خبرگزاری کار ایران

از کشف انگشتر مفرغی با نقش شیر بالدار تا ریتون در گورستان‌های سمنان

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۳۳۶

سومین فصل ازکاوش‌های باستان‌شناسی گورستان مرسین چال در استان سمنان به کشف یک ریتون (تکوک) از جنس سفال با نقش بزکوهی متعلق به دوره اشکانی منجر شد.

به گزارش ایلنا، عطا حسن‌پور (سرپرست هیأت باستان‌شناسی) گفت: دراین فصل از کاوش گورستان مرسین چال واقع در حوزه آبگیر سد فینسک شهرستان مهدیشهراستان سمنان به دلیل گستردگی و وسعت دوهیأت باستان شناسی یکی به سرپرستی نگارنده و دیگری به سرپرستی محمد رضا نعمتی به محوطه اعزام شد.

او با بیان اینکه تا کنون هیأت موفق به باز کردن 5 گور شده  افزود: تا به امروز سه ترانشه 10در 10به مساحت 300متر مربع از گورستان مورد کاوش قرارگرفته و بخشی از کاوش‌های فصل دوم نیز پاکسازی شده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گورهای موجود در این گورستان را از نوع چاله‌ای دستکند بدون ساختار گور عنوان کرد که تنها دو سنگ از بالا و پایین به عنوان نشان گور بر روی آن قرار داده شده و اظهار کرد: تدفین‌ها در این گورستان از نوع طاق باز با جهت شرقی‌غربی است.

وی خاطرنشان کرد: در گورهای مورد کاوش قرار گرفته، گور نهاده‌ها یا همان هدایا که با فرد متوفی دفن می شوند مقدار قابل توجهی دارند و اغلب اشیای فاخرهستند.

حسن‌پور گفت: به عنوان نمونه در گوری متعلق به یک بانو در کنار اشیای فاخری نظیر النگو، دستنبد، پابند، انواع سفالینه‌ها در اشکال مختلف و... یک انگشتر مفرغی با نقش شیر بالدار کشف شد که در نوع خود بی نظیراست.

او نمونه منحصر به فرد کشف شده دیگر در این گورستان را یک ریتون (تکوک) از جنس سفال با نقش بزکوهی با شاخ‌های کنگره‌داراعلام کرد که متعلق به دوره اشکانی و مربوط به 2200سال پیش است.

این باستان‌شناس اظهار کرد: از یافته‌های دیگر این گورستان می‌توان به ظروف سفالی زیبا نظیر پایه شیپوری، کف تخم مرغی، بشقاب‌های تخت، اشیای تزئینی مفرغی و آهنی و انواع مهره‌های تزئینی از جنس سنگ و احجار کریمه  اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه برای تاریخ‌گذاری محوطه نیاز به زمان بیشتری داریم تصریح کرد: اشیای کشف شده در گورستان مرسین اغلب مربوط به دوره اشکانی هستند و دوره پس از هخامنشی تا اشکانی را در بر می گیرند.

حسن‌پور با اشاره به اینکه در فصول قبلی کاوش در این گورستان وسیع  30 گور مورد کاوش قرار گرفته خاطرنشان کرد: در فصل سوم تا کنون که به نیمه کاوش رسیده ایم 40 قلم شی باستانی از 5 گور مورد شناسایی بدست آمده است.

او با اشاره به اینکه کومِش، قومِش یا قومِس، یکی از ایالت‌های کهن ایران که امروزه استان سمنان محدودهٔ آن سرزمین باستانی را دربرگرفته است زمانی پایتخت اشکانیان بوده گفت: گورستان مرسین از نظر نزدیکی به حوزه تمدنی قومِش دارای اهمیت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز