خبرگزاری کار ایران

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس مطرح کرد:

دختران نوجوان در پوشش با کمبود مواجهند/ سه حلقه دانشگاهی، طراحان و تولیدکنندگان را در کنار هم قرار داده‌ایم/ پیش‌خرید سیصد طرح لباس کودک ازسوی تولیدکنندگان

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۵۰۹

شفاپور می‌گوید: دختران نوجوان ما در زمینه پوشش اسلامی با مشکلاتی مواجهند و به نوعی دچار کمبودند زیرا کمتر به نیازهای این رده سنی پرداخت شده است. این کاستی خانواده‌ها و والدین را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حوزه مد و لباس طی سال‌ها و دهه‌های گذشته کودکان و نوجوانان و نحوه پوشش آن‌ها را نادیده گرفته و تا سه سال پیش رویدادی تخصصی در این زمینه وجود نداشته است. جشنواره لباس کودک که تا به امروز طی دو دوره برگزار شده و سومین دوره آن به دبیری غزاله بهمنی در حال برگزاری است، یکی از اتفاقات با اهمیتی است که برای برگزاری بهتر آن برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت شده است. 

سیده مرضیه شفاپور (دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور) طی گفتگو با ایلنا ضمن توضیح درباره اهمیت رده سنی کودک و نوجوان و نوع پوشش آن‌ها از اتفاقات تازه‌ای گفت که در سومین جشنواره لباس کودک به آن پرداخته شده است. 

سومین جشنواره لباس کودک در حال برگزاری است. اتفاقات جدیدی که در رویداد امسال افتاده، چه مواردی هستند؟ 

رویکرد سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان نسبت به سال‌های قبل خیلی متفاوت شده است. اول اینکه بخش علمی و دانشگاهی را به جشنواره افزوده‌ایم و طی این اتفاقات از تصویرگری‌ها و مقالات و پایان‌نامه‌هایی که در این حوزه نگاشته شده وبه رشته تحریر درآمده بهره برده‌ایم و انتخاب‌هایی در این زمینه داشته‌ایم. پس از اعلام فراخوان نزدیک به ۳۰۰ اثر در این بخش به دست‌مان رسید. طی دوره‌های قبلی بخش کیف و کفش را نداشتیم و این بخش نیز در جشنواره امسال وجود دارد و مورد توجه قرار گرفته است. 

در رابطه با نحوه پوشش کودکان و نوجوانان در قالب جشنواره لباس کودک چه اتفاقات جدیدی رخ داده است؟ 

لباس‌های پوشیده و با حجاب در قالب پوششی کامل که مورد استفاده رده سنی نوجوان است، یکی دیگر از بخش‌های جشنواره لباس کودک امسال است. 

به عنوان یکی از متولیان حوزه مد و لباس از اهمیت قشر نوجوان بگویید. 

به هرحال رده سنی نوجوان یکی از مقاطعی است که کمتر به آن توجه شده و از منظرهای مختلف دارای اهمیت بسیار است. در واقع رده سنی نوجوان بین دو رده سنی کودک و جوان قرار دارد و این دومقطع را به یکدیگر مرتبط می‌کند و این موضوع نیز بر اهمیت توجه به این رده سنی می‌افزاید. از طرفی شاید مطلع باشید که دختران نوجوان ما در زمینه پوشش اسلامی با مشکلاتی مواجهند و به نوعی دچار کمبودند زیرا کمتر به نیازهای این رده سنی پرداخت شده است. این کاستی خانواده‌ها و والدین را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است. آن‌ها به طور معمول نمی‌دانند برای پوشش دختران نوجوانشان چه انتخابی داشته باشند و تلاش ما این بوده با افزودن بخشی جدید به رویداد امسال این مسئله را تاحدودی حل کنیم. 

در جشنواره امسال معلولین را نیز مد نظر داشته‌اید. درباره این اتفاق نیز توضیح دهید. 

با توجه به اینکه امسال بحران کرونا بر تمام کشورها حاکم شده، ما نیز بخشی جدید را به دیگر بخش‌ها اضافه کردیم که طی آن لباس و پوشش افراد معلول و کم تواناها و ناتوان‌های جسمی مورد توجه قرار می‌گیرد. در ادامه از متقاضیان خواستیم لباس‌هایی را برای معلولان و کم توان‌ها طراحی کنند که در این بخش نیز لباس‌هایی به دست ما رسیده است. 

انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بر چه مبنایی بوده است؟ 

همه تلاشمان این بوده در این بخش از وجود افراد کاربلد و متخصص بهره ببریم، زیرا به هرحال سیاستگذاری هر رویداد به دلیل ایجاد خط و مشی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، لذا اینگونه نبوده که صرفا طراحان را دعوت به همراهی و همکاری کنیم. ما در این بخش روانشناس رنگ داریم و از وجود روانشناس کودک نیز بهره برده‌ایم. روانشناس حوزه نوجوان نیز داریم تا علائق و خواسته‌های این رده سنی رادر قالب شورای سیاست‌گذاری، ارزیابی کند و با ایجاد تمهیدات تخصصی در رفع کاستی‌ها و مطالبات موجود بکوشد. از وجود طراحان نیز استفاده کرده‌ایم و اساتیدی را داریم که در حوزه کیف و کفش فعالیت می‌کنند. از طراحان خواسته‌ایم نیازهای مهم رده سنی کودک و نوجوان را مدنظر قرار دهند و کفش‌هایی را طراحی کنند که سلامت پای بچه‌های ما را تامین کند. حتی نوع جنس پارچه‌ها و متریال‌هایی که در طراحی و دوخت لباس‌ها به کار رفته نیز برایمان اهمیت داشته و تلاش کرده‌ایم به این موضوع نیز نگاهی تخصصی و حرفه‌ای داشته باشیم. 

و کدام ارگان‌ها و نهادها برای برگزاری جشنواره امسال شما را همراهی کرده‌اند؟ 

در رویداد امسال سه حلقه دانشگاهی، طراحان و تولیدکنندگان را در کنار هم قرار داده‌ایم که این اتفاق نیز کیفیت جشنواره را به نوعی افزایش می‌دهد و باعث تعامل بیشتر دانشگاهیان، طراحان لباس و تولیدکنندگان پوشاک خواهد شد. 

با توجه به اینکه بحران کرونا فعالیت‌های جمعی و برگزاری جشنواره‌ها را تحت تاثیر قرار داده، از استقبال متقاضیان حوزه مد و لباس در جشنواره امسال بگویید. 

به جز ۳۰۰ اثری که در بخش مقالات، تصویرگری و پایان‌نامه به دستمان رسید، تعداد ۷۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره سوم لباس کودک ارسال شد. نکته جالب‌تر اینکه پیش از آغاز داوری‌ها، تولیدکنندگان سیصد اثر طراحان ما را پیش خرید کرده‌اند که اتفاق بسیار خوبی است. در حال حاضر برندهای خارجی در ایران بازار فعالی ندارند و ما تولیدکنندگان بین‌المللی فعال در عرصه کودک را دعوت کردیم. 

جشنواره سوم لباس کودک نسبت به دو دوره قبل تا چه حد مورد استقبال قرار گرفته است؟ 

استقبال متقاضیان نسبت به دوره‌های قبل بیشتر بوده است. امسال بحران کرونا را داشتیم و شخصا فکر نمی‌کردم تعداد علاقمندان اینقدر زیاد باشد و تعداد بالایی از آثار برایمان ارسال شود. به هرحال کرونا معضلی بود که روی بسیاری از کسب و کارها تاثیر بسیار داشت. اما در چنین شرایطی طراحان ما کارهای مفید و موثری انجام داده‌اند. در جشنواره امسال طرح‌هایی داشتیم که از نقاط دور کشور برایمان ارسال شده بود. به اضافه اینکه امسال از فضای مجازی بهترین و بیشترین بهره را برده‌ایم. طی این مدت هرشب با اساتید مختلف، برنامه‌های لایو اختصاصی داشتیم. آن اساتید بر اساس تخصصشان مباحث و موضوعات مختلفی چون کالکشن، رنگ و پارچه را توضیح می‌دادند و تحلیل می‌کردند. این را هم در نظر داشته باشید که رویدادهای این چنینی بعد بیزینسی و بازاری آثار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. همین که چند طرح و اثر وارد چرخه تولید می‌شود اتفاق خوبی است و به نظرم بهترین اتفاق جشنواره نیز همین است. 

برای تعامل با تولیدکنندگان و بازاریان با چه نهادهایی وارد تعامل شدید؟ 

ما امسال علاوه بر تولیدکنندگان مختلف، شورای عالی برندها و اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان پوشاک و نساجی را در کنارمان داشتیم. 

سال گذشته این تعاملات را نداشتید؟ 

خیر این نهادها و مسئولان مربوط به آن‌ها، در دوره‌های قبل با ما همراه نبودند. از طرفی با دانشگاه‌های فعال در عرصه طراحی نیز تعاملات خوبی برقرار کردیم. همه این موارد باعث شد به خروجی قابل قبولی دست یابیم. 

اینکه طی یک سال گذشته برندهای خارجی به ایران راه نیافته‌اند برای تولیدکنندگان فرصت است یا تهدید؟ 

این اتفاق هم می‌تواند فرصت باشد و هم می‌تواند تهدید محسوب شود. فرصت از این جهت که زمینه فعالیت برندها و تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌شود. تهدید از این جهت که ما باید به هرحال با برندهای خارجی نیز رقابت کنیم. زیرا وقتی برندهای مختلف با هم رقابت کنند روی طرح‌های طراحان ما و کیفیت آثار تولیدی تاثیرات مثبت خواهد داشت و حال که درگیر محدودیت‌ها هستیم این امکان فراهم نیست. زمانی که طراحان و تولیدکنندگان داخلی در کنار برندهای مطرح و درجه یک دنیا قرار گیرند، علاوه بر انگیزه بیشتر، آثار با کیفیت‌تری تولید می‌کنند زیرا چه بخواهند چه نخواهند باید رقابت کنند تا از دور فعالیت خارج نشوند. در کل هدف ما این است که نوجوان ما با افتخار برند ایرانی را به تن کند و صرفا به دنبال این نباشد که برندهای غربی را بپوشد. تلاشمان این است این فرهنگ را به مرور ایجاد کنیم. 

البته در این میان نباید تنوع و کیفیت برندهای خارجی را نادیده بگیریم و صرفا به ایرانی بودن فکر کنیم. تولیدات ایرانی باید کیفیت بالایی داشته باشند تا مورد قبول مردم قرار گیرند. 

همینطور است. برندهای خارجی سالهای سال است که فعال هستند و همه آن‌ها با علم و آگاهی ادامه مسیر داده‌اند. اگر ما فرصتی را برای طراحان و تولیدکنندگان داخلی ایجاد کنیم، قاعدتا آن‌ها نیز الگو می‌گیرند و کیفیت کارشان را بالا می‌برند. زمانی که ما امسال برای اولین بار لایوهای اختصاصی گذاشتیم و زمانی که اساتید رنگ را دعوت کرده‌ایم و آن‌ها آمده‌اند و راجع به روانشناسی رنگ‌ها در لباس کودک و نوجوان صحبت کرده‌اند، زمانی که از وجود استادی متخصص در زمینه پارچه بهره برده‌ایم و زمانی که روانشناس کودک و نوجوان را به جشنواره دعوت کرده‌ایم، اینها کمک کننده است. 

آیا قرار نیست کارگروه یا انجمنی را در زمینه لباس کودک و نوجوان تشکیل دهید؟ 

بازخوردهایی از سراسر کشور داشتیم مبنی بر اینکه این روند متوقف نشود و بیش از پیش به رده سنی کودک و نوجوان اهمیت دهیم و تا آن را پررنگ‌تر ببینیم. کلا درخواست‌ها و تاکیدها بر این موضوعات بوده و ما نیز به این نتیجه رسیدیم که شورایی را تحت عنوان انجمن طراحان کودک و نوجوان تشکیل دهیم و این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. تلاشمان این است این انجمن به زودی تشکیل شود تا در جشنواره سال آینده به صورت تخصصی برنامه ارائه کند و عملکردهای مثبتی داشته باشد. 

قرار است با هدف ساماندهی و حمایت از فعالیت قانونی مزون‌ها، فعالان این صنف مجوز دریافت کنند. این اتفاق قبلا وجود نداشت؟ 

برای ساماندهی مزون‌ها تلاش‌های بسیاری صورت گرفته این اتفاق به طور کم و بیش وجود داشته اما الان با توجه به ارتباط خوبی که از طریق فضاهای مجازی برقرار کرده‌ایم. 

آیا حوزه اختیارات و نحوه عملکرد انجمن لباس کودک در حد یک صنف ارتقا پیدا خواهد کرد؟ 

بله این امکان وجود دارد. کلا ما به عنوان کارگروه ساماندهی مد و لباس به انجمن‌ها کمک می‌کنیم و این وظیفه ماست. اما اینکه انجمن‌ها چگونه به آن نتیجه نهایی خود برسند مربوط به عملکرد هیئت مدیره و دیگر اعضا است. به هرحال هر انجمنی که در حوزه مد و لباس تشکیل شده، کارگروه کنارش بوده. کارگروه همیشه نظرات تخصصی خودش را اعلام کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز