خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

گردشگران روس همچنان می‌پرسند که آیا ایران امن است؟ / معرفی درستی از ایران در روسیه نشده/ لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی اولویت دولت باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۶۰۴

یک فعال گردشگری با اشاره به آنکه معرفی درستی از ایران در روسیه نشده، خاطرنشان کرد: گردشگران روس همچنان می‌پرسند که آیا ایران امن است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی» در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) به امضای دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه رسید. اما برنامه اجرایی این موافقت‌نامه در ۱۷ خردادماه ۱۴۰۰ و در پی سفر علی‌اصغر مونسان (وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) به مسکو، امضا شد.

هرچند اعتبار زمانی اجرای این تفاهم‌نامه تا ۲۰۲۳ تعیین شده است و بر این اساس شهروندان دو کشور به صورت گروهی از ۵ تا ۵۰ نفر از طریق آژانس مسافرتی و بدون ویزا می‌توانند به ایران و روسیه سفر کنند اما هنوز این مهم به روند اجرایی اصلی خود نرسیده و در گیر و دار روال اداری دو کشور سرگردان است.

یعقوب قاسمی (فعال گردشگری و چارتر کننده تور روسیه) با اشاره به آنکه سال‌هاست لغو روادید گروهی با روسیه در صدر پیگیری‌های بخش گردشگری و معاونت پیشین گردشگری ایران بوده، گفت: روس ها از قبل با چین لغو روادید بودند و الگوی این طرح موجود بود از این رو ما پیشنهاد دادیم که از الگوی موجود در خصوص لغو روادید با ایران هم استفاده کنند‌. اینگونه بود که مراحل لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه کلید خورد و تا عقد تفاهم‌نامه نیز پیش رفت.

او ادامه داد: هرچند بالاخره بعد از گذشت چند سال موافقت نامه «لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی» امضا شد اما عملیاتی نشد. چراکه دو کشور متعهد شدند به منظور صدور روادید گروهی، فهرست شرکت‌های گردشگری معتبر که در چارچوب موافقت‌نامه حق فعالیت دارند با ذکر نام نهادهای هماهنگ‌کننده، شماره ثبت این شرکت‌ها، اطلاعات تماس و همچنین نمونه مهرهای نهادهای هماهنگ‌کننده و شرکت‌های گردشگری را سالانه با یکدیگر مبادله کنند، این مراحل هنوز طی نشده. البته اسامی شرکت‌ها از هر دو طرف اعلام شده اما هنوز تایید نهایی برای آغاز کار اعلام نشده و درگیر و دار مراحل‌ اداری است.

عضو هیات مدیره انجمن گردشگری تهران تصریح کرد: با توجه به تغییر دولت در ایران و با وجود پیگیری‌های مکرر تنها پاسخ این بود که "داریم روی این موضوع کار می‌کنیم" اما روند بسیار کند پیش می‌رود و دلیل آن مشخص نیست. این درحالیست که مهرهای مذکور هم رد و بدل شده‌اند اما هماهنگی‌های داخلی هنوز به نتیجه نرسیده. باید دید اولویت‌های معاونت جدید گردشگری وزارتخانه میراث‌فرهنگی و گردشگری چیست. آیا به جذب گردشگران روس می‌اندیشد یا اولویت‌های دیگری دارد؟ اکنون چندین ماه از حضور گروه جدید در گردشگری می‌گذرد اما کاری از پیش نرفته.

به گفته قاسمی، درحال حاضر ۴۲ آژانس مسافرتی از سوی ایران برای برگزاری تورهای گروهی لغو روادید با روسیه معرفی شده‌اند. سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند از طریق این آژانس‌ها ورود کنند و تور ببرند. این اسامی هر سال باتوجه به درخواست آژانسداران فعال می‌تواند تغییر کند و انحصار وجود ندارد چراکه بر اساس فراخوان شرکت‌ها معرفی شده‌اند.

این فعال گردشگری که از جمله هماهنگ‌کننده‌ها و تسهیلگران تورهای ایران و روسیه است با اشاره به آنکه  «لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی» کمک زیادی به گردشگری خواهد کرد در خصوص چالش‌های پیش رو نیز گفت: درست است که روس‌ها با توجه به شرایط کنونی تا حدودی ایران را می‌شناسند اما نتوانسته‌ایم آنچنان که باید خودمان را نشان دهیم و تعریف و تبلیغ کنیم. همچنان برای روس‌ها این سئوال مطرح است که آیا ایران امن است. این یعنی تبلیغ و معرفی درست از ایران در روسیه نشده است.

او خاطرنشان کرد: در روسیه با نسل جدید از مسافران رو به رو هستیم که باید ذائقه سفر آنها شناسایی شود. حرف زدن آسان است اما به مرحله عمل رساندن مهم و البته دشوار است.

به اعتقاد قاسمی، ایران در دو بخش می‌تواند در حوزه گردشگری روسیه ورود کند. چراکه از میان حدود ۸ میلیون گردشگر خروجی بیشتر روس‌ها علاقه‌مند به ساحل هستند که توسط ترکیه جذب می‌شوند. هم ارزان است هم هتل‌ها و خدماتی ارائه می‌دهد که در ایران نیست. بنابراین ایران میتواند در حوزه فرهنگی، تاریخی و زیارتی، تجاری و نمایشگاه‌هی ورود کند. هرچند تعداد این گردشگران در روسیه کم است اما می‌توان با ورود به حوزه تورهای خرید، امید بیشتری داشت. 

او درخصوص تورهای خرید برای روس‌ها گفت: ایران فرش و صنایع‌دستی متنوعی دارد که مورد توجه گردشگران خارجی است. همچنین برند لباس‌های ایرانی قابل توجه هستند که با تبلیغات می‌توانیم معرفی کنیم‌. مطالعات این نوع سفرها براس روس‌ها انجام شده و در انتظار تسهیل روند لغو روادید هستیم.

او با تاکید بر آنکه پوتین عنوان کرده اگر می‌خواهید سفر بروید به ایران بروید، دلیل تعویق پیش آمده در عدم تحقق ورود گردشگران روس به ایران را تعلل متولی گردشگری ایران دانست و ادامه داد: برگزاری سمینار و نشست راه به جایی نمی‌برد بلکه باید با تورگردانان روس تعامل برقرار شود‌. یک مراسم ناهار از سوی متولی گردشگری ایران برگزار و از تورگردانان روس دعوت شود تا مشکلات و چالش‌ها از زبان فعالان طرح و رفع شود. روس‌ها دوست دارند به ایران سفر کنند فقط باید معرفی و تبلیغ انجام گیرد.

او معتقد است: اجرای «لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی» سبب می‌شود در ازای هر ایرانی ۱۲۰ دلاری که برای ویزا پرداخت می‌شود دیگر پرداخت نشود. اگر برای مثال هر سال ۱۰۰ هزار ایرانی به روسیه سفر کند و دیگر نیازی به پرداخت هزینه ویزا نداشته باشند هزینه هنگفتی ارز در داخل ایران می‌ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز