خبرگزاری کار ایران

مرتضی فرشباف مطرح کرد؛

«درخت سفید» پرتره‌ای از پدربزرگم است/ ساخت سریال ۳۰ قسمتی «قلمرو» در شبکه نمایش خانگی

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۷۱۹

مرتضی فرشباف کارگردان سینما خبر از ساخت سریال ۳۰ قسمتی «قلمرو» در شبکه نمایش خانگی داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی فرشباف کارگردان مستند «درخت سفید» به تهیه‌کنندگی حسام اسلامی که این شب‌ها اکران آنلاین آن در سایت خانه مستند شروع شده است، درباره این مستند به خبرنگار سینمایی ... گفت: این مستند پرتره‌ درباره دکتر بسکی است که او را به عنوان مرد سبز ایران و مرد طبیعت ایران می‌شناسند. این شخصیت تمام عمر خود را خام گیاهخواری کرده و زندگی خود را وقف درختکاری، محیط زیست و دغدغه‌های محیط زیستی کرده است. باید بگویم مفتخر هستم که این شخصیت پدربزرگ من است.

او ادامه داد: این مستند کیفیتی که دارد را مدیون حسام اسلامی است و من به عنوان اولین کار خود در این کار حضور داشتم اما باید بگویم این اثر دو کارگردان داشته است. خوشحالم که درنهایت ردپایی تصویری از زندگی دکتر بسکی به یادگار ماند برای این سال‌هایی که او را از دست داده‌ایم.

این کارگردان درباره انگیزه‌ای که باعث ساخت این مستند شده است، بیان کرد: دکتر بسکی به شدت کاراکتر کاریزماتیکی داشت و از افرادی محسوب می‌شد که در ارتباط و برخورد با دیگر افراد می‌توانست تاثیر زیادی بر آن‌ها باقی بگذارد. و به دلیل دغدغه‌های محیط زیستی که در این شخصیت وجود داشت او به نوعی به یک چهره مهم در استان گلستان تبدیل شده است. در تمام این سال‌ها فیلمسازان زیادی قصد ساخت زندگی او را داشتند اما از آنجایی که نسبتی میان ما وجود داشت، اعتماد و راحتی بیشتری نیز در این میان شکل گرفت به همین دلیل دکتر بسکی با راحتی مضاعفی مقابل دوربین من قرار گرفت و به همین دلیل نیز تصویری که از او ثبت شده در عین دراماتیک بودن بسیار صادقانه و صمیمانه است و با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند.

کارگردان «درخت سفید» وضعیت فعلی سینمای مستند و تاثیر اکران آن حتی به صورت آنلاین توضیح داد: اگر بخواهم کاملا شخصی صحبت کنم، تنها شکل از یک فیلم در من اثر می‌گذارد، فیلم مستند است چراکه احساس میکنم موقعیتی که مقابل دوربین قرار می‌گیرد بدون دستبرد ذهن سازنده آن و بدون واسطه با تماشاچی آن ارتباط برقرار می‌کند و به عنوان بخشی از یک حقیقت بر من اثر می‌گذارد. به صورت کلی به نظر من سینمای مستند به دلیل نزدیکی که با واقعیت، قابلیت ارتباط با توده مردم را دارد و فکر می‌کنم این شکل از فیلم به هر شکلی که به دست مردم برسد درنهایت به این کمک می‌کند که آثار مستند در سبد فرهنگی خانواده‌ها و افراد قرار گیرد.

او افزود: هر امکانی که بتواند آثار فیلمسازان مستند و کوتاه را در دسترس عموم مردم قرار دهد تا بتواند این فاصله غیرمنصفانه‌ای که در شیوه پخش این آثار وجود دارد به حداقل برسد اتفاق بسیار مطلوبی است چراکه به دور از هر انگیزه مالی دغدغه اصلی برای یک مستندساز این است که به هر شکلی بتواند فیلم خود را به چشم مخاطب برساند به این علت که یک فیلمساز تا اثرش دیده نشود انگار او وجود ندارد و هویت او و اثرش به دیده شدن آن گره خورده است. البته که خوشبختانه در چندسال اخیر این روند بهتر شده است اما امیدوارم این بهبود در بازگشت مالی نیز رخ دهد چراکه افرادی که عمر خود را وقف کار در حوزه مستند می‌کنند باید برای لحظاتی از زندگی آن‌ها که صرف ساخت یک اثر شده است با تماشای مخاطبان و در مرحله بعد بازگشت سرمایه برایشان جبران شود. برای مثال برای مستند «درخت سفید» یک سال و نیم تحقیق و پژوهش شده و ۹ ماه فیلمبرداری و ساخت آن زمان برده است و این عمر یک فرد در چنین مسیری است و هرچه افراد بیشتری اثر یک مستندساز را تماشا کنند بخش بیشتری از دست رنج آن فرد به مرحله برداشت و اثرگذاری می‌رسد.

فرشباف درباره علاقه‌مندی خود میان سینمای بلند داستانی و مستند عنوان کرد: من بی‌نهایت علاقه‌مند به ساخت مستندهای جنایی هستم و امیدوارم روزی بتوانم آن را انجام دهم همچنین باید بگویم که با اینکه تا امروز سه فیلم بلند ساخته‌ام اما مدیوم سینمای مستند برای من بسیار کنجکاوی برانگیز تر و تماشایی تر است و احتمالا سال آینده یک مستند جدید را مقابل دوربین می‌برم.

او ادامه داد: به شدت علاقه‌مند به ساخت یک مستند جدید به عنوان یک کارگردان هستم اما متاسفانه در این ۲ سال گذشته درگیر نگارش یک سریال ۳۰ قسمتی به نام «قلمرو» برای شبکه نمایش خانگی شده‌ام که کارگردانی آن را نیز برعهده دارم و این روزها منتظر شروع تولید آن هستم و فیلمبرداری آن با شروع تابستان آغاز می‌شود تا پس از آن بتوانم به سوی ایده‌هایی که برای ساخت اثر مستند در ذهن خود دارم حرکت کنم.

این کارگردان در پایان گفت: در سینمای مستند ایران افراد زیادی حضور دارند که دغدغه‌مند در این حوزه تلاش می‌کنند و به نوعی زندگی خود را برای مستندسازی گذاشته‌اند و این افراد شایسته قدردانی و حمایت هستند چراکه با انرژی بسیار زیاد و در مقابل با بازگشت مالی بسیار کم همچنان در این مسیر حضور دارند و تلاش می‌کنند در فرهنگ این کشور ردپاهایی را از خود به جای بگذارند تا تاریخ در آینده بتواند به آن‌ها استناد کند. ما به عنوان بدنه فرهنگی این جامعه به این فیلمسازان مدیون هستیم و از حضور پررنگ آن‌ها خوشحالیم و امیدوارم که بتوانیم هنر آن‌ها را همچنان داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز