خبرگزاری کار ایران

کشف یک گورستان اشکانی در اهواز

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۴۱۶

گورستان نویافته از دوره اشکانیان(ایلیمایی) در محله کوروش در پس کرانه رودخانه کارون در شهر اهواز کشف شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین فیضی (دانشجوی دکترای باستان شناسی دانشگاه مازندران) با اعلام خبر کشف گورستان نویافته گفت: عملیات حفاری نفتی در تاریخ سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ خورشیدی در شهر اهواز منجر به یافتن یک گورستان نو یافته تاریخی با داده‌های باستان‌شناسی در شهر اهواز شد. این گورستان نویافته در محله فاز ۴ کوروش در حدود ۱۵۰ متری ساحل کارون قرار گرفته است.

به گفته او، مشاهدات اولیه از داده‌های فرهنگی گورستان بیانگر کشف چندین گور خمره به رنگ نخودی واندود قیر طبیعی و بقایای انسانی است. این نوع تدفین که به نام تدفین گور خمره‌ای موسوم است از دوران نوسنگی برای دفن اموات و به ویژه نوزادان و خردسالان استفاده می‌شد. اما اوج استفاده از این روش تدفین را می‌توان در دوره اشکانیان مشاهده و پیگیری کرد.

کشف یک گورستان اشکانی در اهواز

فیضی خاطرنشان کرد: نمونه‌های این تدفین در گورستانهای پارتی اکروپل، کنگاور (کامبخش فرد: ۱۳۷۴)، گرمی مغان (کامبخش فرد: ۱۳۴۶)، شغاب بوشهر (مهدی رهبر) قابل پیگیری و شناسایی است. با مقایسه داده‌های گورستان نویافته کوروش اهواز و گورستانهای دیگر میتوان گاهنگاری مناسبی برای آن ارائه داد.

او خاطرنشان کرد: گور خمره‌های نویافته قابل مقایسه و مطابقت با گور خمره‌های محوطه شغاب بوشهر هستند. برخی از پژوهشگران این نوع گور خمره‌ها را متعلق به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی معرفی می‌کنند. نکته بسیار مهم در باب گور خمره‌های گورستان کوروش اهواز، کنار رودخانه و به سمت رودخانه بودن تدفین هاست. این تدفین به سمت رودخانه در داده‌های دیگر دوره اشکانی قابل رویت و مشاهده است. در گورستان گرمی مغان هم گور خمره‌ها به سمت رودخانه بودند.

کشف یک گورستان اشکانی در اهواز

به اعتقاد این باستان‌شناس، به سمت رودخانه بودن این نوع تدفین در گورستان کوروش اهواز این نظر را تقویت می‌کند که این گورستان و تدفین‌های آن می‌تواند متعلق به آیین مهر پرستی و تدفین‌های مهری تلقی شوند. چنانکه محمدی فر در کتاب هنر و باستان‌شناسی اشکانی نظر خویش را در باب تدفین خمره‌ای اینگونه ابراز می‌دارد: گورستان‌های خمره‌ای بیشتر با شیوه‌های آیین مهر پرستی مطابقت دارند (۵۲:۱۳۹۷). از دیگر ویژگی منحصر به فرد گورستان نویافته باید به دوره این گورستان که دوره اشکانیان است اشاره کرد.

به گفته او، اغلب پژوهشگران جنوب خوزستان و شهر اهواز را تا قبل از ساسانیان (باستان متاخر) فاقد استقرار گاه دائمی معرفی می‌کردند اما وجود گورستان نویافته کوروش اهواز به خوبی بیانگر استقرارهای در اواخر دوره اشکانی در محدوده کنونی شهر اهواز است. این گورستان به همراه تپه آسیه آباد و داده‌های تدفین کوهساران منبع آب اهواز همگی حاکی از وجود استقرار دائم اهواز از دوره اشکانیان تا هم اکنون در محدوده شهر اهواز است.

مجتبی گهستونی (فعال میراث‌فرهنگی) نیز در خصوص کشف گورستان اشکانی به ایلنا گفت: در سال ۱۳۸۵ که بحث هرمز اردشیر مطرح شد در چندین نقطه اهواز متوجه وجود آثار باستانی شدیم. از جمله در زرگان که محوطه باستانی در آن شناسایی شد و گورخمره‌ها و تنبوشه‌های سفالی بدست آمد. محوطه بررسی و محدوده حریم آن مشخص شد. سال‌ها بعد در منطقه نیوساید اهواز در محل اداره فضا سبز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز آثاری از تدفین بدست آمد که به میراث اطلاع دادیم و مورد بررسی قرار گرفت اما در نهایت بعد از مستندنگاری‌های متعدد محوطه پوشانده شد و بررسی‌ها ادامه نیافت.

او ادامه داد: چندی بعد در همان منطقه در پشت سایت محوطه‌ای پیدا شد که مورد بررسی میراث‌فرهنگی قرار گرفت اما هیچگاه کاوش انجام نشد. محوطه باستانی کوهساران نیز در سال ۱۳۹۰ شناسایی شد اما بعد از یک دهه ثبت ملی شد. این روند فعالان میراث‌فرهنگی را درخصوص وضعیت محوطه‌های باستانی نگران می‌کند. اکنون محوطه باستانی جدید نیز در محدوده کارگاه شرکت نفت کشف شده و این نگرانی وجود دارد که این محوطه مورد کاوش قرار نگیرد. نیاز است این محوطه کاوش، نجات بخشی، حفظ و ثبت ملی شود.

کشف یک گورستان اشکانی در اهواز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز