خبرگزاری کار ایران

یک نقاش:

نقاش در برخورد با جامعه درگیر تغییر کاربرد ابزار می‌شود

کد خبر : ۱۲۴۱۸۴۶

نمایشگاه هنرهای تجسمی «اسب و حیوانات همزیست» به صورت پیوسته برگزار و آثار برگزیده آن در قالب تور نمایشگاهی در سایر کشورها به نمایش درمی‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «اسب و حیوانات همزیست» عنوان نمایشگاه نقاشی و مجسمه‌ای است که از بیستم خردادماه امسال در گالری هفتای برج میلاد افتتاح شده و علی ولاشجردی فراهانی کیوریتوری آن را به عهده دارد و مهدی فهار ناظر و مدیری هنری آن است. 

همانطور که از عنوان نمایشگاه پیداست موضوع و محوریت آن اسب و حیواناتی است که با آن همزیست بوده‌اند. باید گفت اسب یکی از معدود حیواناتی است که تقریبا از ابتدای تاریخ با انسان همراه بوده است. اسب در تاریخ، فرهنگ و افسانه‌های عامه و ادبی ایران هم داری جایگاه مشخصی است. این حیوان در کتابی چون شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دارای شخصیت است و حتی اهمیت آن در تاریخ مذهبی و اسلامی ما بارز و مورد توجه است. 

به گفته ولاشجردی نمایشگاه هنرهای تجسمی «اسب و حیوانات همزیست» به صورت پیوسته برگزار خواهد شد و آثار برگزیده آن در قالب تور نمایشگاهی در سایر کشورها به نمایش درمی‌آید. در نهایت هم کتاب نمایشگاه نیز به زودی منتشر خواهد شد. 

گفتنی است، در نمایشگاه هنرهای تجسمی «اسب و حیوانات همزیست» ۳۳ نقاش و مجسمه ساز حضور دارند و از هر هنرمند پنج اثر به نمایش درآمده است. دو اثر به صورت فیزیکی و سه اثر نیز درفضای دیجیتالی نمایشگاه در معرض دید مخاطبین قرار گرفته است. 

مظاهر آذ پی، بهرام آشفته، فرناز اخلاقی، صادق ادهم، امیرحسین امیرجلالی، صفورا اسماعیل نژاد، کامبیز برنجی، ندا چایچی، محمد خضوعی، کیهان خلیلی فرد، طلا درنگی، پروانه رزاقی، بهروز رستگار، آرزو رضایی، فرناز رضایی، سکینه سادات موسوی، پردیس شفیعیون، هیرو شیخ الاسلامی، منصور طبیب زاده، برخی از نقاشانی هستند که آثارشان در نمایشگاه «اسب و حیوانات همزیست» حضور دارند. 

آزاده بخشی هم یکی دیگر از هنرمندان حاضر در نمایشگاه «اسب و حیوانات همزیست» است که آثارش طی این رویداد در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. این نمایشگاه ساعت ۱۷ روز ۲۰ خردادماه در گالری هفتا واقع در طبقه دوم برج میلاد افتتاح شده و در ایام نمایشگاه همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. 

آزاده بخشی درباره نحوه حضورش در نمایشگاه «اسب و حیوانات همزیست» گفت: من در این نمایشگاه با دو اثر به صورت فیزیکی و ۳ اثر به شکل دیجیتال حضور دارم. فضای «کانسپت» نمایشگاه به فضای مجموعه من و کارهای اخیرم بسیار نزدیک بود و به همین جهت، کارهای ارائه شده از نقاشی‌های موجود در کارگاهم انتخاب شد. 

او درباره ویژگی‌های آثارش اذعان داشت: نکته بارز در آثارم که درباره آن‌ها بازخوردهای مثبتی دریافت کردم، نوع ترکیب‌بندی رنگ‌های خارج از طیف خاکستری است، استفاده از رنگ‌های زنده و جان‌دار که با اینکه به صورت خام استفاده نشده‌اند طیف پرحرکت و شارپی دارند. مخصوصا وجود بندهای قرمز رنگ در لایه رویی که شکست خوبی در فضای سرد و آبی رنگ نقاشی ایجاد کرده است. البته برداشت‌های مختلفی از محتوای ارائه شده، کارها شنیده‌ام. 

وی در پاسخ به این سوال که ماهیت نقاشی تا چه حد برای او به عنوان نقاش اهمیت دارد؟ گفت: شخصا معتقدم نقاشی لزوما متعهد به پرداختن به موضوعات خاصی به شکل مستقیم نیست؛ چراکه نقاش ناخودآگاه در برخورد با رویدادهای جامعه درگیر تغییراتی در پالت و شکل رنگ‌گذاری بر روی اثر می‌شود. شاید از این رو من به جای برخورد ظریف و نرم قلمو با رنگ، از کاردک استفاده می‌کنم که برش‌های مشخص، منقطع و تکه‌پاره‌هایی از رنگ‌های سرد اما جان‌دار ایجاد می‌کند. خصوصا در ۵ اثر ارائه شده در نمایشگاه گروهی «اسب و حیوانات همزیست» این مواجهه به وضوح مشخص است. 

آزاده بخشی افزود: شکل برگزاری نمایشگاه بسیار امیدوارکننده بود. طی این رویداد و نوع برگزاری آن، با گونه جدیدی از مخاطب مواجه شدم که برای تفریح به برج میلاد آمده بودند، اما در مواجهه با نمایشگاه می‌ایستادند، دقت می‌کردند و لابه‌لای حرف‌هایشان نقدهای خوبی می‌شنیدم. 

آزاده بخشی گفت: امیدوارم این شکل از برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت یک رسم متداول درآید تا کم کم روحیه تقابل و همنشینی به شکل گسترده در عام مردم جا بیفتد که هنر کمک بسیار بزرگی به ارتقای سطح فرهنگ یک جامعه می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز