خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ظرفیت اقامت اضطراری مشهد پر نشد/ تکمیل ۹۸ درصدی مراکز اقامتی شمال کشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۷۳۲

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی از تکمیل ۹۸ درصدی مراکز اقامتی شمال کشور و خالی ماندن ظرفیت اقامت اظطراری پیش بینی شده در مشهد طی تعطیلاتی که گذشت، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو هفته اخیر از یکسو با روزهای پایان تابستان همراه بود و از دیگر سو با روزهای پایان ماه صفر و تعطیلات آن همزمان شد. تعطیلات پیاپی این روزها از اربعین گرفته تا رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) سفرهای متعددی را در کل کشور رقم زد. 

این سفرها علاوه بر رونق شهرهای مرزی به واسطه سفر زائران به عتبات عالیات، با رونق سفر در داخل کشور و بخصوص شهرهای شمالی همراه شد. در ادامه نیز خراسان رضوی به عنوان استان اصلی مقصد زائران امام رضا (ع) در آخرین تعطیلاتی که گذشت، میزبان میلیون‌ها زائر بود. 

مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی) با اشاره به آنکه در تعطیلاتی که گذشت میزان سفرهای داخلی کشور رشد چشمگیری داشت، گفت: تعداد مسافران در برخی از شهرها به اندازه‌ای بود که ضریب اشغال مراکز اقامتی و هتل‌ها در آن مقصد به ۱۰۰ درصد رسید. استان‌های شمالی کشور، مشهد، تبریز و اردبیل به ضریب اشغال ۹۸ درصد رسیدند و رونق دوباره‌ای در حوزه گردشگری را در این استان‌ها و شهرها شاهد بودیم. حتا با ترافیک در جاده‌های شمال کشور روبه رو شدیم و مسیرها یکطرفه شد. 

او ادامه داد: وضعیت هتل‌ها و مراکز اقامتی تقریبا در تمام کشور در این ایام خوب بود. برخی از استان‌های مرکزی کشور مانند یزد، اصفهان، شیراز و حتا برخی از استان‌های غربی کشور، وضعیت ضریب اشغال مراکز اقامتی خوب بود. 

به گفته فاطمی، با وجود آنکه پیش‌بینی‌ها برای تعطیلات آخر ماه صفر بر این مهم بود که زائران زیادی به مشهد سفر خواهند کرد، از این رو مراکز اقامتی رسمی و غیر رسمی متعددی به این منظور آماده خدمات‌رسانی شده بودند اما در نهایت ظرفیت اعلام و آماده شده برای اقامت اضطراری تکمیل نشد. استان‌های همجوار نیز که به عنوان استان معین معرفی شده بودند، همکاری لازم را داشتند. 

به گفته مسئولان، در دهه پایانی صفر بیش از ۵.۸ میلیون زائر و مسافر وارد مشهد شد، اما با وجود قرار گرفتن تعطیلات پایان ماه صفر در میانه هفته، بر آمار تعداد زائران در این مدت اضافه خواهد شد و موج بازگشت زائران تا روز شنبه ۹ مهر ماه ادامه خواهد داشت. 

فاطمی در این خصوص تصریح کرد: آماری که اعلام شده، ورود حدود ۶ میلیون زائر به مشهد است اما قاعدتا آمار اقامت‌های رسمی کمتر از این تعداد خواهد بود. 

یوسف بیدخوری (معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) چندی پیش از فعال شدن بیش از ۶۵۰ هزار ظرفیت اسکان، اعم از واحدهای اقامتی رسمی، موقت و اضطراری در مشهد برای زائران خبر داده بود. به گفته او، از این میزان ظرفیت بیش از ۲۴۰ هزار واحد تحت پوشش اماکن دولتی و رسمی، بیش از ۱۷۰ هزار واحد موقت و حدود ۲۸۰ هزار واحد اضطراری در مشهد برای زائران فراهم شد. در نهایت نیز مسافران و زائران مشهد، حدود ۷۱ درصد ظرفیت اسکان اعم از رسمی و غیررسمی را پر کردند. 

امضاء تفاهم نامه‌ها و فرآیندهای پیچیده

فاطمی همچنین به هفته گردشگری و امضاء تفاهمنام‌هایی با برخی نهادها و ارگان‌ها اشاره کرد و گفت: تفاهمنامه‌ای با شرکت فرودگاه‌ها امضا شد تا بتوانیم در تعداد زیادی از فرودگاه‌های کشور، تاسیستات گردشگری ایجاد کنیم. بر اساس این تفاهمنامه از اراضی فرودگاهی برای تأسیسات اقامتی و هتلی استفاده خواهد شد. 

او در پاسخ به این سئوال که طی سال‌های گذشته شاهد امضای تفاهمنامه‌های متعدد بین وزارت میراث و گردشگری و ارگان‌ها و نهادهای مختلف بودیم به طور مثال چندی پیش برای استفاده از ظرفیت گردشگری پشت سدها با وزارتخانه نیرو تفاهمنامه منتعقد شد اما در نهایت خروجی چشمگیری از این تفاهم‌نامه و سایر تفاهمنامه‌ها حاصل نشده‌است، گفت: مشکل آنجاست که بعد از امضای تفاهمنامه، شاهد انعقاد فرآیندهای سخت و پیچیده‌ای برای به نتیجه رسیدن این تفاهمنامه‌ها هستیم. امیدوارم این فرآیندها کمی تسهیل شود. 

فاطمی خاطرنشان کرد: این فرآیندها در جلسات کارشناسی نوشته می‌شوند. امیدواریم از این پس این فرآیندها را بتوانیم ساده اجرایی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز