خبرگزاری کار ایران

ترویج اخلاق اسلامی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۷۵۲

در بررسی مسایل اصلی فرهنگی جامعه، کم و بیش، ضعف عمل به ارزش‌های اخلاقی، ضعف اعتماد عمومی به نظام رسمی فرهنگی، مادی‌گرایی، کم‌رنگ شدن پیام‌رسانی فرهنگی دیده می‌شود که متاسفانه نتیجه آن، مشکلات، ضعف مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و نظائر آن است که در جامعه به چشم می‌خورد، از این رو و به خاطر رفع این کاستی‌ها، در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تدبیری تحت عنوان؛ «ترویج آموزه‌های اخلاق اسلامی و هنجارهای مدنی و تبلیغ عملی دین» پیش بینی شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در یکی از فرازهای مهم این تدبیر، موضوع دیرپای اخلاق اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. موضوعی که بدلیل اهمیت فراون، درباره آن، بسیار سخن گفته شده وکتابهای بی‌شماری قلمی گردیده و به زیور طبع آراسته شده است، به صورتی که آثار باقیمانده از آن، مجموعه‌های گرانسنگی است که از میراث تمدن اسلامی در حوزه ادبیات و اخلاق به جا مانده که محتوای آن، علاوه بر ارزش‌های اخلاقی، شامل آداب تعلیم و تربیت، توصیه‌ها و رفتارهای انسانی، ترویج آموزه‌های اخلاقی، سرمشق‌ها و الگوها و سجایای اخلاق اسلامی در ادوار مختلف دیده می‌شود، بطوری که این آثار ارزنده و میراث ماندگار گذشته، در ترویج اخلاق اسلامی و تعلیم وتربیت جامعه اسلامی نقش بسزایی داشته است.

در این تدبیر در کنار زندگی نوین، شهرنشینی، معماری، رفت‌وآمدهای شهری، حقوق شهروندی، به ترویج هنجارها و رفتارهای مدنی، اجتماعی و فرهنگی نیز پرداخته شده است، تا شهروندان بتوانند با بهره مندی از فرهنگ غنی و توانمند اسلامی، از تعاملات، قانون‌گرایی و آداب گفت‌وگو و رعایت حقوق دیگران برای افزایش انسجام و مشارکت مدنی و اجتماعی بهره‌مند شوند. در فراز دیگر این تدبیر، مسئله تبلیغ دین، برگرفته از گزاره «کونوا دعاه للناس بغیر السنتکم» تبلیغ دین را از منظر عملی مورد توجه قرار داده، تاکید می‌کند که افزون بر گفتار، رفتار و عمل به دین هم می‌تواند در گسترش اسلام مؤثر باشد.

برای تحقق این تدبیر، فرایندی پیچیده و گسترده‌ای از ساده‌زیستی و الگو بودن کارگزاران، مبلغان دین و فرهنگ، مسئولان آموزش و فرهنگ مدنی و همزیستی اجتماعی، در نظر گرفته شده که برای تحقق آن لازم است، فعالیت‌های مناسبی از سوی رسانه‌ها، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی صورت پذیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز