خبرگزاری کار ایران

یک مجموعه‌دار:

نیازمند مشوق و حمایت هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۲۷۱

یک مجموعه‌دار که بیش از ۱۰ مجموعه را در منزل شخصی خود نگهداری می‌کند، تاکید کرد: مجموعه داران نیازمند مشوق‌های مالی و تامین اعتبارات برای گسترش و نگهداری از آثار تاریخی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود زارعی صاحب (مجموعه‌دار) از سال ۱۳۵۰ فعالیت در حوزه مجموعه داری را آغاز کرده و از سال ۱۳۸۰ به عضویت انجمن مجموعه‌داران تهران پیوسته است.

زارعی حدود ۱۰ مجموعه از جمله ساعت جیبی، کبریت، تمبر، بلیت اتوبوس و غیره دارد که در یکی از آپارتمان‌های خود نگهداری می‌کند.

او درخصوص مجموعه‌هایی که دارد، گفت: از کودکی به جمع آوری کبریت علاقه داشتم و بعد از آن به دنبال جمع کردن انواع بلیت‌ها رفتم. دکمه، کوپن، نامه رزمندان، تیغ و تراش و… نیز بعدها به مجموعه‌هایم افزوده شد. اکنون تمام این مجموعه‌ها را در خانه نگهداری می‌کنم و درحال حاضر نمکدان و وسایل دوچرخه نیز به این مجموعه‌ها اضافه کرده‌ام.

زارعی صاحب درخصوص چالش‌هایی که در حوزه مجموعه‌داری با آن روبه روست، گفت: مجموعه دارها علاوه بر عشق و علاقه‌ای که برای جمع آوری مجموعه‌های خود دارند، خانواده و زن و بچه دارند و خرج و مخارج آن‌ها را نیز باید بدهند. این درحالی است که هزینه نگهداری مجموعه‌ها نیز باری مضاعف بر دوش مجموعه داران است. اگر بودجه‌ای هرچند اندک به ما اختصاص دهند می‌توانیم با فراغ خاطر بیشتری درصدد جمع آوری و نگهداری از مجموعه‌هایمان برآییم. اکنون می‌خواهم برای ترمیم قفسه‌های نگهداری از مجموعه‌ام، هزینه کنم اما توانش را ندارم. اگر بانک یا صندوقی باشد که به من وام دهد می‌توانم این کار را انجام دهم و اقساط را نیز پرداخت خواهم کرد.

او خاطرنشان کرد: هر سال حدود ۱۰ میلیون تومان برای حفظ و نگهداری مجموعه‌هایی که دارم هزینه می‌کنم. این هزینه از شکستن شیشه ویترین‌ها گرفته تا خرد شدن تخته و کمد و قفسه‌ها را شامل می‌شود. حتا گاهی آثار نیازمند مرمت هستند و هزینه وسایل مرمت نسبتا زیاد است.

این مجموعه‌دار درخصوص بازه زمانی که آثار مجموعه‌هایش دربرمی‌گیرند، گفت: از سال ۱۳۵۰ شروع به جمع آوری این آثار کردم که قدمت برخی از این آثار به دوره قاجار هم می‌رسد. از دوره پهلوی اول و دوم هم آثاری در این مجموعه دارم. علاقه‌مندان می‌توانند با هماهنگی از این آثار دیدن کنند. در این میان توقع داریم، وزراتخانه میراث و گردشگری و حتا مجموعه‌داران از ما سراغ بگیرند و حتا تشویقمان کنند. ما با عشق و علاقه‌ای که داریم در صدد جمع آوری این آثار که بخشی از میراث‌فرهنگی کشور است بر می‌آییم و اگر از سوی مسئولان و دست اندرکاران تشویق شویم و مشوق‌هایی هم داشته باشیم بیشتر در این راه گام بر خواهیم داشت و مجموعه را توسعه می‌دهیم.

زارعی صاحب در پاسخ به این سئوال که برآورد ارزشی مجموعه‌هایش چقدر است، گفت: به گفته کارشناسان حدود ۲ میلیارد است اما نیاز است تا کارشناسی بیشتری صورت گیرد. در این میان به هیچ وجه قصد فروش مجموعه‌هایم را ندارم اما گاهی برخی از این اشیاء را هدیه می‌دهم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز