خبرگزاری کار ایران

نمایشگاهی به وسعت یک موزه از اشیاء اهدایی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۵۴۶

موزه ملی ایران میزبان نمایشگاهی است که بیش از ۱۵۰۰ قلم شی‌ء اهدایی در آن به نمایش گذاشته شده که قدمت آن‌ها از ۷ هزار سال تا عصر معاصر را دربرمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها موزه ملی ایران میزبان نمایشگاهی است که از بیش از ۱۵۰۰ اثر اهدایی اشیای باستان‌شناسی در آن به نمایش گذاشته شده که قدمت برخی از این آثار به حدود هفت هزار سال پیش می‌رسد.

جبرئیل نوکنده (رئیس کل موزه ملی ایران) با اشاره به آنکه این روزها نمایشگاهی از آثار اهدایی در این موزه برپا شده‌است، گفت: تعداد آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه تقریبا برابر با تعداد آثاری است که در یک موزه می‌تواند به نمایش گذاشته شود، درواقع می‌توان گفت بازدیدکنندگان از این نمایشگاه می‌توانند از یک موزه بزرگ بازدید کنند.

او با اشاره به آنکه بسیاری از این آثار دارای اصالت هستند، تصریح کرد: تعدادی از این آثار می‌توانند در موزه‌ها نگهداری شوند و امکان پژوهش درخصوص آن‌ها وجوددارد. این آثار به نام اهداکننده در موزه باقی خواهند ماند و اهداکننده، با هدیه این آثار، نام خود را در تاریخ و فرهنگ کشور ثبت می‌کند.

البته به گفته نوکنده، بیش از نیمی از این آثار دارای اصالت بوده و بقیه یا فاقد اصالت‌اند یا نیازمند پژوهش اصالت سنجی‌اند. این آثار تا ۳۰ خردادماه در موزه ملی به نمایش گذاشته خواهند شد و پس از اتمام زمان برگزاری، برای نگهداری و نمایش به موزه‌های دیگر کشور ارسال خواهند شد. بخشی از این آثار در موزه ملی نگهداری خواهد شد.

مدیرکل موزه ملی ایران، درخصوص چگونگی اهدای این اشیاء به موزه ملی نیز گفت: این آثار توسط دو خانواده ایرانی اهدا شده است و این آثار توسط وراث اهداشده‌است که پس از اطلاع به وزارت میراث‌فرهنگی مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت و پس از اصالت‌سنجی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

او تصریح کرد: این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از ظروف نقره‌ای، مفرغی و… است که مشابه آن در شهداد بدست آمده است. مفرغین لرستان، سرگرزها، تبرها و شمشیر و حتا تیردان تاریخی و ده‌ها اثر شاخص دیگر در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است. حتا تعداد زیادی از سکه‌های هخامنشی و آثاری از دوره اسلامی در این نمایشگاه قرار دارد. بیشتر این آثار دارای اصالت هستند اما تعداد اندکی از آن‌ها نیز فاقد اصالت تاریخی هستند.

به گفته نوکنده، باتوجه به آنکه این آثار اهدا شده‌اند و نتیجه کاوش باستان‌شناسی نیستند از این رو نمی‌تواند به طور قطع گفت که هریک از آثار متعلق به کدام محوطه است، اما با توجه به شباهت‌هایی که وجود دارد می‌توان تاحدودی حدس زد که متعلق به کجا هستند. به طور مثال بشقاب مفرغی با طرح گوزن سر برگشته، مشابه آن در شهداد بدست آمده اما ما حدس می‌زنیم که این اشیاء احتمالا از همان حفریات هلیل رود که قاچاق شدند بدست آمده است. در ویترین‌ها آثار مشابه نیز در قالب تصویر به نمایش گذاشته شده‌اند.

رییس کل موزه ملی ایران، خاطرنشان کرد: بسیاری از آثار این نمایشگاه فلزی هستند که از ظروف نقره‌ای و زرین گرفته تا مفرغین را شامل می‌شود. حتا تعدادی از آثار آهنی نیز در این نمایشگاه دیده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز