خبرگزاری کار ایران

ادای دین به جامعه عکاسی در پرتره محمد صیاد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۶۷۳

مستند «آقای صیاد را ول کنید!» به زندگی محمد صیاد عکاس خبری ایرانی که جایزه خبری آسوشیتد پرس را دریافت کرده است، می‌پردازد.

«مریم ملک‌مختار» کارگردان مستند «آقای صیاد را ول کنید!» که در بخش «نیمه بلند» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد درباره این فیلم به ایلنا گفت: «آقای صیاد را ول کنید!» مستند پرتره‌ای از محمد صیاد عکاس خبری بین‌المللی ایرانی است که جایزه خبری آسوشیتد پرس را دریافت کرده و تاریخ معاصر ایران را در چهار دهه؛ از دوران انقلاب، جنگ تحمیلی، مسائل اجتماعی و سیاسی روایت کرده است. این فیلم از ۵۰ ساعت مصاحبه تصویری و هفت هزار فریم عکس به دست آمده است که ساخت آن سه سال زمان برد. تدوین فیلم توسط سهند صمدیان انجام شده است.

او درباره علت پرداختن به این سوژه گفت: فیلم‌های کوتاه با عنوان‌های مختلف دیگری درباره این شخصیت ساخته شده‌اند، اما مستند «آقای صیاد را ول کنید!» روایتی از زندگی و کار او در چهار دهه است که پیش از این کسی به آن نپرداخته بود، محمد صیاد به دلیل بیان خاصش، شخصیتی جذاب دارد. ساخت فیلمی در این باره ادای دینی به جامعه عکاسی بود که با حضور این شخص به ثبت تاریخی رسید.

این فیلمساز درباره ویژگی‌های مستند خود عنوان کرد: ریتم فیلم برای مخاطب جذاب است و رفته رفته از لذت دیدن عکس‌های یک عکاس همه فن‌حریف به لذت هم‌نشینی با یک شخصیت جذاب و صمیمی می رسد، مخاطب از هر کجا که پای فیلم بنشیند یک قطعه از پازل بزرگ شخصیت ایشان را می‌بیند، قطعه‌ای که خودش به تنهایی یک واحد معنایی و روایی است. روایت ایشان از عکاسی در روزهای انقلاب؛‌ از واقعه طبس، از جنگ و هر بخش دیگری از تاریخ معاصر به تنهایی جذاب است و در پازل پرتره ایشان دیدنی است. فکر می‌کنم مخاطب از هر قطعه‌ این پازل لذت می‌برد.

ملک‌مختار در پاسخ به این پرسش که در آینده باز هم به سراغ ساخت مستند عکاسان خبری دیگری می‌رود، تصریح کرد: بستگی به شرایط دارد. ثبت این فیلم به عنوان چهار دهه تصویر ایران برای من مهم‌ترین انگیزه و هدف بوده است.

این فیلمساز در پایان درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» بر سینمای مستند گفت: جشنواره «سینماحقیقت» مهم‌ترین میعادگاه علاقه‌مندان سینمای مستند است و کسانی که اولین قدم‌ها را برای معرفی خودشان برمی‌دارند، خاطرجمع هستند که با آشناترین افراد در این قبیله دیدار می‌کنند گویی که سال‌هاست یکدیگر را می‌شناسند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز