خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از شکرخدا گودرزی:

درباره کناره‌گیری شهرام گیل‌آبادی از مدیرعاملی خانه تئاتر: برادر جان اگر حرفی داری، همین الان بزن!

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۸۸۷

«شکرخدا گودرزی» نویسنده و کارگردان تئاتر در یادداشتی به کناره‌گیری «شهرام گیل‌آبادی» از مدیرعاملی خانه تئاتر پرداخت و از او خواست: برادر جان! این نقد بگیر و دست از آن نسیه بدار؛ اگر حرفی داری -که مطمئنم داری- همین الان بزن.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «شکرخدا گودرزی» نویسنده و کارگردان تئاتر در یادداشتی به کناره‌گیری «شهرام گیل‌آبادی» از مدیرعاملی خانه تئاتر پرداخت.

مشروح این یادداشت را می‌توانید در ادامه بخوانید:

من از بدو تاسیس خانه تئاتر، از زمانی که هیئت موسس خانه تئاتر در اتاقی در خانه هنرمندان به صورت مستاجر حضور داشت تا اکنون که خود صاحب خانه شده است پیوسته در هیئت مدیره کانون کارگردانان (غیر از ۴ دوره) حضور داشته‌ام و چند سالی هم با رفاقتی که اصغر همت داشتم به عنوان قائم مقام مدیرعامل خانه تئاتر از نزدیک با مسائل و مشکلات خانه رو در رو بوده‌ام و اکنون نیز هم به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن کارگردانان تئاتر ایران در جریان مسائل و مشکلات خانه تئاتر و جامعه تئاتری هستم.

مدیرعاملی خانه تئاتر در بدترین دوران خود قرعه‌اش به نام دکتر شهرام گیل‌آبادی هم‌تبار و رفیق سال‌های دورم درآمد. سال‌هایی که تئاتر با کم‌ترین حمایت از طرف دولت همراه بود و بیماری فراگیر کرونا جامعه را فلج کرده بود. دو سال از سه سال مدیرعاملی شهرام گیل‌آبادی در این دوران سپری شد. دورانی که ما بسیاری از دوستان و همکاران عزیزمان را از دست دادیم و محیط کسب و کارمان به شدت آسیب دیده بود.

من شهادت می‌دهم، شهرام گیل‌آبادی با این که خود و خانواده‌اش (پدر و مادر پیرش) درگیر کرونا بودند لحظه‌ای از تلاش برای به سامان کردن خدمت‌رسانی به جامعه تئاتر کوتاهی نکرد و در حالی که خود در تب می‌سوخت یا نفس در سینه‌اش حبس بود دنبال کارهای خانواده‌های درگیر با بیماری بود و به عنوان یکی از مصادیق، از آن جایی که من و خانواده‌ام درگیر کرونا بودیم در هر ساعت از شبانه روز که به شهرام زنگ می‌زدیم در دسترس بود، کنارمان بود، دلداری و امید  می‌داد. با من تنها این‌گونه نبود من با توجه به پیام‌هایی که در چند گروه واتس آپ از جمله؛ کارگردانان، نمایشنامه‌نویسان و هم چنین گروه هیئت مدیره انجمن‌های صنفی دیدم اکثر قریب به اتفاق دوستان از رفتن شهرام گیل آبادی ناراحت هستند و از او خواسته‌اند دلایل خود را به صورت شفاف ارائه دهد. شهرام هم ارائه این دلایل را به وقتی مناسب حواله داده است!

بنده به او می‌گویم، برادر جان!

این نقد بگیر و دست از آن نسیه بدار!

اگر حرفی داری که مطمئنم داری همین الان بزن!

اما چند مساله که به نظرم پرداختن به آن‌ها یا پاسخ به آن‌ها می‌تواند برخی از مشکلات موجود را شناسایی و واکاوی کند.

۱_ علت استعفا یا عدم حضور برخی از اعضاء هیئت مدیره خانه تئاتر از جمله نادر برهانی مرند، کوروش نریمانی، بهزاد فراهانی و دکتر مسعود دلخواه چیست؟

۲_با توجه به این که بسیاری از اعضاء هیئت مدیره خانه تئاتر نیستند چرا مجمع عمومی برای انتخاب هیئت مدیره جدید تشکیل نمی‌شود؟ (ممکن است شرایط عدم تجمع را به خاطر شرایط بهداشتی مطرح کنند که این موضوع حدود یک ماه است معلق شده است.)

۳_ نگاهی به آمارهای موجود خانه تئاتر درباره، میزان نقدینگی، قرار داد کیفی و کمی با بیمه تکمیلی دانا، افزایش کمی افراد خانواده تئاتر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، جذب امکانات و حمایت‌ها، تصویب، افزایش و دریافت  بودجه خانه تئاتر و... می‌تواند قیاس درستی نسبت به قبل و بعد از حضور دکتر گیل آبادی انجام داد.

 ۴_ چانه زنی و تشکیل انجمن‌های صنفی و دریافت پروانه فعالیت صنوف خانه تئاتر و...

با تشکیل صنوف تئاتری و ثبت پذیرش تیاتر به عنوان شغل از طرف وزارت کار لازم است هر چه سریع‌تر تاریخی برای تشکیل مجمع عمومی و:

۱_ استماع گزارش مدیرعامل خانه تئاتر

۲_ تغییر و تصویب اساسنامه؛ با توجه به تشکیل صنوف خانه تئاتر و نگاه بنیادی که برای تغییر اساسنامه بر اساس ضرورت و کارکردهای جدید خانه وجود دارد لزوم برگزاری هر چه سریع‌تر مجمع عمومی احساس می‌شود.

۳_ بدیهی‌ست که پس از تشکیل مجمع عمومی و تصویب اساسنامه طبعا ساختار و ساز و کار خانه تئاتر تغییر خواهد کرد و دیگر سیستم قبل، قادر به راهبرد برنامه‌ها و ساختار کنونی خانه تئاتر نیست.

۳_در ساختار  اساسنامه جدید دیگر انتخابات هئیت مدیره به شکل سابق نمی‌تواند ترکیب هیئت مدیره اصلی را مشخص کند و می‌بایست هئیت مدیره جدید متشکل از نمایندگان صنوف مختلف خانه تیاتر باشد که این خود در سندیکایی شدن نهاد خانه تئاتر بسیار موثر است و آن را از شکل موسسه فرهنگی هنری خارج می‌کند و قدرت صنفی خانه را از یک سو و توانایی صنوف تئاتر را از سویی دیگر بالا خواهد برد.

سخن آخر این که پیشنهاد می‌کنم تا تشکیل مجمع عمومی. جامعه تئاتر و هیئت مدیره خانه تئاتر از پذیرش استعفای دکتر گیل‌آبادی خودداری نماید تا ایشان با بسترسازی مناسب، زمینه برگزاری مجمع عمومی فراهم نموده و تا آن زمان به کار خود ادامه دهد.

بدیهی‌ست انتخاب مدیر عامل جدید بر اساس، اساسنامه مصوب مجمع عمومی صورت خواهد گرفت و چه بسا در ساختار جدید زمینه پذیرش و تجدیدنظر در تصمیم دکتر گیل‌آبادی برای مدیرعاملی خانه تئاتر نیز می‌تواند مدنظر قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز