خبرگزاری کار ایران

انتشار سه مجموعه تازه در ادبیات گمانه‌پرداز

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۰۸۳۱

انتشارات سیب سرخ سه اثر تازه در ژانر ادبیات گمانه‌پرداز را روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش ایلنا، انتشارات سیب سرخ سه عنوان تازه از مجموعه ادبیات گمانه‌پرداز را با عناوین «کار دیجیتال چیست»، «محفوظ تا سر حد مرگ» و «فیل-اوندو» اثر نیک لند، دومنیک کردون و آنتونیو آ کازلی روانه بازار کتاب کرد. 

سامی آل مهدی دبیر این مجموعه در این زمینه عنوان کرد: با این‌که نام مجموعه تداعی‌گرِ جنبش فلسفی رئالیسم گمانه‌پرداز یا نظرورز است که البته به درستی هم انتخاب شده است، اما هدف این بود که بیش‌تر به علت وجودی آن، یعنی بحران تخیل، اشاره داشته باشد. 

وی در همین زمینه افزود: پس از شکست سال ۱۹۶۸ و سرخوردگی چپ از ایجاد تغییری ریشه‌ای، و پس از فروپاشی شوروی و تکمیل یکه‌تازی سرمایه‌داری، «واسازی» گذشته در دستور کار قرار گرفت و آینده از کف رفت. در همین دورانِ گذار به پسافوردیسم بود که آثاری زاده شدند که سریعاً پس‌زده شدند و حتی گاهاً مولفان‌شان از آن‌ها برائت جستند. این آثار مانند آنتی‌ادیپ دلوز، اقتصاد لیبیدویی لیوتار و دیالکتیک جنسِ شولامیت فایرستون، و حتی به نظرم مارکس فراسوی مارکسِ نگری بعدها الهام‌بخش و ماده‌ی خام متفکرانی شدند که از این رکود تخیل عاصی شده بودند. 

وی با اشاره به ترجمه آثاری از نیک لند در این مجموعه، تصریح کرد: به یکی از این افراد نیک لند بود که در دهه‌ی ۹۰ در دانشگاه وارویک انگلیس فعالیت می‌کرد. جنون نبوغ‌آمیز و علاقه‌ی آیرونیک او به فلسفه‌ی قاره‌ای موجب جذب فلاسفه و هنرمندان پرشوری شد که هرکدام در آینده برای خود نامی دست‌وپا کردند. از قضا دو نفر از چهار نفر سخنران‌های گلدسمیت و بنیان‌گذاران رئالیسم گمانه‌پرداز نیز از شاگردان لند طی این دوران بودند: ایان همیلتون گرنت و ری برسیه. به علاوه، وبسایتی که برای حلقه‌شان (CCRU) تدارک دیده بودند، بسیاری را از جمله رضا نگارستانی تحت‌تاثیر قرار داد. از همین روست که این مجموعه را با دو کتاب از لند با عناوین «محفوظ تا سر حد مرگ» و «فیل-اوندو» آغاز کردیم تا به جای کوچه‌پس‌کوچه، از مسیر اصلی پا در این سفر پردلهره بگذاریم. 

آل مهدی افزود: کتاب «کار دیجیتال چیست؟»، اثر دمینیک کردون و آنتونیو کازیلی، نیز یکی دیگر از اهداف این مجموعه برای پیوند زدن جنبش‌های ایتالیایی متاثر از کار نگری و هارت با دیگر آثار پسامارکسیستی این مجموعه است که با انتشار «سرمایه‌داری شناختی» (مقاله‌هایی از ورچلونه، فوماگالی و غیره) و گردآوری مقاله‌هایی از متئو پاسکینلی پیگیری می‌شود. 

به گفته آل مهدی کتاب‌های بعدی این مجموعه با عناوین «ورطه: هشتاد و نه، مانیفست ادبیات انتزاعی» اثر نیک لند، «ناماده‌باوری: ابژه‌ها و نظریه‌ی اجتماعی» اثر گراهام هارمن (با مقدمه‌ی مولف بر ترجمه‌ی فارسی) و «ماتریالیسم نظرورزانه‌ی ارنست بلوخ» اثر کاترین مویر در دست انتشار قرار گرفته است. 

این مجموعه از سوی نشر سیب سرخ منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز