خبرگزاری کار ایران

آیت‌‌الله ارسنجانی دار فانی را وداع گفت

کد خبر : ۱۲۷۳۱۲

آیت‌الله سید محمد حسین ارسنجانی از شاگردان آیات عظام بروجردی(ره)، سید محمدتقی خوانساری(ره)، حجت(ره)، محقق داماد(ره) و سید محمدرضا گلپایگانی(ره) و نماینده پیشین مردم استان فارس در مجلس خبرگان، شب گذشته در شهرستان فسا دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

ایلنا: آیت‌‌الله ارسنجانی، از علمای برجسته استان فارس دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، آیت‌الله سید محمد حسین ارسنجانی از شاگردان آیات عظام بروجردی(ره)، سید محمدتقی خوانساری(ره)، حجت(ره)، محقق داماد(ره) و سید محمدرضا گلپایگانی(ره) و نماینده پیشین مردم استان فارس در مجلس خبرگان، شب گذشته در شهرستان فسا دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

این عالم ربانی از مبارزین قبل از انقلاب و یاران و همراهان امام خمینی(س) و مقام معظم رهبری بود و در دوران دفاع مقدس نیز حضوری فعال در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل داشت.

امامت جمعه فسا با حکم امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تا سال ۸۱، مسئولیت حوزه علمیه فسا، تدریس در حوزه و دانشگاه، عضویت در مجلس خبرگان از جمله مسئولیت‌های مرحوم آیت‌الله ارسنجانی می‌باشد.

آیت الله سید محمدحسین ارسنجانی از نوادگان شهید ثالث، قاضی نورالله شوشتری، سال ۱۳۰۱ هجری شمسی در شهر ارسنجان، دیده به جهان گشود.

این عالم ربانی پس از طی تحصیلات ابتدایی در زادگاه خود، برای تحصیل علوم دینی راهی شیراز شد و مدرسه علمیه آقا باباخان را برای حجره‌نشینی و زندگی طلبگی برگزید. مقدمات دروس حوزوی را در شیراز تا پایان سطح عالی، نزد استادان بنام آن روزگار، همچون آیت الله حاج شیخ علی‌اکبر روح الایمان(ره) و آیت الله شیخ محمدعلی موحد(ره) آموخت. پس از گذراندن دوره سطح، برای بهره‌مندی از بزرگان فقه و اصول و تکمیل آنچه در شیراز آموخته بود، بار سفر به سوی قم بست و در آنجا به حلقه شاگردان مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی(ره) پیوست و در درس خارج آن فقیه بزرگ حاضر شد. حضور پیوسته و فعال ایشان در دروس خارج آن مرجع نامی و بزرگوار، رابطه استاد و شاگرد را رنگی از مهر و عاطفه بخشید. نقد آرای استاد و گفتگوی صریح با ایشان در حلقه درس، در خاطره بسیاری از بزرگان آن محفل ‌کم‌مانند، زنده است.

امام جمعه پیشین فسا همچنین از محضر آیات عظام سید محمدتقی خوانساری(ره) و حجت(ره) نیز بهره‌های فراوان برد. پس از چندی در حلقه درس خارج فقه و اصول آیات عظام محقق داماد و سید محمدرضا گلپایگانی حضور یافت و در شمار اصحاب و مشاوران علمی آن بزرگواران درآمدند.

آیت الله ارسنجانی در دوران حضور در حوزه علمیه قم، دروس سطح تا عالی را برای طالبان فقه و اصول، تدریس کرد و شاگردان بسیاری در محفل علمی ایشان تا قله‌های بلند فقاهت پیش رفتند و اکنون از چهره‌های نامدار و استادان برجسته دروس خارج فقه و اصول در حوزه‌های علمیه قم و شیرازند.

پس از طی مراتب علم و فضیلت، حسب الامر زعیم حوزه‌های علمیه، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) و نیز به دعوت مردمان استان فارس، طریق هجرت را برگزید و رو به سوی آن دیار نهاد. از آن پس در «فسا» رحل اقامت گزید و سفره درس و بحثو شاگردپروری آراست و به گشودن گره‌ها و مشکلات مؤمنان کمرپرداخت.

وی پس از عزیمت به فسا، ضمن دانش‌گستری و شاگردپروری و پاسخگویی به مسائل شرعی و اجتماعی مردم، هدایت گفتمان انقلاب اسلامی را در این بخش از کشور بر دوش داشت و اجتهاد را به جهاد آراست و قدم به میدان‌های مبارزه گذاشت.

وی در اقامه نماز جمعه و طرح مسائل روز کشور در خطبه‌های نماز، از پیشگامان به‌شمار می رود؛ زیرا تاریخ اقامه نماز جمعه به امامت ایشان در فسا به دهه چهل شمسی بازمی‌گردد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به فرمان رهبر فقید انقلاب، امام خمینی(س)، در سنگر نماز جمعه باقی ماندند و این خدمت مقدس را تا سال ۱۳۸۱ ادامه دادند و افزون بر آن، نمایندگی مردم استان فارس در مجلس خبرگان را برعهده گرفتند.

این عالم دردآشنا و خداجوی، در سحرگاه نهم دی‌ماه ۱۳۹۰ بر اثر سکته مغزی، سلامت تن را از کف داد و از آن پس در بستر درمان خلوت گزید و سرانجام پس از عمری تلاش و مجاهدت در تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت(ع) و تدریس و تربیت شاگردان فراوان، شب ۱۷ آذرماه ۹۲ در منزل خود در فسا، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز