خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی مطرح شد:

پایگاه‌ها محور ایجاد مسیرهای جدید گردشگری هستند/ پایگاه‌ها از هویت مذهبی و ملی کشور دفاع می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۰۸۳

در نشست تخصصی مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی از پایگاه‌ها به عنوان محور ایجاد مسیرهای جدید گردشگری یادشده که از هویت مذهبی و ملی کشور دفاع می‌کنند.

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین همایش سراسری افق تحول عصر امروز با سخنرانی مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و معاونان وزارتخانه میراث و گردشگری ادامه یافت.

امین قهرمانی (مدیر پایگاه ملی محور ساسانی کرمانشاه - قصر شیرین) با اشاره به آنکه پایگاه‌ها در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی و سرمایه‌گذاری درگیرند، گفت: بررسی وضعیت فعلی و موجود پایگاه‌ها از نظر نیروی انسانی نشان می‌دهد با زیاد شدن فعالیت‌های مختلف پایگاه‌ها، تعداد نیروها زیاد نشده و بدنه کارشناسی در این بخش ضعیف شده است.

او درباره مشکلات دستمزد نیروهای پایگاه‌ها نکاتی را مطرح کرد و گفت: نیاز است تا نگاه مدیران استان نسبت به پایگاه‌ها اصلاح شود و پایگاه‌ها را از وزارتخانه بدانند تا بسیاری از مشکلات ما حل شود. بسیاری از پایگاه‌ها اعتبارات استانی و ملی ندارند.

اعتبارات قطره‌ای به میراث‌فرهنگی آسیب می‌زند

فریبا خطابخش (مدیر پایگاه جهانی میدان امام اصفهان) نیز اظهار کرد: اعتبارات قطره‌ای مشکل پایگاه‌ها را رفع نمی‌کند. این موضوع به میراث‌فرهنگی آسیب می‌زند. متاسفانه اعتبار اضطراری برای مرمت‌های ضروری در اختیار پایگاه‌ها قرار ندارد، تقاضا داریم در تخصیص اعتبارات تجدیدنظر شود. با اعتبارات کم نمی‌توان با استادکاران کار کرد.

سفرها محدود به چند استان است

علی‌اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور)  نیز گفت: میزان کم هم‌افزایی در بخش‌های مختلف به سازمان وقت آسیب رساند. طی یک سال گذشته معاون میراث‌فرهنگی کشور تلاش زیادی برای هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف وزارتخانه انجام داد. در حوزه گردشگری داخلی با وجود آنکه تلاش کردیم تا توزیع مکانی سفر داشته باشیم، سفرها محدود به چند استان است.

او درخصوص ورود گردشگران خارجی نیز گفت: از نظر گردشگری فرهنگی و تاریخی دیدن جاذبه‌ها با وجود ظرفیت‌های عظیم تاریخی و فرهنگی کشور محدود به چند استان شده است. در این میان پایگاه‌ها نقاط ثقل گردشگری کشور هستند. در حوزه گردشگری تاریخی بهتر از پایگاه‌های ملی و جهانی نداریم. اگر قصد داریم گردشگری داخلی و ورودی گردشگری خارجی را از تمرکز مکانی نجات دهیم، باید به سمت پایگاه‌ها برویم.

به گفته شالبافیان، باید زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در پایگاه‌های ملی و جهانی فراهم کنیم تا میزبان گردشگران داخلی و خارجی شوند. پایگاه‌ها محور ایجاد مسیرهای جدید گردشگری هستند. پایگاه‌ها محور خاص تورهای گردشگری می‌دانیم؛ مانند کلیساگردی. این پایگاه‌ها می‌توانند محلی برای برگزاری رویدادهای ملی و موضوعی باشند.

تمام وجود معاونت میراث‌فرهنگی به پایگاه‌ها بستگی دارد

سعید اوحدی (معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) نیز با تاکید برآنکه پایگاه‌ها در مرکز و نقطه کانونی اهداف وزارت میراث‌فرهنگی قرار گرفته‌اند، گفت: اگر پایگاه‌ها نباشند، حوزه گردشگری وجود ندارد. همچنین تمام وجود معاونت میراث‌فرهنگی به پایگاه‌ها بستگی دارد. یکی از اهداف قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی و مدیرکل امور پایگاه‌ها در وزارتخانه دنبال می‌کنند، رفع مشکلات پایگاه‌هاست. پایگاه‌ها از هویت مذهبی و ملی کشور دفاع می‌کنند.

او با اشاره به آنکه با نظر پایگاه‌ها درباره اعتبارات قطره‌ای موافق است، ادامه داد: وزیر همیشه اعتبارات کم وزارتخانه را در هیئت دولت و مجلس مطرح کرده‌ و برای پرداخت حقوق پایگاه‌ها در سال گذشته تلاش زیادی انجام داد تا در نهایت بعد از دو دهه، ردیفی در قانون بودجه ۱۴۰۱ با عنوان حقوق و دستمزد پایگاه‌ها قرار گرفت. از مسائل و مشکلات پایگاه‌ها آگاهیم. با کمک مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی قدم‌های بعدی را برای رفع مشکلات برمی‌داریم و ساختار پایگاه‌ها را تعریف خواهیم کرد. 

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دوگانگی در ساختار و ارتباط میان مدیران‌کل استان‌ها و پایگاه‌ها وجود دارد. نقش مدیران‌ کل استان‌ها برای رفع مشکل پایگاه‌ها مهم است. بعد از تصویب قانون و اهداف وظایف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مجلس باید ساختار وزارتخانه را تعریف و تدوین کنیم، حتما مشکلات پایگاه‌ها را در این ساختار در نظر خواهیم گرفت. چیزی به نام تاخیر در پرداخت حقوق پایگاه‌ها نخواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز