خبرگزاری کار ایران

سازمان سینمایی به نقدهای سازنده نیاز دارد/ از نقدهای منفعت‌جویانه و جناحی ابایی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۴۲۲

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه همیاری و هم‌افزایی اصحاب رسانه در افق تحول سینما اجتناب ناپذیر است، گفت: سینمای ایران با همه افتخارات و موفقیت‌های بین‌المللی، هنوز در ارائه تصویر ایران قوی و زیبا با کاستی‌هایی مواجه است.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، مراسم تجلیل از خبرنگاران فعال رسانه‌های سینمایی صبح امروز دوشنبه ۲۴ مردادماه با اجرای حمید مدقق مجری و کارشناس رسانه، برگزار شد.

در این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، دکتر قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت، دکتر اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی، مجید اسماعیلی مدیر عامل موزه سینما، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، رسول صدرعاملی، غلامرضا موسوی، حبیب اسماعیلی و تعدادی از مدیران موسسات سینمایی از جمله عباس اسدالهی معاون اداری مالی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، سیداحد میکائیل زاده مشاور مدیرعامل مرکز، میکائیل دیانی مدیر ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران حضور داشتند. در این آیین ویژه از چهار چهره شاخص سینمای ایران که سابقه خبرنگاری داشتند و ۱۲۰ خبرنگار فعال در رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم که بیش از دو ساعت به طول انجامید، رئیس سازمان سینمایی، ضمن تجلیل از مقام خبرنگاران و اهالی رسانه گفت: خوشحالم که بعد از مدت‌ها توانستیم در کنار یکدیگر باشیم، بعد از ۹ ماه قبول مسئولیت در سازمان سینمایی، موفق به حضور در جمع خبرنگاران شدم و این اتفاق خوبی است.

او با بیان اینکه افتخار می‌کنم که از اهالی رسانه بوده و هستم، ادامه داد: قطعا طی نشستی در ماه‌های آینده، گزارش یک‌سال فعالیت سینمایی خود که از ۱۵ مهرماه آغاز شده است را منتشر خواهم کرد و درباره مشکلات سینما به گفت‌وگو خواهیم نشست.

خزاعی با اشاره به تعطیلی برنامه سینمایی «شهرفرنگ» افزود: دلمان برای «شهر فرنگ» و «هفت» که از برنامه‌های راهبردی حوزه سینما بودند، تنگ شده است، امیدوارم دوباره چنین برنامه‌هایی را روی آنتن تلویزیون ببینیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت: ‎دنیای امروز دنیای رسانه‌ها و روایت‌هاست. بی‌دلیل نیست که استکبار پس از شکست‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی به ابزار رسانه پناه آورده است. بیش از ۲۰۰ رسانه وابسته به نظام سلطه به صورت رسمی علیه افکار عمومی ایران سم‌پاشی و جوسازی می‌کنند. کوچک‌ترین اظهار نظر و تحلیل هنرمند ما، چهره فرهنگی ما یا بازیگر سینما، به هجمه و ناسزای رسانه‌های غربی و کاربرانشان قرار می‌گیرد. ‎پس جنگ شروع شده است. مهم‌ترین هدف آنان پروژه ناامیدسازی است که رهبری انقلاب اشاره فرموده‌اند. پس گرفتار اتمسفر آن‌ها نشویم.

تصویر ایران قوی و زیبا غایب است

‎وی ادامه داد: سینمای ایران با همه افتخارات و موفقیت‌های بین‌المللی هنوز در ارائه تصویر ایران قوی و زیبا کاستی‌هایی دارد. متاسفانه گاهی مصرف‌کننده اندیشه و سلیقه‌های غرب است. ‎چنین خطری رسانه‌ها را هم تهدید می‌کند که باید هوشیار باشند. باید با همیاری سینما، تصویری درست و حقیقی از این سرزمین خلق کنید تا جهان ما را با آن بشناسد نه با روایت‌ها، اخبار و تصاویر دروغین.

خزاعی افزود: رسانه‌ها به دلیل قدرت تاثیرگذاری بر جامعه، همیشه در خطر نفوذ فرهنگی اتاق فکرهای دشمنان قرار دارند. پس ضروری است با آگاهی و هوشیاری نسبت به رسالت اجتماعی و ملی، به ناقل تفکرات دشمن تبدیل نشویم. بیش از هر گروه اجتماعی، این جامعه رسانه‌ای است که باید از قلم و قدمش مراقبت کند. ‎ در عصری زندگی می‌کنیم که رسانه‌ها تا اندرونی خلوت شهروندان نفوذ کرده اند. پس نسبت به انتشار هر پیامی مسئولیم. در جایی مطالعه کردم که «بیش از گلوله‌ها، کلمات آدم کشتند». پس باید از این سلاح مهم درست استفاده کنیم. هیچ دینی به اندازه اسلام به قلم، نوشتن و خواندن حرمت و ارج نداده است. ن والقلم و ما یسطرون.

‎محمد خزاعی گفت: اخلاق نیاز جامعه ما و دنیاست. به عنوان کسی که روزگاری این افتخار را داشته‌ام در کسوت خبرنگار فعالیت کنم عرض می‎کنم در فضای گسترده رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گاهی ممکن است دچار لغزش شویم و ناخواسته به سمت مسائل شخصی آدم‌ها کشیده شویم. باید مراقبت کنیم. همیشه حواس‌مان به دوربین مدار هستی باشد که خداوند نور آسمان‌ها و زمین است.

از نقد سازنده استقبال می‌کنیم

‎رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهمیت نقد در رسانه‌ها گفت: از نقدهای سازنده و جهت‌بخش و منصفانه استقبال می‌کنم. البته ممکن است برخی نقدها ناشی از شیطنت، رانت‌خواهی، سهم‌خواهی و باج‌خواهی باشد. این‌گونه سنگ‌اندازی‌ها در عزم و اراده بنده و همکارانم و در حرکت قطار سینمای انقلاب تاثیری ندارد. پس ضمن احترام، استقبال و نیاز به نقدهای سازنده و راهگشا از نقدهای مریض، زرد، منفعت جویانه، شخصی، باندی و جناحی ابایی نداریم. معتقدم رسالت مطبوعاتی با شیطنت مطبوعاتی فرق دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شک ندارم که همیاری و هم‌افزایی اصحاب رسانه در افق تحول سینما اجتناب ناپذیر است. ‎ سینمای ایران در چهار دهه اخیر با جهش‌ها و فرازهای قابل توجهی همراه بوده است. در دوره‌هایی با میلیون‌ها مخاطب و خانواده‌ها آمیخته بوده و این ظرفیت بالقوه موجود است و در محافل بین‌المللی نیز، همواره درخشیده است. امروز به‌نظر می‌رسد با سیر تحولات اجتماعی و رشد مناسبات صنعتی نیاز به تغییر در ساختارها داریم.

‎خزاعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در زمینه ساختارهای فرسوده، اقتصاد شکننده سینما، شیوه‌ها و مدل‌های سنتی، نگاه محتوایی و… نیاز به تحول داریم. سینمای ایران با این ظرفیت بزرگ، نیروی انسانی متمایز و تولیدات سالانه در بازار داخلی با مشکلات مواجه است و برای بازار منطقه‌ای و بین‌المللی آن هم به نقشه راه و تعاملات راهبردی نیاز داریم. همه اینها نیازمند جراحی ساختارهاست.

او ادامه داد: بدون تردید، در جراحی ساختارها رسانه‌ها نقش مهم دارند. وقتی از رسانه حرف می‌زنیم از قدرت عظیمی حرف می‌زنیم که وظیفه آگاهی بخشی و تحول خواهی را بر دوش دارد. تاکنون هم این چراغ به همت و کمک شما روشن مانده است. ‎طبیعی است هر گونه تغییری با واکنش برخی گروه‌های واپسگرا مواجه می‌شود. ‎با قطعیت می‌گویم؛ سینمای ایران در محتوا و اندیشه ورزی، در احیای مخاطب و مخاطب‌سازی، در بازاریابی منطقه‌ای و بین‌المللی و برای کمک به رشد فرهنگ عمومی به بازسازی، جراحی و تحول نیاز دارد. هراس از تغییر و تحول به ما اجازه کشف عرصه‌های جدیدتر را نمی‌دهد.

چشم‌اندازی تازه برای سینما ترسیم شده است

‎خزاعی تاکید کرد: در این دوره چشم‌انداز تازه‌ای ترسیم شده است. احیای شورای عالی سینما، بازنگری در آئین‌نامه‌های ساخت و نمایش، تدوین طرح‌ها و ماموریت‌های پنج‌ساله موسسات سینمایی، توجه به ظرفیت‌های تازه در حوزه استان‌ها و شهرستان‌های در مسیر تحقق عدالت فرهنگی، تعامل با صنوف، شناسایی ظرفیت‌ای جدید برای تقویت بنیه اقتصادی و بودجه‌ای سینما، طراحی افق پژوهش‌های نوین سینمایی، توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها، ارتقای ساختارهای آموزشی در حوزه سینمای جوانان، گسترش مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف تقویت ظرفیت‌های اکران و تجاری‌سازی سینمای ایران و گشایش بازارهای جدید و… از جمله از دستاوردهای این دوره است.

چراغ سینمای ایران فروزان است

‎رئیس سازمان سینمایی گفت: پانزدهم مهرماه که دوره یک‌ساله مدیریت بنده در سینما تمام می‌شود، گزارش جامع عملکرد و اقدامات صورت‌گرفته را در نشستی صمیمانه به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. قطعا، برنامه‌ها و نشست‌های متعددی را برای استفاده از مشورت و هم‌اندیشی شما همکاران پیش بینی می‌کنیم چون اعتقاد دارم هر تحول با کمک و حمایت و همراهی رسانه‌ها رقم خواهد خورد.

‎وی در پایان گفت: خبرنگاران مسئولیت خطیر و حساسی دارند و در این میان، خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر مظلوم‌ترین گروه‌های رسانه‌ای هستند که پای عشق و علاقه‌شان در این عرصه ایستاده‌اند. کار و هنرتان شریف و قابل تمجید است. چراغ سینمای ایران با تلاش‌ها و همت شما دوستان فروزان مانده است. پس این تلاش جای قدرانی و تشکر دارد.

بخش دیگری از این مراسم به تجلیل از غلامرضا موسوی، حبیب اسماعیلی، فریدون جیرانی و رسول صدرعاملی که از روزنامه‌نگاران سابق و سینماگران امروز هستند، اختصاص داشت، همچنین از بابک برزویه عکاس باسابقه سینما و رسانه که ماههاست در بستری بیماری است، با حضور امیر عابدی تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز