خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تاکید کانون پرورش فکری بر سرمایه‌گذاری در حوزه نیروی انسانی، تولیدآثار فاخر و کتاب/ دیدگاه صرفا اقتصادی به مقوله فرهنگ، تربیت و آموزش خردمندانه‌ای نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۸۴۶۸

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: در حوزه نیروی انسانی و تولید آثار فاخر و کتاب و کتابخوانی سرمایه‌گذاری فرهنگی خواهیم کرد. دیدگاه صرفا اقتصادی و زیان دهی به مقوله فرهنگ، تربیت و آموزش، دیدگاه خردمندانه‌ای نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نهادی ۵۷ساله با امکانات وسیع و مخاطبان فراگیر، امروز دست‌مایه گزارشی شده که سعی دارد ماهیت آن را زیر سئوال برد. هرچند مسئولان وزارت فرهنگ تاکید دارند که این موضوع در حد یک گزارش کارشناسی است که هنوز فرایند بررسی‌های قانونی خود را حتی در کمیته و کمیسیون‌های تخصصی دولت نیز شروع نکرده و اصل درخواست برای حمایت بیشتر، تقویت و هم‌افزایی جریان فرهنگی و اصیل و ترویج کتابخوانی بوده است و هر تصمیمی در حوزۀ فرهنگی دولت مردمی به پشتوانه کسب دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی دلسوزان و خبرگان اتفاق می‌افتد که موضوع اخیر نیز تابعی از این رویکرد کلان است. 

اما بر همگان پرواضح است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی سال‌های اخیر با کاهش بودجه، بی‌توجهی به نیازهای واقعی جامعه و کودکان و حتا مدیریت و تصمیم‌گیری‌های بدون تخصص همراه شده و همین سبب شده تا آنچه امروز در اذهان عمومی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باقی بماند، با آنچه که در چند دهه گذشته بود، تفاوت چشمگیری داشته باشد. 

حامد علامتی (مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) دراین باره به ایلنا گفت: دیدگاه صرفا اقتصادی و زیان دهی به مقوله فرهنگ، تربیت و آموزش، دیدگاه خردمندانه‌ای نیست. باید به حوزه فرهنگ، تربیت و آموزش نگاه سرمایه‌گذاری فرهنگی داشته باشیم، چراکه سود این قضیه در ارتقای نسل‌های آینده خود را نشان می‌دهد. بنابراین با چنین نگاهی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک مجموعه فرهنگی، تربیتی و ادبی است. از این رو دیدگاه نظام جمهوی اسلامی ایران و دولت نگاه سرمایه‌گذاری فرهنگی در راستای ارتقای کمی و کیفی کانون است. باید بتوانیم گستره فعالیت‌های خودمان را با ارتقای کیفیت به تمام کودکان و نوجوانان این مرز و بوم برسانیم. 

تاکید کانون پرورش فکری بر سرمایه‌گذاری در حوزه نیروی انسانی، تولیدآثار فاخر و کتاب/ دیدگاه صرفا اقتصادی به مقوله فرهنگ، تربیت و آموزش خردمندانه‌ای نیست

او ادامه داد: خروج از تصدی‌گری و رفتن به سمت تولی‌گری از جمله برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. بیش از هزار مرکز فرهنگی و هنری داریم و تقویت آن‌ها را مد نظر داریم. حمایت تمام قد از بدنه کانون که همان مربیان و همکاران ما هستند در دستور کار قرار گرفت. تولید آثار فاخر و حمایت از حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی، نویسندگان، شاعران، ادبا و تولیدکنندگان از برنامه‌های ماهست و خواهد بود. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سئوال که آیا این مرکز توانسته به بالندگی مالی دست پیدا کند که بتواند بودجه و هزینه‌های بخش‌های زیر مجموعه خود را تامین کند، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک شرکت دولتی است. به این معنا که هم از سوی دولت مورد حمایت قرار می‌گیرم و هم باید خودمان بتوانیم هزینه‌هایمان را تامین کنیم. سعی ما برآن است هر دو بخش را باهم پیش ببریم. دولت حمایت‌های لازم را دارد و در عین حال منابع لازم برای کسب درآمدهای مد نظر پیش بینی شده است اما این بدان معنا نیست که نگاهی سود و زیان نسبت به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته باشیم. تاکید می‌کنم که کانون یک مرکزی است که کارهای فرهنگی و تربیتی انجام می‌دهد و حتما باید در آن سرمایه‌گذرای فرهنگی اتفاق بیافتد. 

او در پاسخ به این سئوال که با توجه به این صحبت‌ها درحال حاضر تمرکز کانون بر سرمایه‌گذاری در کدام بخش‌هاست، گفت: ما حتما بایستی در همه بخش‌ها سرمایه‌گذاری کنیم. وقتی با نیروی انسانی سرو کار داریم، وقتی با امر تربیت همراه می‌شود، سرمایه‌گذاری فرهنگی تقلی می‌شود. نگاه جمهوری اسلامی و دولت سرمایه‌گذرای فرهنگی است. حال شاید یک مدیر یا شخصی نظری داشته باشد و آن طرح را ارائه داده باشد، ما نباید آن را به کل تعمیم دهیم. ما محکم ایستاده‌ایم و مخالفت خودمان را با آن پیشنهاد اعلم کرده‌ایم و تمام تلاشمان را برای منتفی شدن آن می‌کنیم. 

علامتی همچنین درخصوص تغییراتی که سرمایه‌گذاری فرهنگی و تربیتی در حوزه نیروی انسانی و مربیان و البته کتابخانه‌های سیار کانون ایجاد کرده نیز گفت: من حدود یک ماه است که در این مجموعه مستقر شده‌ام و به وقتش این سئوال را پاسخ خواهم داد. سرمایه‌های کانون، مربیان آن و افرادی کارآمد، کاربلد و عالم به امر کودک هستند. حتما در اولویت‌های ما قرار خواهند داشت مگر می‌شود بر روی سرمایه‌هایمان سرمایه‌گذاری نکنیم. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین در پاسخ به این سئوال که سیاست‌های مدیریت فعلی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کانون و تامین هزینه‌های موجود چیست، گفت: درآمدهای اختصاصی مشخص در کانون داریم که با همان‌ها کارمان را پیش می‌بریم و نمی‌گذارد بر روند موجود خلل ایجاد کند. ما نگاه فرهنگی داریم و هر جا نیاز باشد باید تمام قد هزینه کنیم. باید برای نسل آینده کارهای لازم را انجام دهیم. البته این سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف متفاوت خواهد بود. حتا در حوزه نیروی انسانی و تولید آثار فاخر و کتاب و کتابخوانی سرمایه‌گذاری فرهنگی خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز