خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

«مسافران خورشید» با نگاهی ایرانی ساخته شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۱۵۴

محمدجواد آشتیانی به تازگی نماهنگ محرمی «مسافران خورشید» را با کارگردانی علی ملاقلی‌پور تولید کرده که قرار است در ایام محرم پخش شود. او می‌گوید: می‌خواستیم اثرمان ایرانی باشد و برای محقق شدن این موضوع سراغ نقالی و نقاشی رفتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از گذشته‌های دور ماه محرم و صفر از مقاطع مهم دینی و آیینی ایران به شمار آمده. این ویژگی بستر مناسبی برای تولیدات هنری در رابطه با واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و هفتاد و دو تن از یاران باوفای ایشان است تا با فرا رسیدن دهه اول محرم از آن‌ها به طرق مختلف رونمایی می‌کنند. 

یکی از آثاری که امسال به مناسبت ماه محرم ساخته شده نماهنگ «مسافران خورشید» است که علی ملاقلی‌پور (کارگردان سینما) سازنده آن است. این اثر یکی از مجموعه آثار مرکز موسیقی «ماوا» است و قرار است در ایام محرم امسال پخش شود.

«مسافران خورشید» با نگاهی ایرانی ساخته شده است

محمدجواد آشتیانی (تهیه‌کننده اثر) درباره جزییات تولید و ساخت نماهنگ محرمی «مسافران خورشید» گفت: تقریبا یک سالی بود که همراه علی ملاقلی‌پور مترصد ساخت یک نماهنگ مذهبی بودیم، تا اینکه این پروژه از سوی مرکز موسیقی «مأوا» به ما پیشنهاد شد. البته این اتفاق اولین همکاری من و «ماوا» نیست و سال گذشته هم یک کار اربعینی برایشان ساخته بودم. 

آشتیانی با اشاره به اینکه ساخت نماهنگ «مسافران خورشید» دغدغه او و دیگر عوامل پروژ هم بوده، درباره مدت زمان ساخت این اثر توضیح داد: پیش‌تولید این کار تقریبا یک ماه طول کشید و چهار، پنج روزهم فیلمبرداری داشتیم. 

محمدجواد آشتیانی‌پور، درباره اضافه کردن نقالی به نماهنگ «مسافران خورشید» گفت: شعر این نماهنگ که اثر سیدحمیدرضا برقعه‌ای است، تقریبا مفاهیم عاشورایی و تاریخی را داراست، اما علی ملاقلی‌پور سعی کرد در این اثر یک نگاه ایرانی هم وجود داشته باشد، به همین دلیل درباره هنر «نقالی» و «نقاشی ایرانی اسلامی» تحقیق کرده بود. ما دریافتیم که می‌توانیم نقالی را به عنوان یک هنر ایرانی‌اسلامی به این کار اضافه کنیم و فکر می‌کنم بسیار هم به این کار کمک کرد. 

محتوا یکی از مهمترین مولفه‌های آثار هنری است، آشتیانی در این رابطه و درباره مفهوم نماهنگ «مسافران خورشید» توضیح داد: ما به این نتیجه رسیدیم که مقوله محبت در شعر اثر قدری کمرنگ است، در نتیجه داستان این نماهنگ را به گونه‌ای روایت کردیم که گویا فرد خطاکار قصه، زمانی که مهر و محبت می‌بیند، مانند حُر در قصه عاشورا از راهی که می‌رفته، بازمی‌گردد. 

این تهیه‌کننده درباره علت انتخاب روایت تاریخی در این اثر گفت: ما در فضای تاریخ این حرف را زدیم تا کسی خودش را جایگزین اتفاقات و افراد نکند. از طرفی فکر می‌کنم در فضای تاریخی مفهوم توبه کردن و پشیمان شدن بهتر منتقل می‌شود و تاثیرگذاری بیشتری دارد. 

وی درباره چالش‌های ساخت یک اثر تاریخی اظهار کرد: روز اول که درباره ساخت این نماهنگ صحبت کردیم، می‌دانستیم که ساخت یک اثر تاریخی مشکلات خود را دارد؛ از جمله اینکه باید لوکیشن مناسب برای این کار پیدا می‌کردیم. همچنین خاص بودن طراحی لباس، گریم، شدت هوای گرم بیابان، کار کردن با هنرورها و سر و کار داشتن با حیواناتی مانند اسب، چالش‌های زیادی داشت و کار را نسبت به پیش‌بینی اولیه برای ما سخت‌تر کرده بود. 

این تهیه‌کننده افزود: تولید نماهنگ‌ها معمولا به این گونه است که کار با تعداد محدودی از افراد جلو می‌رود و هر شخصی در این قبیل پروژه‌ها می‌تواند چند کار را به صورت همزمان انجام دهد، اما کار تاریخی اینگونه نیست. از طرفی ما فرصتی برای اشتباه کردن نداشتیم، به همین دلیل باید از افرادی کمک می‌گرفتیم که تجربه کار تاریخی داشتند. کمک این افراد باعث شد بتوانیم کار را آن گونه که در نظر داشتیم پیش ببریم. 

آشتیانی در پایان خاطرنشان کرد: ما تقریبا کار را دلی جلو بردیم و امیدواریم به دل مخاطبان هم بنشیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز