاء متنوع و ارزشمندی که در قبر او بدست آمده نشان از آن دارد که متوفا از طبقه حاکمان در دوره هونیک بوده. 

هون‌ها سوارکاران چادرنشینی بودند که از آسیای مرکزی آمدند. در قرن چهارم و پنجم پس از میلاد، آن‌ها به شرق دور اروپا حمله کردند و آن‌ها را اشغال کردند، در حالی که مردمان دیگر - مانند وندال‌ها و گوت‌ها - را از سرزمین‌های خود آواره کردند و باعث مهاجرت آن‌ها به غرب شدند. هون‌ها مشکل اساسی برای امپراتوری روم بیزانس (یا شرقی) که تا آن زمان کنترل بسیاری از سرزمین‌های غرب دریای سیاه را در اختیار داشتند – منطقه‌ای که اکنون شامل رومانی می‌شود- بودند. 

گمان می‌رود این مقبره مربوط به قرن پنجم پس از میلاد باشد، زمانی که منطقه تحت کنترل مهاجمان شرقی موسوم به هون‌ها بود. به گفته باستان‌شناسان از جمله اشیاء بدست آمده در این قبر می‌توان به شمشیری اشاره داشت که از آهن ساخته شده و بیشتر زنگ آن زده است، اما تمام طول غلاف با ورق طلا تزئین شده که باقی مانده است. این یافته‌ها همچنین شامل چندین قطعه جواهرات طلا است که برخی از آن‌ها با جواهرات و سنگ‌های قیمتی تزئین شده است. 

کشف مقبره «شاهزاده» و اشیاء گرانبها در رومانی

Ene باستان‌شناس اصلی است که در حال بررسی این مقبره است که اواخر سال گذشته در طول ساخت یک بزرگراه در نزدیکی شهر Mizil در جنوب شرقی رومانی، در حدود ۱۴۰ مایلی (۲۲۰ کیلومتری) از دریای سیاه کشف شد. به گفته او آخرین یافته‌های باستان‌شناسی در این مقبره شامل یک شمشیر آهنی در غلاف طلایی، یک خنجر، دسته‌هایی از سر پیکان‌های آهنی و بندهای استخوانی تزئین‌شده است که زمانی به یک کمان چوبی وصل بودند. 

او گفت: باستان‌شناسان همچنین بقایای یک زین طلاکاری شده، یک دیگ برنزی، چندین «دیوارک» تزئین شده - لوازمی برای نگه داشتن شمع روی دیوار - و قطعات جواهرات طلا را کشف کردند. همچنین اسکلت کامل این جنگجو و استخوان‌های جمجمه و پای اسب او در مقبره پیدا شد. به نظر می‌رسد این مرد با نقاب طلا به خاک سپرده شده است. 

Ene گفت: تحقیقات باستان‌شناسی اکنون تقریباً نیمه تمام شده است. طی چند ماه آینده، استخوان‌ها و آثار باستانی تمیز، بررسی و در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت، در حالی که محل خود مقبره توسط پروژه بزرگراه ساخته خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز