خبرگزاری کار ایران

کمپین «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» چگونه متولد شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۰۲۹

نشست علمی بررسی ابعاد مختلف کمپین «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» برگزار و نظرات مختلف درباره باید و نبایدهای آن مطرح شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه، نشست علمی فهم تجربه پویش «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» عصر روز گذشته ۱۲ تیرماه به میزبانی مهدی تکلو با حضور عاطفه صادقی (پژوهشگر جامعه‌شناسی)، مصطفی غفاری (عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع))، مریم شوندی (پژوهشگر سینما و فعال فرهنگ و رسانه) و سارا هوشمندی (فعال فرهنگ و رسانه) در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدی تکلو ضمن تشریح صورت مسئله اصلی نشست، بیان کرد: ما می‌خواهیم در این نشست از قانون حجاب، گشت ارشاد و... کمتر صحبت کنیم و بیشتر به این کمپین به مثابه یک پدیده اجتماعی توجه داشته باشیم. برای شروع بحث این پرسش‌ها را مطرح می‌کنم که این کمپین را حاصل چه اتفاقات و معادلات اجتماعی می‌دانید؟ بیم‌ و امیدهای این کمپین چیست؟ آیا شکل‌گیری «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» نشانه بدی است یا نه و در موارد مشابه بعدی چه باید کرد؟

 راه رهایی باید ریشه در سنت داشته باشد

در ابتدای این نشست عاطفه صادقی از برخی غفلت‌ها نسبت به جایگاه زنان انتقاد کرد و لزوم بازنگری در سازوکار اجرایی «گشت ارشاد» را مورد تأکید قرار داد.

این پژوهشگر اجتماعی در ادامه با اشاره به کمپین «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» هم تأکید کرد: من با این کمپین موافق نبودم چون مطابق با سنت‌های ما نیست. گرچه من ساختار این کمپین را در چارچوب‌ها می‌دانم اما دلیل مخالفتم این است که تاکید دارم آن چیزی موجب رهایی ما خواهد شد که برخاسته از سنت ما باشد.

 کمپینی که اپوزیسیون را راضی نمی‌کند

در ادامه مریم شوندی هم گفت: ما می‌توانیم دو رویکرد نسبت به این ماجرا داشته باشیم؛ اول اینکه نگاه بیرونی، حجاب را یک مسأله تربیتی می‌داند و نگاه دیگر آن را نقطه صیانت از جامعه می‌پندارد اما نقطه اساسی همان نگاه تربیتی است. خدا حجاب را به عنوان ابزاری قرار داده که مواجهه فرد را با جهان بیرون راحت‌تر کند. معتقدم حجاب در نقاطی فردی و در نقاطی اجتماعی است که اتفاقاً در پله اول امری فردی است اما در نقطه ضروری باید یک قانون باشد و نقطه ضروری همان عفت عمومی است.

وی در عین حال تأکید کرد: ما نمی‌توانیم بر سر آنچه که عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند سنگربندی سیاسی داشته باشیم، وقتی این اتفاق می‌افتد، دشمن از این ماجرا استفاده می‌کند.

این فعال فرهنگی هم با انتقاد از عملکرد «گشت ارشاد» شکل‌گیری کمپین‌هایی مانند «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» را یک اعتراض‌ «اصلاحی» دانست که به دلیل رادیکال نبودن نمی‌تواند اپوزیسیون را راضی کند.

 به کمپین به چشم «تقابل» نگاه نکنیم

سپس مصطفی غفاری عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد: ایده جمهوری اسلامی از اول تنها مبتنی بر حکومت نبوده بلکه مبتنی بر یک فهم از نظم اجتماعی بوده و از رهگذر همین امر مردم سالاری دینی برای چنین جامعه‌ای تصور شده است. در حال حاضر هم ما در یک پیچ تاریخی داخلی هستیم اما انگار لایه داخلی را نمی‌بینم، ما برای این موضوع به مفهوم و اصطلاح بزرگتری از اصطلاح «شکاف نسلی» نیاز داریم.

غفاری با اشاره به ابعاد سیاسی مقوله «حجاب» تأکید کرد: مهم نیست که کمپین «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» توسط چه کسی راه افتاده مهم این است که چرا عده‌ای به آن پیوستند. جای اینکه به این کمپین به چشم یک تقابل نگاه کنیم و بگویم این واکنش جامعه به حکومت است و به جای اینکه بخواهم مسأله را زنانه و مردانه کنیم و قضاوت کنیم که چقدر از این موضوع برگرفته از اراده سیاسی است، بیاید بگوییم این نشانه یک حرکت اجتماعی است چون مهم این است که نشان می‌دهد یک جامعه زنده است، هنوز نسبت به مسایل واکنش نشان می‌دهد و به بخشی از مسایل خود حساس است. 

معترضم اما پشت جمهوری اسلامی را خالی نمی‌کنم

سپس سارا هوشمندی هم توضیح داد: ما به عنوان یک محجبه هیچوقت منفعل نبوده‌ایم و همیشه معترض بوده‌ایم اما حاصل این کمپین چیزی نیست که در سبد من محجبه قرار بگیرد. ما مگر کم به مسایل مختلف اعتراض کرده‌ایم؟ ماها که مسأله اولمان جمهوری اسلامی است و دلمان برایش می‌سوزد باید به این مسایل فکر کنیم.

وی تأکید کرد: برای من مهم این است که عملکرد گشت ارشاد به چهره جمهوری اسلامی خدشه وارد می‌کند. گرچه من جاهایی به جمهوری اسلامی اعتراض می‌کنم اما این متفاوت است از آنکه با صدای دیگری همراه شوم و پشت جمهوری اسلامی را خالی کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز