خبرگزاری کار ایران

فیلمبردار سریال «تازه‌وارد» مطرح کرد؛

آینده درخشانی در انتظار فیلمسازان جوان است/ هشت کارگردان و هشت تجربه‌ی متفاوت

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۰۲۶

فیلمبردار «تازه وارد» می‌گوید مخاطب در این سریال سرگرم یک موضوع نمی‌شود بلکه درسی می‌گیرد که برای آینده و تمام لحظات زندگی‌اش تاثیرگذار است. همچنین این یک اثر مصرفی در لحظه نیست و می‌تواند برای تمام فصول و سال‌ها و سنین و نسل‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی رنجبر، مدیر فیلمبرداری سریال اپیزودیک «تازه وارد» که هر شب از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود، با اشاره به اینکه این اثر اولین همکاری او با باشگاه فیلم سوره محسوب نمی‌شود و از سال‌ها قبل با این مجموعه در تولید فیلم‌های کوتاه با موضوعات ارزشی همکاری داشته است، درباره حضور در این پروژه بیان کرد: کارگردان‌ها اگرچه جوان و بااستعداد هستند اما به دلیل قصه‌های دغدغه‌مندی که داشتند، نیاز بود با آن‌ها همکاری کنم و در این زمینه مشارکت داشته باشم. البته شناخت قبلی از کارگردان‌های چند اپیزود یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که باعث شکل‌گیری این همکاری شد.

وی ادامه داد: زمانی که فیلمنامه را خواندم به دلیل اینکه خود در زندگی شخصی درگیر این مساله و تک فرزند هستم، به این فکر می‌کردم که وقتی یک تک‌فرزند بزرگ می‌شود، قرار است چه اتفاقی برایش رخ بدهد و در آینده چه سرنوشتی دارد به ویژه که دیگر مانند زمان‌های قدیم تعداد خاله، عمه، دایی و یا عمو زیاد نیست و در شرایط فعلی نزدیک‌ترین افراد پدر، مادر، خواهر یا برادر هستند.

مدیر فیلمبرداری یادآور شد: من یک فرزند بیشتر ندارم و همیشه با همسرم به این موضوع فکر می‌کردیم که فرزندمان در آینده چگونه زندگی‌اش را سپری می‌کند. ما هم دوست داشتیم فرزند دیگری داشته باشیم اما مسایل اقتصادی، تربیتی و شغلی آن را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. به همین دلیل زمانی که فیلمنامه «تازه وارد» را می‌خواندم با آن همذات‌پنداری می‌کردم چراکه این موضوعات در زندگی شخصی من صدق می‌کرد و با خود می‌گفتم شاید در تصویربرداری کار بتوانم تمام فکر و احساسی را که دارم، به مخاطب القا کنم. همین اتفاق هم افتاد و با حداقل امکانات توانستیم کاری باکیفیت و استاندارد تولید کنیم. در حقیقت پروژه «تازه وارد» فراتر از انتظار مالی کار کرد و همه عوامل صادقانه‌ انرژی گذاشتند.

رنجبر با اشاره به همکاری با فیلمسازان جوان مطرح کرد: به اعتقاد من آینده درخشان‌تری در انتظار فیلمسازان جوانی‌ست که در حال حاضر در کشور ما آموزش می‌بینند چراکه با تکنولوژی جدید و دنیای دیجیتال آشنا هستند. شاید کارگردانان قدیمی فرصت زیادی برای مطالعه درباره تصویربرداری و طراحی صحنه نداشتند اما در زمان حال به راحتی می‌توانند از طریق فضای مجازی دوربین، لنز و موقعیت نور را بشناسند.

وی تاکید کرد: این مساله بسیار مهم است که فیلمبردار با کارگردانی که به فیلمبرداری آشناست و آن را درک می‌کند، کار کند تا کارگردانی که فقط بازیگری و مسایل مربوط به کارگردانی را می‌شناسد. همچنین موضوع دیگر اینکه کارگردان‌های جوان معمولا اشتیاق زیادی برای کار کردن و هیجان بالایی برای گرفتن پلان‌های بهتر دارند.

این مدیر فیلمبرداری افزود: بزرگان کارهای خود را انجام داده، جایگاه‌ خود را بدست آورده‌اند و انرژی که شاید آن‌ها برای یک کار می‌گذارند، صددرصد است اما انرژی که جوان‌ها برای کار می‌گذارند دو برابر آن صددرصد و این یک دستاورد برای فیلمبردار است که تعداد پلان‌ها زیاد و تمیز و به‌روز باشد.

رنجبر افزود: همکاری با هشت فیلمساز جوان برای من یک موفقیت محسوب می‌شود یعنی به جای آنکه هر سال با یک کارگردان جوان کار کنم، موفق شدم در عرض چهار ماه با هشت کارگردان کار و هشت تجربه متفاوت با نگاه‌های مختلف در زمینه میزانسن‌ها و قصه‌ها کسب کنم. همچنین معتقدم کار با جوانان راحت‌تر است چراکه حرف شنوی دارند و من هم تا جایی که می‌توانستم از نظر فنی به آ‌‎ن‌ها کمک می‌کردم.

به گفته وی، همکاری با هشت کارگردان کار راحتی نبود اما آنقدر فضا صمیمی و دوستانه بود و درک کامل بین عوامل وجود داشت که به راحتی چرخش بین کارها اتفاق می‌افتاد.

مدیر فیلمبرداری «تازه وارد» با اشاره به چالش‌هایی که در این پروژه داشته است، تصریح کرد: از آنجاکه در هر اپیزود کارگردان و لوکیشن‌ها تغییر می‌کرد، تا عوامل با شرایط جدید هماهنگ شوند، زمان می‌برد. از سوی دیگر ما با یک دوربین همه قصه‌ها را روایت کردیم در حالی که هر روایتی دوربین و لنز خودش را می‌طلبد که این موضوع به تنهایی برای من چالش جدیدی بود.

رنجبر ادامه داد: همچنین معمولا در پروژه‌های بلند و یا سریال ممکن است یک یا دو ماه عوامل در یک لوکیشن مستقر شوند اما ما معمولا در اکثر اپیزودها صبح در یک لوکیشن و بعدازظهر در لوکیشن دیگری بودیم و باید یکدیگر را مدیریت می‌کردیم تا کسی کم نگذارد. از سوی دیگر به دلیل زمان کمی که در اختیار داشتیم باید تجهیزات را سریع باز و بسته و در عین حال کیفیت را حفظ می‌کردیم.

فیلمبردار «تازه وارد» با اشاره به اینکه سریال «تازه وارد» بخشی از زندگی خانواده‌ها و مانند یک کالای مصرفی‌ست باید هر روز دیده شود، گفت: این اثر اپیزودیک به دلیل آنکه دغدغه‌هایی مانند فرزندآوری و احیای بقای انسان‌ها و خانواده‌ها را مطرح می‌کند، مهم است. در سریال «تازه وارد» ما سرگرم یک موضوع نمی‌شویم و درسی می‌گیریم که برای آینده خود ما و تمام لحظات زندگی تاثیرگذار است. سریال «تازه وارد» یک اثر مصرفی در لحظه نیست و می‌تواند برای تمام فصول و سال‌ها و سنین و نسل‌ها باشد.

رنجبر در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم شرایطی مهیا شود تا فیلمسازان جوان جایگاه اصلی خود را در سینما و تلویزیون پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز