خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دستورالعمل‌های ایمنی به تمام مغازه‌داران بازار تبریز اعلام شده بود/ حریق آسیب زیادی وارد نکرده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۸۱۸

مدیر پایگاه بازار جهانی تبریز از اعلام دستورالعمل‌های ایمنی به تمام مغازه‌داران بازار تبریز خبر داد و گفت: هرچند حریق آسیب چندانی وارد نکرده است اما مغازه‌داران ملزم به رعایت نکات ایمنی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند خبر کوتاه بود اما بازهم از وقوع آتش در بازار ثبت جهانی تبریز حکایت داشت که درنهایت به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، به دنبال وقوع آتش‌سوزی در راسته‌بازار جدید، تقاطع یمن‌فروشان، یک باب مغازه به علت بالا بودن شدت حریق تخریب شد. 

این نخستین بار نیست که بازار تبریز آتش می‌گیرد. سال ۱۳۹۸ نیز آتش سوزی گسترده‌ای در این بازار که از قضا در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است، رخ داد. در آن آتش، ۲۵۰۰ متر مربع در دو طبقه از بازار بزرگ تبریز دچار آتش سوزی و ۱۲۰ مغازه طعمه حریق شده بود. البته این آتش سوزی در بخش دیگری از بازار تبریز که به ایکی قاپیلار معروف است، رخ داده بود. محلی که ۱۰ سال قبل از آن در سال ۱۳۸۸ نیز آتش گرفته بود. 

اینبار آتش در تقاطع یمن‌فروشان رخ داد. مختصصان معتقد هستند، بازار مسقف تبریز یک منطقه تاریخی است و همواره باید از آن حفاظت کرد. با این وجود حسین اسماعیل سنگری (مدیر پایگاه بازار جهانی تبریز) از انجام تدابیر امنیتی و حفاظتی در بازار خبر داد و به ایلنا گفت: آتش سوزی چند روز گذشته آسیب چندانی را متوجه بازار تبریز نکرده است. به دلیل سهل انگاری مغازه‌داران شاهد بروز چنین حوادثی هستیم. ما تدابیر لازم را برای حفاظت از بازار داشتیم و طرح ایمنی را برای هیات امنای بازار ارسال کرده‌ایم. حتا دستورالعمل‌های لازم را برای تک تک بازاریان ارسال کردیم. 

او ادامه داد: بازار تبریز هیات امنا دارد و بیش از ۸ هزار مغازه در بخش مسقف بازار قرار دارد و بیش از ۴۰ هزار مغازه در حریم قرار دارد. همه آن‌ها در قبال حفظ و حراست از اثر ثبت جهانی مسئول هستند. همه بازاریان ملزم به رعایت نکات اصول و دستورالعمل‌های ایمنی هستند و اگر هرکدام از آن‌ها این مهم را رعایت نکند، در قبال مسائل و مشکلاتی که پیش می‌آید مسئول خواهد بود. 

اسماعیل سنگری خاطرنشان کرد: اگر آتشی که در این باب از مغازه رخ داد به سایر بخش‌های بازار سرایت می‌کرد و اگر مشخص شود که مغازه‌دار در بروز آتش مقصر است، قطعا در قبال وقوع آتش و سرایت آن به سایر بخش‌های بازار مقصر شناخته می‌شد. ضمن آنکه اگر اکنون هم مشخص شود که به دلیل سهل انگاری این مغازه‌دار آتش رخ داده، مسئولیت و هزینه مرمت و بازسازی آن بخش برعهده وی خواهد بود و باید خسارت را پرداخت کند. ما به تمام مغازه‌داران گفته‌ایم که مسائل ایمنی را رعایت کنند و اگر هریک از این افراد این کار را نجام ندهند، در قبال آن مسئول خواهد بود. 

آتش سوزی‌های گذشته سبب شده بود تا مسئولان میراث به فکر نصب سیستم اطفا حریق از طریق نصب شیرهای هیدرانت بیافتند که توسط پایگاه بازار، طراحی و توسط آتش نشانی اجرا شد. شاید به یمن همان سیستم اطفا حریق باشد که به گفته آتش پاد علیرضا زبردست (مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز)، بر اثر وقوع این آتش سوزی مقداری از لباس‌ها طعمه حریق شد و آتش‌نشانان با استفاده از تجهیزات اطفاء حریق سازمان آتش نشانی تبریز که در سطح بازار تبریز قبلا پیش‌بینی و نصب شده بود، اقدام به مهار آتش کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز