خبرگزاری کار ایران

آرمان فیاض مطرح کرد؛

هر جایزه‌ای در فیلم کوتاه پشتوانه فیلمساز است/ لزوم به‌روز بودن داوران جشنواره‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۹۳۲

عضو هیات انتخاب دوازدهمین دوره جوایز آکادمی ایسفا معتقد است به روز بودن در امر داوری بر پیشرفت عمومی حوزه فیلم کوتاه و ارتقای استانداردهای آن موثر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرمان فیاض فیلمساز، فیلمبردار و عضو هیات انتخاب دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) درباره معیارهای انتخاب فیلم‌های راه یافته به این رویداد گفت: برای من این معیارها، معیارهایی ثابت و همیشگی است، به نظر من فیلم کوتاه، در نگاه اول یک فیلم مینی‌مالیست و موجز است که بتوان واژه خلاقیت را برای آن تعریف کرد و این خلاقیت به نوعی در همه اجزای فیلم نمود پیدا کند. بنابراین از مهمترین ویژگی‌های یک فیلم کوتاه خوب برای من، موجز و خلاقانه بودن آن است.

وی همچنین درباره کیفیت آثاری که انتخاب شدند، توضیح داد: قطعا همه آثاری که انتخاب شده‌اند، دارای یک کیفیت نیستند، بعضی از آثار با کیفیت بهتر، برخی خلاقانه‌تر و ویژه‌تر بودند و برخی نیز به نسبت دو گروهی که ذکر کردم، کیفیت پایین‌تری داشتند اما به هر حال ما سعی کردیم که در مجموع انتخاب‌هایمان ویژگی هایی را در نظر بگیریم که قاعدتاً از استانداردهایی برخوردارند که نباید از آن حوزه خارج می‌شدیم و در واقع سعی کردیم نیمه پر لیوان و بخش خلاقانه‌اش را لحاظ کنیم. همچنین تلاش کردیم اگر فیلمی یک ویژگی برجسته دارد آن را در فیلم دنبال کنیم و نسبت به آن ویژگی مثبت نگاه کنیم، از طرف دیگر امکان داشت فیلمی دیگر، ویژگی‌های مطلوب بیشتری داشته باشد که در نهایت با دوستان هیات انتخاب به یک جمع‌بندی کلی رسیدیم.

فیاض با پیشنهاد به هیات داوری دوازدهمین دوره جوایز آکادمی ایسفا، بیان کرد: از همه اعضای آکادمی ایسفا که کار داوری آثار را برعهده دارند، درخواست می‌کنم فیلمی را به عنوان برگزیده انتخاب کنند که در درجه اول، به معنای واقعی فیلم کوتاه باشد با همه متر و معیارهایی که ما در تعریف از فیلم کوتاه سراغ داریم نه اینکه صرفاً ویژگی ساختاری روایی و نریتیو داشته باشد. همچنین اثری خلاقانه‌تر باشد و در واقع شکل تازه‌ای را از یک ساختار یا روایت ارائه دهد. من فکر می‌کنم اگر داوران با این نگاه به فیلم‌ها توجه کنند، به نتیجه درخشانی خواهیم رسید.

وی با تاکید بر اینکه به روز بودن در عرصه انتخاب و داوری بر پیشرفت عمومی سینمای کوتاه بسیار موثر است، درباره فاصله گرفتن سلایق از داوری ایسفا گفت: تعدد سلایق در میان اعضای آکادمی وجود دارد و قاعدتاً این تعدد هم می‌تواند خوب باشد هم می‌تواند خطرناک باشد. اما از طرفی به اعتقاد من، داوران با تماشای فیلم‌های جدید ایرانی و خارجی باید خودشان را به‌روز کنند تا داوری بهتری صورت بگیرد. قطعا این رویکرد در نتیجه نهایی جایزه آکادمی ایسفا برای معرفی فیلم بهتر، می‌تواند باعث پیشرفت فیلمسازی و سینمای کوتاه ما باشد. یعنی اگر فیلم متفاوت‌تر، خلاقانه‌تر و بهتری را انتخاب کنیم، گام رو به جلویی است برای آینده فیلمسازی مان؛ چراکه قطعا چه بخواهیم و چه نخواهیم فیلم برگزیده به عنوان الگویی در سال‌های بعد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیلمبردار فیلم سینمایی «برف آخر» که سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر را نیز از آن خود کرد، جایگاه جایزه ایسفا را بسیار ویژه دانست و عنوان کرد: قطعاً جایزه «ایسفا» جایزه بسیار مهمی است و به دلیل اینکه از جامعه فیلمسازان و سینمای کوتاه برخاسته است و وقتی فیلمی در نهایت به عنوان فیلم برتر جایزه ایسفا شناخته می‌شود، به این معنی است که تعداد آرای مثبت بیشتری داشته و توانسته نظر فیلمسازان بیشتری را به خود جلب کند.

وی همچنین توضیح داد: به اعتقاد من، این نگاه مثبتی است تا اینکه تعداد داوران کمتری یک فیلم را خوب بدانند. در جایزه آکادمی ایسفا تعداد بیشتری داور حضور دارند و وقتی این تعداد بیشتر می‌شود، درصد خطاها پایین‌تر می‌آید. داوری مطلوب، به شرطی اتفاق می‌افتد که داوران بتوانند خود را به روز کنند و سلیقه شان را ارتقا دهند. من باز هم معتقدم که تنوع سلیقه می‌تواند وجود داشته باشد اما تنوع سلیقه در سطح و درجه‌ای از کیفیت باید باشد که در واقع ما را به بیراهه نبرد.

فیاض در پایان در پاسخ به این پرسش که اتفاقات صنفی نظیر جایزه ایسفا چقدر می‌تواند در ایجاد دلگرمی و پشتوانه برای اهالی فیلم کوتاهی موثر باشد، گفت: قطعاً هر جایزه‌ای برای هر فیلمساز فیلم کوتاهی پشتوانه محسوب می‌شود، این موضوع حتی در هر نوع کیفیتی و در سطح داخلی و بین‌المللی حرفه‌ای و فوق حرفه‌ای، وجود دارد و اساسا جایزه موضوعی شیرین است، چراکه به معنای تایید شدن و به معنای به بار نشستن زحمات فیلمساز است و قاعدتاً می‌تواند برای او دلگرمی و انرژی بخش باشد. جایزه «ایسفا» نیز هم تراز با جشنواره فیلم کوتاه تهران، جز دو رویداد معتبر فیلم کوتاه در ایران است، بنابراین جایزه «ایسفا» نیز خیلی مهم و دلگرم‌کننده است و برای فیلمساز جوانی که تازه شروع به کار کرده، می‌تواند بسیار موثر باشد و آینده‌اش را حتی تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز