خبرگزاری کار ایران

محمد خزاعی:

جبران عقب‌ماندگی زیرساختی سینما زمانبر است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۹۲۱

نشست رئیس سازمان سینمایی کشور با هنرمندان و سینماگران استان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی، رئیس سازمان سینمایی کشور در سفر خود به استان خراسان رضوی با سینماگران و هنرمندان این استان در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث و گفتگویی صمیمانه پرداخت.

در این نشست محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به نوزدهمین سفر استانی کمیته مدیران سینمایی به اهداف طراحی شده برای این سفرها پرداخت و گفت: اساسا این سفرها برای هم شنوی و گفتگو و درد و دل با هنرمندان و پایش ضرورت‌ها و نیازسنجی تعریف و ترسیم شده است.

وی افزود: با تمام وجود نسبت به دغدغه‌ها و دردی که شما امروز دارید آشنا هستم چرا که به شخصه این مسیر را طی و مشکلات آن را لمس کرده‌ام.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه برای دستیابی به تحلیل دقیقی از نیازها و چالش‌ها ناگزیر به حضور میدانی در شهرستان‌ها و استان‌ها هستیم، این اقدام را لازمه برنامه‌های تحولی سینمای استان‌ها دانست و با اشاره به تغییر رویکرد دولت سیزدهم و عزم جدی سازمان سینمایی برای احیای سینمای استانی اظهار داشت: توجه به زیرساخت سینماها در استان‌ها دستاوردهای بسیاری در پی خواهد داشت که افزایش تولیدات، افزایش اشتغال، تامین نیازهای جامعه با سلایق گوناگون، فراهم شدن امکان استفاده از فیلم‌های خارجی، رونق گیشه و تقویت اقتصاد سینما از جمله آن است.

وی با بیان اینکه‌باید زیرساخت‌ها در مناطق مختلف کشور توسعه پیدا کند گفت: در این دوره ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوانان و ۳۰ درصد بودجه‌ مرکز گسترش به تولید فیلم توسط فیلمسازان استانی اختصاص داده شد.

خزاعی با اشاره به اینکه نگاه متفاوت به سینماگران استانی در این دوره کاملا مشهود و محسوس است افزود: انتصاب مدیر استان‌ها در فارابی و مرکز گسترش بر اساس این نگاه جدید و تمرکز و توجه هدفمند به فعالیت‌های استان‌ها شکل گرفته است.

وی با تاکید برمنابع و شرایط بسیار خوب موجود در بسیاری از استانها عنوان کرد: البته قرار نیست همه عقب‌ماندگی حوزه فرهنگ و سینما درطول یک سال جبران شود اما نگاه و حرکت در این مسیر آغاز شده است. شکل‌گیری برنامه مهر سینمای ایران و تجلیل از نخبگان و سینماگران استانی، حضور سینماگران شهرستانی در ترکیب هیات‌های انتخاب و داوری، اهتمام ویژه به استان‌ها و دفاتر سینمای جوان در اولین مصوبه شورای عالی سینما، اعطای چهار اعتبارنامه سینمایی در جشنواره فیلم کوتاه تهران به فیلمسازان شهرستانی و حضور میدانی و جهادی برای توسعه سالن های سینما و غیره از جمله اقدامات این دولت در توجه به هنرمندان و سینماگران شهرستانی است. این درحالی است که معتقدم باید به ظرفیت‌های بومی توجه کرد.

وی در واکنش به انتقاد سینماگران شهرستانی از رفتارهای دم ‌‌دمی برخی از سلبریتی‌ها تصریح کرد: نقدی که امروز به جریان سلبریتی دارید مستلزم حرکت اجتناب‌ناپذیر در مسیر پرورش نسل جدیدی از سینماگران متعهد و متخصص است.

وی اضافه کرد: خلا رنگین‌کمان فرهنگ‌های بومی احساس می‌شود، مسائل فیلم‌های ما نباید در حصار تهران باقی بماند و بازتابی از نیازهای استانی و دیگر مناطق در آن وجود داشته باشد

خزاعی با اشاره به این موضوع که قرار نیست هر فیلمی که تولید می‌شود به چرخه اکران سینماها راه یابد بلکه در زنجیره پیوسته عرضه باید به طریق دیگری ارائه شود، تاکید کرد: این موضوع مستلزم کمک و هم‌افزایی است تا گفتمان سینما با حمایت همه نخبگان و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مرجع در مقیاس گسترده‌تری تبیین شود.

وی ادامه داد: شکل‌گیری شورای هماهنگی استانی سینما امری ضروری است و این خلا در استان خراسان رضوی با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود بیشتر حس می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به درخواست تاسیس شهرک سینمایی در استان گفت: شهرک‌های سینمایی با تعریف و کاربردهای گذشته، امروز کارکرد و صرفه‌ای اقتصادی نداشته و مدل فیلمسازی تغییر کرده است. این در حالی است که ما نیازمند سوله‌های فیلمسازی و شهرک‌های سینمایی مدرن هستیم.

وی ادامه داد: با اقدام سازمان سینمایی نسبت به سفرهای استانی، بسیاری از مسئولان به تازگی متوجه ظرفیت‌های نهفته استان‌ها شده اند.

رئیس سازمان سینمایی ضمن تمجید از روحیه مطالبه‌گری نسبت به عزت کشور و ‌‌منافع ملی در سینماگران افزود: یک عده‌ای که امروز ساز مخالف می‌زنند و حاکمیت فرهنگی را به چالش می‌کشند، اغلب از کسانی هستند که از طریق مجاری مراکز دولتی و موسسات سینمایی و تلویزیون رشد کرده و بیشترین تسهیلات را دریافت کرده‌اند ولی امروز ژست اپوزیسیون می‌گیرند. متاسفانه، برخی فراموش کرده‌اند که رشد و نموشان را مدیون و مرهون حاکمیت فرهنگی کشورند ولی امروز برای مردم ایران فیلم نمی‌سازند بلکه برای فستیوال‌ها و جایزه‌های خارجی فیلم می‌سازند.

وی با بیان اینکه زمینه فیلمسازی در خراسان رضوی بیش از سایر استان‌ها است اضافه کرد: ما به فیلم‌هایی نیاز داریم که علاوه بر وجوه فرهنگی و هویت ملی به اقتصاد، بازار ، مخاطب ملی و بین المللی توجه داشته باشد.

خزاعی با اشاره به مطالبه تغییر در ساختار سینمای کشور گفت: ما تغییرات را آغاز کرده‌ایم و این سفر آغاز فصلی تازه و شروعی برای تغییرات است.

یادآور می‌شود محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی و‌مجلس و استان های سینمایی، علیرضا اسماعیلی دستیار و مدیرکل حوزه ریاست ، هاشم میرزاخانی مدیرعامل سینماشهر و مهدی آذرپندار مدیر سینمای جوان، رئیس سازمان سینمایی را همراهی می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز