خبرگزاری کار ایران

در آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری مطرح شد:

بانک اطلاعاتی پژوهشگران کشور تقویت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۷۶۲

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی بر توجه به جامعه پژوهشی کشور تاکید کرد و گفت: شناسایی پژوهشگران و محققان عرصه علم و دانش یک امر ضروری است و درنظر داریم در یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری بانک اطلاعاتی پژوهشگران کشور تقویت شود.

به گزارش ایلنا، آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، همزمان با آغاز هفته پژوهش با حضور اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فاطمه جان‌احمدی، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نرگس نشاط  دبیرعلمی یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

بروجردی ضمن گرامیداشت آغاز هفته پژوهش در افتتاحیه یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: امید است سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای دست یابی به منابع علمی و پژوهشی در جایگاهی قرار گیرد که منابع و نتایج پژوهش های انجام شده در این سازمان به عنوان داشته ها و یافته های علمی، فصل الخطابی برای برنامه ریزان، تصمیم گیران و همچنین پژوهشگران و اصحاب دانش باشد.

به اعتقاد من تحقیقات و پژوهش های انجام شده از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باید در حوزه توسعه کتاب و کتابخوانی باشد. در یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نشست‌های پژوهشی و تخصصی در جهت بهینه‌سازی، استانداردسازی، به‌روز‌رسانی و افزایش سطح وضعیت توسعه کتابداری و کتاب در کشور برنامه‌ریزی شده است.

فاطمه جان‌احمدی، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: هم اکنون و در دنیای امروزی هیچ جامعه پیشرفته‌ای بی‌نیاز از پژوهش و منفک از تحقیقات نیست و پژوهش مساله‌محور می‌تواند به حل مساله‌ها و توسعه کشور کمک کند.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: هفته پژوهش را با این دغدغه مهم آغاز می‌کنیم که بدانیم مسائل و مشکلات علمی خانواده بزرگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چیست و در ادامه دامنه آن را در همه سرزمین ایران و افرادی که دل در گرو این سرزمین دارند تعمیم دهیم.

وی ادامه داد: بی تردید پسوند واژه ملی در کنار کتابخانه دائما این مهم را به ما گوشزد می‌کند که مسائل را منطقه‌ای و کوچک فرض نکنیم و دامنه و عرصه آن را به همه کشور اتصال دهیم، مواجهه با مباحث پژوهشی در این عرصه مستلزم شناخت فرآیندها و روندهای پژوهشی کشور است.

جان‌احمدی در ادامه به سه سطح پژوهش بنیادی، اکتشافی-توصیفی و کاربردی اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های بنیادی با تکیه بر اساس پژوهش‌های کاربردی تلاش می‌کند تا زمینه را برای پژوهش‌های کاربردی مهیا سازد. به عبارتی دیگر تلاش می‌کند تا بهترین راهکارها را برای برون رفت از بحران‌ها و مشکلات و دست‌یابی به توسعه ارائه دهد. بر همین اساس یکی از شعارهای هفته پژوهش امسال، اختصاص به پژوهش‌های مساله محور دارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: سطح اکتشافی-توصیفی پایه‌ای بر مبنای پژوهش‌های بنیادی است. اگر این مهم به درستی احصاء نشود و مطالعات توصیفی ضعیف باشد، به همان میزان مسائل کشور به درستی شناسایی نخواهد شد. چرا که پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌های توصیفی پیوستاری با یکدیگر دارند.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: اگر دامنه تحقیق با روند هوشمندانه، خلاقانه، هشیارانه و در عین حال سازمان یافته همراه باشد سطح آن از کاربردی و توصیفی به سطح بنیادی ارتقا می یاید.

وی تصریح کرد: امیدوارم به مرحله‌ای برسیم که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیشترین تحقیقات خود را بر پایه مطالعات بنیادی، توصیفی و کاربردی ارائه دهد و بازوی مهم مشورتی و اطلاع‌رسانی در سطح  کشور باشد تا بهترین مرجعیت علمی برای به دست آوردن اطلاعات و اسناد باشد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد: بنابراین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با در نظرگرفتن این مهم هفته پژوهش را با برگزاری این افتتاحیه آغاز کرده است و سعی دارد با دامنه‌دار کردن و بسط آن به جشنواره ملی پژوهش در طول یک ماه، به طور خاص و ویژه به مساله پژوهش بپردازد.

جان احمدی گفت: در جشنواره ملی پژوهش و فناوری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تلاش مضاعفی را بر شناسایی محققان و پژوهشگران خواهیم داشت تا بانک اطلاعاتی پژوهشگران کشور تقویت شود. بسیاری از این افراد گاها بدون هدف و برنامه وقت گرانبهای خود را بابت پژوهش منابع و اسناد صرف می‌کنند، اما شناسایی این افراد که بایستی طی فرایندی مستمر و طولانی مدت انجام شود، به ما کمک می‌کند تا به سراغ فتح قله‌هایی برویم که عمدتا پیش از این توسط عده‌ای از پژوهشگران عرصه کتابداری، کتابخوانی، تاریخ، فلسفه، علوم اجتماعی و علوم انسانی شناسایی شده‌اند.

نرگس نشاط دبیر علمی یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: پژوهش تنها مزیت سازمان‌های امروزی است و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز از این قاعده  مستثنی نیست. توجه به پژوهشگران جوان در عرصه پژوهش و مهیا کردن شرایط مناسب برای پیشبرد فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی برای این دسته از افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دبیرعلمی یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: یک دهه  از برگزاری جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می گذرد و امسال نیز این جشنواره با پیام «آینده روشن با پژوهش اثربخش» در حوزه‌های موضوعی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علوم آرشیوی و سندپژوهی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، نسخه‌پژوهی و تاریخ شفاهی برپا می‌شود.

وی تصریح کرد: برگزاری14 نشست و چهار کارگاه تخصصی در حوزه های علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علوم آرشیوی و سندپژوهی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی و نسخه‌پژوهی با شعار «از پژوهش تا پژوهش» پیش‌بینی شده و نخستین نشست با موضوع «اثربخشی پژوهش‌های دانشگاهی» فردا برگزار می‌شود.

نشاط یادآور شد: هدف پژوهشگر کشف واقعیت‌های جدید است و بسیاری از صاحبنظران بر نقش پژوهش های علمی تاکید دارند. اما نکته مهم این است که اگر پژوهش‌ها معطوف به نیازهای واقعی نباشند نمی‌تواند اثربخش باشد در نتیجه از دانش و مهارت های تولید شده استفاده موثری نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز