خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

به هنرمندان صنایع دستی تسهیلات با کارمزد چهار درصد ارائه می‌شود/ خانه‌های تاریخی استان تغییر کاربری می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۹۲۷

احمد تجری می‌گوید: در سفری که معاون اجتماعی و اشتغال بنیاد کرامت رضوی به استان گلستان داشت، درباره ظرفیت‌های استان در حوزه صنایع دستی مذاکره شد تا هنرمندان صنایع دستی منطقه از تسهیلات موجود و دیگر خدمات در نظر گرفته شده بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان به تازگی از حمایت بنیاد کرامت آستان قدس رضوی از هنرمندان صنایع‌دستی استان در راستای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با معاونت صنایع‌دستی کشور خبر داده است. این اتفاق و همکاری مشترک بی‌شک از لحاظ شغلی و معیشتی به نفع هنرمندان صنایع دستی استان گلستان خواهد بود.

احمد تجری (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان) درباره جزییات و مزایای امضای تفام‌نامه گفت: تفاهم‌نامه مذکور پس از برگزاری جلسه‌ای مشترک میان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان با معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی و دبیر کانون‌های خدمت رضوی گلستان امضا شده است. 

تجری افزود: در سطح وزارت‌خانه میان بنیاد کرامت رضوی و معاونت صنایع دستی وزارت ارشاد سرکار خانم محمودیان تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و بر اساس آن قرار شد برای هشت استان در قالب طرح‌های حمایت از صنایع دستی تسهیلاتی به هنرمندان تعلق گیرد. در راستای طرح حمایتی مذکور مقرر شد به هر کدام از هشت استان در نظر گرفته شده، مبلغ یک میلیارد تومان به عنوان تسهیلات داده شود و در ادامه نیز هنرمندان صنایع دستی از این امکان بهره‌مند خواهند شد. 

وی در ادامه گفت: گلستان یکی از هشت استان در نظر گرفته شده است. در سفری که معاون اجتماعی و اشتغال بنیاد کرامت رضوی به استان گلستان داشت، درباره ظرفیت‌های استان در حوزه صنایع دستی مذاکره شد تا به این ترتیب هنرمندان صنایع دستی منطقه که تعدادشان هم کم نیست از تسهیلات موجود و دیگر خدمات در نظر گرفته شده بهره‌مند شوند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان درباره تعداد هنرمندان عرصه صنایع دستی در استان، گفت: بیش از سی هزار هنرمند صنایع دستی در استان گلستان ساکن هستند و مشغول فعالیتند. از طرفی از استان گلستان به عنوان نگارستان اقوام یاد می‌شود، به این دلیل که ۱۶ قوم در آن زندگی می‌کنند و همین موضوع باعث شده در تولید محصولات، تنوع بسیار داشته باشیم و همه اینها نشان از اهمیت هنر صنایع دستی در استان گلستان است. 

تجری در پاسخ به این سوال که چند رشته صنایع دستی در استان گلستان وجود دارد، گفت: امروز ۸۵ رشته صنایع دستی در استان گلستان تولید می‌شود که نشان از تنوع محصولات و اقوام دارد. همین موضوع باعث شد آستان قدس رضوی با نگاهی ویژه‌تر به هنر صنایع دستی استان گلستان بنگرد. 

او در ادامه توضیح داد: در توافق انجام شده و انعقاد تفاهم نامه چند اتفاق مثبت روی می‌دهد. اول اینکه سهم استان گلستان از محلی که برای حمایت از صنایع دستی، تسهیلاتی با کارمزد چهار درصد ارائه می‌دهد، بیشتر در نظر گرفته شده است. موضوع بعدی برگزاری نمایشگاه است. با توجه به شرایط کرونا و بحران ایجاده شده به دلیل این بیماری، قرار است نمایشگاهی ویژه هنرمندان و محصولات صنایع دستی استان گلستان برگزار شود که محل آن آستان و حرم امام هشتم شیعیان حضرت رضا(ع) است. 

تجری اذعان داشت: در ادامه مذاکرات انجام شده، بین هتل‌ها و بوم‌گردی‌های استان گلستان با بنیاد کرامت توافقی حاصل شد مبنی بر اینکه جهت اقامت و اسکان افراد تحت پوشش آستان نیز تخفیفی ویژه در نظر گرفته شود و این اتفاق به منزله توسعه گردشگری در استان است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اشاره به اینکه پیش از این چنین تفاهم‌نامه‌ای در قالب مشارکت امضا نشده، ادامه داد: اتفاق مثبت دیگر در همین راستا، تغییر کاربری خانه‌های تاریخی است. طی این روند قرار است خانه‌های تاریخی مرمت شوند و سپس به عنوان بازارچه‌های صنایع دستی مورد بهره برداری قرار گیرند که این اتفاق خود به اشتغال‌زایی هنرمندان عرصه صنایع دستی کمک شایانی خواهد کرد. از طرفی خانه‌های تاریخی نیز مورد مراقبت قرار می‌گیرند و حفظ و احیا خواهند شد. همه موارد مذکور توافقاتی بود که طی جلسه و انعقاد تفاهم نامه انجام شد. 

تجری در پاسخ به این سوال که تسهیلات مورد نظر به چند نفر از هنرمندان صنایع دستی تعلق می‌گیرد، گفت: در فاز اول برنامه در نظر گرفته شده ۳۳ هنرمند صنایع دستی از حمایت تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود چهار درصد بهره‌مند می‌شوند. باید یادآور شد که این پروژه محدود به ۳۳ نفر نیست و ادامه‌دار است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در پایان گفت: حمایت ویژه بنیاد کرامت آستان قدس رضوی شامل صنعت فرش استان نیز خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز