خبرگزاری کار ایران

آشکار شدن قبور باستانی دشت مغان در عملیات راهسازی

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۳۷۱

عملیات راهسازی و چهاربانده کردن محور ارتباطی پارس آباد مغان - سربند در محدوده روستای اولتان، قبور باستانی را آشکار ساخت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در نتیجه عملیات راهسازی و چهاربانده کردن محور ارتباطی پارس آباد مغان - سربند در محدوده روستای اولتان، قبور باستانی آشکار و مجوز برنامه کاوش اضطراری گورهای مکشوفه از اولتان قالاسی پارس‌آباد اردبیل توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صادر شد. 

روح‌ا… محمدی (سرپرست هیئت باستان‌شناسی) گفت: در ادامه مطالعات میدانی و کاوش باستان‌شناسی در حال انجام تاکنون ۹ قبر شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته که قبور مورد مطالعه عموما در اثر فعالیت ماشین آلات سنگین راهسازی آسیب دیده و مربوط به دو دوره تاریخی هستند. 

او با بیان‌اینکه تمامی قبور با ساختار چاله‌ای بوده و تدفین‌ها مربوط به قرون اولیه اسلامی تا سلجوقی و همچنین دوره اشکانی است تصریح‌کرد: به نظر می‌رسد یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تاریخی اولتان همین محدوده کاوش در بخش جنوبی اولتان قالاسی و به فاصله صد و پنجاه متری خندق پیرامون ارگ مرکزی شهر تاریخی باشد. 

سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اشاره به اینکه اولتان قالاسی در مسیر راه جاده تاریخی «قفقاز یولی» و «ائل یولی» واقع شده و از جمله شهرهای مهم تاریخی دشت مغان محسوب می‌شود اظهارکرد: این اثر تاریخی دارای ارگ مرکزی با وسعت بیشتر از سی و سه هکتار، بخش صنعتگران با وسعت بیست و پنج هکتار و شارستان و ربض و گورستان مکشوفه مورد کاوش روی هم بالغ بر صد هکتار وسعت داشته است. 

این باستان‌شناس افزود: اولتان قالاسی در شمالی‌ترین نقطه کشور در مرز ایران و جمهوری آذربایجان و تراس رود ارس واقع شده و به احتمال زیاد همان شهر تاریخی ورثان که در متون جغرافی نویسان مسلمان به کرات از آن یاد شده، است. 

محمدی در پایان خاطرنشان‌کرد: عملیات کاوش اضطراری در محدوده جاده مواصلاتی تا حصول نتایج بیشتر و کافی ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز