خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در قم:

برای توسعه کشور نیاز به اتحاد و همدلی داریم / صدای عقلانیت و اعتدال باید از قم شنیده شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۶۵۸

مهمترین پشتوانه دولت، حوزه علمیه قم است / به منتقدان احترام می‌گذاریم و به آنها همانند حامیان خود نگاه می‌کنیم / شعار دولت احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بود / تحجر دین مردم را هم می‌سوزاند / تحریم، تحقیر و ادامه تحریم را نمی‌پذیریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز دولت مهمترین پشتوانه خود و چشم‌انداز فردای این نظام، کشور و ملت را در سایه اندیشه برآمده از حوزه علمیه قم می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع مردم استان قم و در صحن حرم حضرت معصومه(س) گفت: زنان قم در رقم زدن تاریخ انقلاب نقش بسزایی داشتند. شاید مردم ایران و جهان کمتر بدانند جرقه قیام ۱۵ خرداد از بانوان قم شروع شد.

وی با درود بر شیرزنان این سرزمین اظهار داشت: حدود ساعت ۹ صبح بود که همین جمعیت زیر ایوان اینجا از درب شمالی شاهد حضور زنانی بود که چادر به کمر و سر خود بسته بودند تا با شمشیر به مقابله با دژخیمان بپردازند.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: میانسالان و پیرمردان این حضور پرشور زنان قم را شاهد بودند و تشریح می‌کنند. قیام از زنان قم و از همین صحن مطهر آغاز شد و به خاطر دارم این جمعیت از درب جنوب به سمت پل و سمت خیابان امام که آن زمان خیابان تهران نام داشت با دژخیمان مواجه شدند و وقتی که تیراندازی شروع شد، همین مردم بودند که استقامت و مقاومت کردند.

روحانی یادآور شد: به یاد دارم روی پل علیخانی، جوانی حدود ۲۰ ساله درست در کنار من به شهادت رسید و همچنین بانویی را دیدم که رو به روی مسجد امام هدف گلوله دژخیمان قرار گرفت و این نشان می‌دهد که مردم قم در همه جا امام، انقلاب و نهضت را تنها نگذاشتند. شور و هیجان مردم قم در مقاطع مختلف و در سال ۵۶ و در مسجد امام، آن شب‌هایی که به دعوت حوزه علمیه قم و مدرسان عالی مقام به اینجا آمدم و در مسجد سخنرانی کردم از یادها نمی‌رود.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به توهین روزنامه اطلاعات در ۱۷ دی سال ۵۶ به امام خمینی و قیام ۱۹ دی مردم قم تصریح کرد: در چنین روزی و در ۱۹ دی ماه مردم قم بودند که در مقابل دژخیمان ایستادند و از اسلام و انقلاب حمایت کردند. قم در همه مقاطع و در دفاع مقدس با تقدیم آن همه شهید در خط مقدم مبارزه با استبداد و استعمار بود.

وی اضافه کرد: قم برای دولت و مردم ایران تنها یک شهر نیست بلکه یک نماد حیات دینی است که همواره به عنوان پناهگاه فکری و معنوی برای مردم ایران و سایر مسلمانان قلمداد می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه خوش‌ترین ایام زندگی‌ام در ۱۰ سال حضورم در این استان تجربه کردم، اظهار داشت: بهترین ایام زندگی‌ام را در این شهر گذراندم. امروز دولت مهمترین پشتوانه خود و چشم‌انداز فردای این نظام، کشور و ملت را در سایه اندیشه برآمده از حوزه علمیه قم می‌داند.

روحانی یادآور شد: حوزه علمیه قم به عنوان افتخار همه عالمان و محققان در طول تاریخ به شمار می‌رود. زمانی که شیخ موسس آیت‌الله عظمی حائری درسال ۱۳۴۰ هجری قمری به این شهر آمد و حوزه بزرگ و عظیمی را بنیان نهاد و فیضیه رونق دیگری یافت، ‌همه علما و بزرگان این حوزه را شناختند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حوزه علمیه قم که امام راحل و مقام معظم رهبری تربیت یافته آن هستند از بزرگترین افتخارات دینی، علمی و تاریخی به شمار می‌رود زیرا علاوه بر این مراجع بزرگ و محققان همواره به طرف آنها سر احترام فرود می‌آوریم تربیت یافتگان همین حوزه هستند.

وی افزود: مرجعیت بزرگ شیعه را آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) در همین حوزه علمیه بنیان نهاد و همچنین قیام امام خمینی در ۱۵ خرداد ۴۲ از همین حوزه آغاز شد.

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه اسلام و تشیع زنده است چون حوزه قم و اجتهاد زنده است، تصریح کرد: اسلام به علم و دانش و عقلانیت استوار است. این حوزه علمیه بزرگ و عظیم قم همواره در برابر اباهی‌گری، لاابالی‌گری، تفسیر به رای کردن‌ها و جمود و تحجر ایستاده و می‌ایستد.

روحانی تاکید کرد: تحجر نه تنها دنیای مردم که در ابتدا دین مردم را می‌سوزاند.(در این لحظه مردم با شعار می‌دادند مرگ بر افراطی).

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحرکات جریان‌های متحجر و افراطی خاطرنشان کرد: تبدیل دین نجات‌بخش اسلام به یک دین خشک و خشن به این معناست که بر استمرار و قوت دین ضربه وارد کنند. اسلام دینی است که در چارچوب طاقت بشر تدوین شده است؛ لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها اسلام دین مشقت نیست بلکه دین نجات است.(در این لحظه مردم شعار می‌دادند: روحانی حمایتت می‌کنیم)

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما به حوزه علمیه، مراجع، فضلا، بزرگان و اندیشمندان آن نیاز داریم، ابراز داشت: این حوزه بزرگ و مستقل هرگز زیر پرچم هیچ جناحی نرفته و نمی‌رود. من به صراحت اعلام می‌کنم که دولت به قم نیاز دارد چرا که ما به نظریه‌پردازی‌های دینی و فقهی عالمان دین نیاز داریم؛ نیاز داریم که حوزویان ما همپای دانشگاه و دانشگاهیان از اجتهاد مجتهدان قم بهره ببریم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت تدبیر و امید به تمام وعده‌هایش که در ۲۴ خرداد ۹۲ داده، وفادار می‌ماند، عنوان کرد: شعار دولت نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بود.

روحانی با یادآوری اینکه ما به راهمان ادامه می‌دهیم، بیان کرد: مردم باید بدانند در طول ۱۸ ماه گذشته با وجود اینکه وارثویرانی‌های فراوانی بوده است توانسته است با حمایت‌های مردم، رهنمودهای رهبری و پشتیبانی مراجع معظم تقلید قدم‌هایی بردارد که هر منصفی را به تعجب وا دارد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما همواره به منتقدان احترام می‌گذاریم و به آنها همانند حامیان خود نگاه کرده و اعلام می‌کنیم که آنها هم از حمایت دولت بهره‌مند هستند، گفت: باید بدانیم تخریب در این کشور جایی ندارد و تخریب‌گران خانه کهنه خود را ویران می‌کنند.

وی افزود: تخریب‌کنندگان مگر آمار اقتصادی ۱۸ ماهه را ندارند؟ مگر کنترل تورم و رشد اقتصاد کشور را نمی‌بینند؟ در طول ۱۸ ماه گذشته حدود هفت هزار واحد صنعتی نیمه تمام کشور راه‌اندازی شده، ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان‌های ایلام، خوزستان و سیستان و بلوچستان زیر پوشش آبیاری مدرن و قطره‌ای قرار گرفته‌ است. مگر آمار را نمی‌بینند؟ مگر تسهیل فضای کسب و کار را نمی‌بینند؟ رتبه کشور نسبت به سال گذشته ۲۲ رتبه ترقی داشته است و از ۱۵۰ به ۱۳۰ رسیده است؟

رئیس دولت یازدهم یادآور شد: در زمینه گاز ۱۰۰ میلیون متر مکعب تولید گاز را نسبت به سال گذشته افزایش داده‌ایم؛ واقعیت‌ها را ببینیم، آمار سال ۹۳ را با سال‌های قبل مقایسه کنیم بدانیم اگر کار مهمی شده به دست شما و با همراهی شما انجام شده است.

روحانی با خطاب قرار دادن مردم قم، حوزه‌های علمیه، اساتید، علما و فضلا گفت: ما برای ادامه راه و توسعه کشور نیاز به اتحاد بیشتر و همدلی داریم. نهضت انقلاب اسلامی و ندای وحدت ملت ایران از قم بلند شد و امروز هم صدای وحدت باید از قم به تمام کشور داده شود؛ صدای عقلانیت و اعتدال باید از قم شنیده شود.

رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های دولت در بحثسیاست خارجی گفت: بحثفعالیت‌های هسته‌ای و مذاکرات را با اقتدار و بدون اینکه به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم، ادامه دادیم و ادامه هم خواهیم داد.

وی افزود: در سال گذشته و در مذاکرات هسته‌ای یک قدم موفق برداشتیم و آن توافق موقت بود که در سایه آن بخشی از تحریم‌ها برداشته شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم ظلم به مردم و توسعه حق ملت ایران است، اظهار داشت: ما به حول قوه الهی با منطق و استدلال مذاکرات را ادامه می‌دهیم اما طرف مذاکره‌کننده ما باید بداند مردم ایران از توسعه علمی خود دست برنخواهند داشت؛ طرف مذاکره‌کننده باید بداند باید پایان مذاکرات برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد.

روحانی با اشاره به سخنرانی خود در سازمان ملل تصریح کرد: در سخنرانی خود در سال گذشته در سازمان ملل گفتم که تحریم ضد حقوق بشر است و دیروز در مذاکرات ژنو این موضوع تایید شد که تحریم ضد حقوق بشر است، این نشان می‌دهد ما منزوی نیستیم بلکه دیگران منزوی هستند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ما تحریم، تحقیر و ادامه تحریم را نمی‌پذیریم.

وی یادآور شد: دولت همانند همه روزهای تاریخ انقلاب حمایت ملت و مخصوصاً حمایت مردم قم و مراجع معظم تقلید آن را نیاز دارد.

رئیس دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه دولت تدبیر و امید برای استان و شهر قم گفت: صبح امروز در بدو ورود و در ایستگاه راه‌آهن کلنگ احداثخط ریلی دو طرفه تهران – قم – اصفهان به زمین زده شد و ان‌شاالله قطار سریع‌السیر برقی در این مسیر به راه خواهد افتاد.

روحانی افزود: به حول قوه الهی این طرح مهم را شروع کردیم و ادامه خواهیم داد و اعتبار لازم و LCهای لازم در این خصوص که دو میلیارد و ششصد میلیون دلار است در چند روز گذشته فراهم شده است؛ با اطمینان می‌گویم این طرح اجرایی و به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس شورای عالی اقتصاد خاطرنشان کرد: صحن شرقی حرم حضرت معصومه نیز امروز افتتاح خواهد شد و البته بخشی از صحن و کتابخانه حرم حضرت معصومه باقی خواهد ماند؛ ۷۰درصد این پروژه در دولت یازدهم انجام شده و میزان باقی مانده این پروژه نیز به زودی به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به افتتاح آزادراه قم - گرمسار هم ابراز داشت: این مسیر که قبلاً ایجاد شده بود تبدیل به آزادراهی شش بانده شده و امروز افتتاح می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به پروژه انتقال آب شیرین به شهر قم اشاره و اضافه کرد: ۲۷۰میلیون متر مکعب آب به قم می‌رسد و ان‌شاالله این آب شرب از لحاظ استمرار و کیفیت شرایط خوبی خواهد داشت؛ البته از این طرح شهرهای دیگر هم استفاده خواهند کرد که از جمله آنها شهرهای گلپایگان، خوانسار، ساوه، سلفچگان و… خواهد بود.

روحانی یادآور شد: تصویه خانه آب موجود در قم نیز توسعه می‌یابد و ۷۰هزار متر مکعب را در درون خود جای خواهد داد؛ بهره‌برداری از این پروژه اوایل سال ۹۵ انجام خواهد شد. پیشرفته‌ترین تصویه‌خانه آب در کشور در شهر قم ایجاد می‌شود که از پسماند آن برق نیز تولید خواهد شد.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه دولت مصمم به ساخت یک بیمارستان مجهز و بزرگ برای قم که این بیمارستان هزار تخت‌خوابی و مجهز است، عنوان کرد: ان‌شاالله در سال آینده این کار آغاز خواهد شد و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در زمینه کشاورزی نیز طرح‌های مورد نیاز دولت پیگیری می‌شود که از جمله آنها آبیاری مدرن و قطره‌ای خواهد بود.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه مجتمع فرهنگی قم هم در سال ۹۴ تمام می‌شود که برای این پروژه ۶میلیارد بودجه در نظر گرفته شده بود و ۶میلیارد دیگر نیز درخواست دادند که با آن موافقت و تزریق خواهد شد، تاکید کرد: در کل ۳۰ پروژه مهم را برای استان قم در نظر داریم که فردا شب در شورای اداری استان تصویب خواهد شد.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی در پایان با بیان اینکه روحانی وطن دومش قم عزیز و شریف است، گفت: افتخار من فرزندی این حوزه علمیه است و دولت خود را متعهد می‌داند به توسعه قم تا زندگی راحت‌تری را برای مردم آن فراهم کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز