خبرگزاری کار ایران

مریم نقیبی:

برگزاری پیچینگ در حوزه‌های مختلف هنری اتفاق مفیدی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۳۲۷

مریم نقیبی از اساتید سومین دوره رویداد رویازی از جزئیات ورکشاپی که در این رویداد برگزار کرده است، گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مریم نقیبی از اساتید سومین دوره رویداد «رویازی» درباره جزییات ورکشاپ تخصصی خود که در این دوره برگزار کرده است، گفت: من در دو دوره، دوم و سوم رویداد «رویازی» ورکشاپ برگزار کرده و در خدمت دوستان علاقه‌مند به حوزه انیمیشن بودم. از آن جایی که حوزه فعالیت من درعرضه بین الملل است طبیعتا در این ورکشاپ‌ها هم، درباره این موضوعات صحبت کردیم. 

وی ادامه داد: در این دوره ما درباره تاریخچه انیمیشن در ایران و شروع شکل گیری آن، اقداماتی که در خصوص پخش خارجی انیمیشن صورت می‌گیرد، حضورهای جشنواره‌ای و چگونگی ساخت یک انیمیشن در چارچوب استانداردهای بین المللی برای عرضه و مقایسه انیمیشن در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر که در حال توسعه هستند و مقایسه با فعالیت آن‌ها در ایران بحث کردیم. 

نقیبی در ادامه این بحث اضافه کرد: همچنین در این دوره‌ها در خصوص تولید انیمیشن‌های جدید در سال‌های اخیر در ایران صحبت و مثال‌هایی زدیم و توضیح دادیم که چه تفاوت‌هایی میان انیمیشن‌های قدیم و جدید ایجاد شده است. همچنین پیرامون جایگاه مناسب فعلی انیمیشن که در حال حاضر پیدا کرده و توانسته در قالب استاندارهای جهانی با خیلی از انیمیشن‌های کشورهای دیگر رقابت داشته باشد و بتواند بازار خودش را پیدا کند هم گفتگو کردیم. این که چگونه باید وارد بازار شویم و در چه بازارهایی شرکت کنیم، حضورهای جشنواره‌ای چه اهمیتی دارند و جشنواره‌های مهم کدام هستند؛ از مباحثی بود که در این دو دوره کارگاه به آن پرداختیم. 

او به چگونگی تنظیم قرارداد در این دوره‌ها اشاره کرد و افزود: چگونگی بستن قراردادهای بین المللی برای عرضه و پخش انیمیشن، توجه به کپی رایت و حقوقی که بسیاری از افراد ممکن است برای فروش انیمیشن‌ها آن را در نظر نگیرند هم در این دوره‌ها بررسی شد. 

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری رویداد «رویازی» و پیچینگ‌ها چه اندازه می‌تواند برای اتصال سرمایه گذاران و ایده پردازان مفید باشد؟ بیان کرد: پیچینگ روشی است مرسوم در همه دنیا برای جلب نظر سرمایه گذاران که باید در نظر داشته باشیم در راستای استانداردهایی که مدنظر است، اتفاق بیفتد. 

نقیبی اضافه کرد: طبیعتا هرچقدر این پیچینگ‌ها دقیق تر، با برنامه ریزی بیشتر و در زمان و فاصله مناسب از زمان برگزاری، اتفاق بیفتد و همچنین در زمان مناسب فراخوان آن منتشر و طرح‌ها بررسی شود و در عین حال بتوانیم در زمان خوبی برای سرمایه گذاران توضیح دهیم تا توجیه شوند که چه میزان انیمیشن می‌تواند در بازگشت سرمایه آن‌ها موثر باشد، می‌شود رابطه مستقیم و خوبی را ایجاد کرد تا سرمایه گذاران با علاقه به سمت این صنعت بیایند و هرچقدر بیشتر سرمایه‌گذاری شود، ما با موفقیت بیشتری روبرو خواهیم بود. 

وی درباره وارد کردن ایده پیچینگ به سایر حوزه‌های هنری دیگر بیان کرد: این موضوع یکی از دغدغه‌های ذهنی من است؛ یکی از فعالیت‌های اصلی من پخش و توزیع فیلم بلند، کوتاه و به ویژه فیلم مستند است که اطلاعات کمتری درباره آن وجود دارد؛ در حالی که کارهای بسیار خوبی این اواخر در حوزه مستند تولید شده است. درخواست من هم این است که پیچینگ کردن را برای همه شاخه‌های دیگر برگزار کنند که به نظرم می‌تواند خیلی مفید باشد. 

نقیبی در پاسخ به این سوال که بزرگترین چالش پیش روی انیمیشن سازان در شرایط کنونی چیست؟ گفت: مسلما بزرگترین چالش برای کسانی که در حوزه انیمیشن فعالیت می‌کنند، مسائل مالی است. چون همانطور که بارها گفته شده، انیمیشن یک کار فرسایشی و طولانی است که نیازمند یک زمان طولانی، هزینه زیاد و پشتیبانی است تا بتواند شرایط لازم گروه‌هایی که برای یک پروژه زمان می‌گذارند را تامین کند. بنابراین حمایت‌های دولتی نهادها و ارگان‌هایی که می‌توانند خوب این کار را پوشش دهند، خیلی اهمیت دارد. 

او اضافه کرد: بخش مهم دیگر آموزش است؛ ما به اندازه نیاز کافی، مراکز آموزش برای انیمیشن نداریم و این مراکز باید زیادتر و قوی‌تر شوند تا در آن‌ها بشود از اساتید مجرب استفاده کرد. دوره‌ها و کارگاه‌های انیمیشن با وجود تجهیزات و اساتید خیلی اهمیت دارد و به نظرم یکی از چالش‌های پیش روست. 

این فعال حوزه پخش بین الملل در پایان بیان کرد: در همه استان‌ها انیمیشن‌های خوبی تولید می‌شود و به نظرم اگرهماهنگی ایجاد شود تا یکی از شبکه‌های تلویزیون برای پخش انیمیشن‌هایی که تجربی هستند ولی خروجی خوبی دارند، اختصاص پیدا کند تا هم سازندگان آن‌ها دیده شوند و هم افراد دیگری با توانمندی‌های انیمیشن سازان آشنا شوند، بسیار اتفاق خوبی است. طبیعی است که حمایت و پشتیبانی مسئولان و تامین بودجه مناسب برای فعالان این حوزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز