خبرگزاری کار ایران

«سرآغازها» جستجویی در تاثیر جغرافیای زیست بر شکل گیری تمدن‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۹۷۹۸

کتاب «سرآغازها (زمین چگونه به ما هستی بخشید)» تأثیر نفسگیر زمین زیر پایمان را بر شکل تمدن‌هایمان آشکار می‌کند، از کاشت نخستین بذرها تا برپایی حکومت‌های مدرن را دربرمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «سرآغازها (زمین چگونه به ما هستی بخشید)» نوشته لوئیس دارتنل است که توسط سحر یوسفی و مانی پارسا ترجمه شده و فرهنگ نشر نو آن را منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

در سخن از تاریخ بشر غالبا تمرکز ما بر حیات سیاسی رهبران بزرگ، نیروی جمعیت‌های انسانی و جنگ‌های سرنوشت‌ساز است. اما خود سیاره‌ی زمین چگونه سرنوشت ما را تعیین کرد؟ بر اثر زمین‌ساخت صفحه‌ای بود که در شرق افریقا محیطی پویا و متنوع پدید آمد تا انسان بتواند در آن ببالد و بعدها همین زمین‌ساخت صفحه‌ای بود که تعیین کرد تمدن‌های اولیه‌مان را در کجا بنا کنیم. عامل اصلی پیشرفت دموکراسی در یونان باستان کوهستانی بودن آن سرزمین بود که حاصل تاریخی چند میلیون‌ساله و فرایندهای عظیم زمین‌شناختی‌ست. عامل اصلی پیشرفت در عصر اکتشاف و استعمارگری و رشد تجارت جهانی چیزی نبود جز شناخت آدمی از الگوهای گردش جوّی. حتی امروز، رفتار رأی‌دهندگان در جنوب شرقی ایالات متحد امریکا به‌شکلی بنیادین از الگوی نهشته‌های دریایی ۷۵ میلیون‌ساله تبعیت می‌کند. سرآغازها تأثیر نفسگیر زمین زیر پایمان را بر شکل تمدن‌هایمان آشکار می‌کند، از کاشت نخستین بذرها تا برپایی حکومت‌های مدرن.

این کتاب آنچنان زیبا و ظریف به بیان سرآغازها پرداخته که توسط بخش‌های مختلف مورد تحسین قرار گرفته از یک سو تایمز درباره این کتاب نوشته: کتابی خارق‌العاده… دارتنل دورنمایی تازه از روابط میان انسان‌ها و سیاره‌شان ارائه می‌دهد… او بر زمین‌شناسی، جغرافیا، اخترشناسی و تاریخ اشراف دارد. این کتاب دستاوردی تمام‌عیار است، اما آنچه آن را خاص می‌کند، شیوه‌ی برقرار کردن ارتباط میان این زمینه‌هاست به طریقی شفاف، منطقی و مفرّح… اثری تراز اول.

از دیگر سو نیچر عنوان کرده: داستان دارتنل به زیبایی نوشته و پرداخته شده. کنجکاوی مسری و شور او خواننده را صفحه به صفحه با خود می‌کشاند. سبک او با آمیختن زمین شناسی، اقیانوس‌شناسی، هواشناسی، جغرافیا، استخوان‌شناسی، باستان‌شناسی و تاریخ سیاسی یادآور اثر کلاسیک جرد دایموند است به نام اسلحه میکروب فولاد، تالیف شده به سال ۱۹۹۷.

البته واشنگتن پست معتقد است: رویکرد دارتنل دایره‌المعارفی است، که با دو خصیصه میدان دید وسیع و اشتیاق به جزییات مشخص می‌شود.

کتاب «سرآغازها (زمین چگونه به ما هستی بخشید)» در قالب ۹ فصل از هستی بخشیدن به ما و سرگردان‌های قاره‌ای آغاز و با جغرافیای دریاها، دنیای فلزی ما و جاده‌های ابریشم و مردمان استپی ادامه می‌یابد و در نهایت به انرژی می‌رسد و ختم کلام هم به وضعیت کنونی زمین و زیست ما اختصاص می‌یابد.

این کتاب در قالب ۴۸۰ صفحه و با قیمت ۱۸۰ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز