خبرگزاری کار ایران

باوجود پرونده‌های غیرقابل دفاعی که داشته‌اند؛

صداوسیما و فیلم‌های فاخر نورچشمی‌های کمیسیون فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۴۲۰

رییس کمیسیون فرهنگی شب گذشته در برنامه «اقتصاد ایران» از کمبود بودجه فرهنگی کشور گلایه کرد و بر این اعتقاد بود؛ که سهم فرهنگ نسبت به کل بودجه کشور باید بالا‌تر رود. اما او تنها بر موارد خاص مانند فیلم‌های فاخر و صداوسیما تاکید داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی درحالی از اختصاص منابع مالی برای ساختن فیلم‌های فاخر و افزایش بودجه‌ی رسانه‌ملی دفاع می‌کند که هیچیک از آنها پرونده قابل دفاعی تا امروز نداشته‌اند. تنها کار صداوسیما در این سال‌ها؛ سوق دادن مخاطبان داخلی به سمت سریال‌های ترکی بوده. با این وجود در لایحه بودجه سال ۹۴ حدود ۱۰ درصد رشد منابع مالی برای این سازمان در نظر گرفته شده است. فیلم‌های فاخر نیز براساس مستندات و آمار فروش موجود؛ در هیچیک از موارد موفق به جذب مخاطب به سالن‌های سینما و جبران هزینه‌های خود نشده‌اند.

رشد ۱۰ درصدی صدا وسیما / رشد ۲۳ درصدی وزارت ارشاد

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ رئیس کمیسیون فرهنگی از کاهش بودجه بخش فرهنگ انتقاد کرد. انتقادی بجا و درست. کم بودن عتبارات بخش فرهنگ نه تنها برای سال آینده که در سال‌جاری نیز مشکلات بسیاری را برای حوزه‌ی فرهنگ به دنبال داشته است. دلیل کم بودن رشد بودجه‌ی این حوزه به نحوه‌ی بودجه‌ی ریزی اولین سال ریاست جمهوری؛ حسن روحانی بازمی‌گردد. او سال گذشته بیش از آنکه توان نقد و بررسی کم و کیف بودجه را داشته باشد؛ به سرعت ارسال آن به مجلس می‌اندیشید تا در فرصت باقی‌مانده مجلس آن را مصوب کند؛ اما بودجه‌ی سال آینده در شرایطی روانه‌ی صحن شد که دولت گرفتار تنگناهای اقتصادی بسیار و سقوط ناگهانی و مدت‌دار نفت تا مرز ۴۵ دلار شد. این یعنی بودجه‌ی ریاضتی گرچه دولت دوست نداشت از این لقب برای بودجه‌ی سال ۹۴ استفاده کند چون احتمالا نگران بازتاب‌های داخلی و خارجی آن بود اما…

سالک کاشانی درحالی از رشد کم بودجه سال آینده صداو سیما انتقاد دارد؛ که بودجه درنظر گرفته شده برای سال آینده‌ی آن؛ هزار و ۶۸ میلیارد و ۹۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. این رقم گویای رشد ۱۰.۴ درصدی نسبت به سال گذشته یعنی افزایش۱۹۷ میلیارد تومانی است.

عملکرد نامناسب صداوسیما طی سال‌های گذشته موجب ریزش شدید مخاطبان رسانه ملی شده و اکثر ایرانی‌نشین‌ها ترجیح می‌دهند؛ اوقات فراغت خود را با دیدن سریال‌های ماهواره‌ای و خبرهای آن ور آبی پر کنند. در چنین شرایطی اگر بخواهیم رشد ۱۰ درصدی صدا و سیما را با رشد ۲۳ درصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقایسه کنیم؛ نه تنها اجحافی درحق این سازمان نشده بلکه زمانی که این سازمان نمی‌تواند ماموریت اصلی خود یعنی رضایت مخاطب را جلب کند؛ مستحق هیچ افزایش بودجه‌ای دولتی هم نخواهد بود.

چرا کمیسیون فرهنگی به‌دنبال سهم‌خواهی از بودجه ۹۴ برای صداوسیماست؟

رسانه ملی با بهره‌مندی از پتانسیلی مثل آگهی‌های تبلیغاتی توانایی درآمدزایی قابل قبولی دارد که از این محل می‌تواند هزینه‌های خود را تامین کند. با این تفاسیر و با وجود اندک بودجه‌ی کشور به دلیل ریزش قیمت نفت و عدم توانایی در صادرات؛ اخذ مالیات و تولید داخلی، چرا صداوسیمایی‌ها باید با وجود عملکرد ضعیفی که داشته‌اند از رشد ۱۰ درصدی بودجه خود ناراضی باشند و این گلایه را پیش نمایندگان کمیسیون فرهنگی ببرند؟

رییس کمیسیون فرهنگی شب گذشته(۲۷ دی) در برنامه‌ی «اقتصاد ایران» از کمبود بودجه فرهنگی کشور گلایه کرد و بر این اعتقاد بود؛ که سهم فرهنگ نسبت به کل بودجه کشور باید بالا‌تر رود. اما او تنها بر موارد خاص مانند فیلم‌های فاخر و صداوسیما تاکید داشت.

او گفت: «بودجه‌ای که باید " لخم " در اختیار فرهنگ قرار دهند؛ کم است» و برای مثال صحبت خود از صدا و سیما نام برد. «این سازمان اگر قرار باشد به رسالت خود در ابعاد مختلف عمل کند؛ بودجه‌ی دیده شده در لایحه برای این ماموریت‌ها کفایت نمی‌کند. لذا به آن‌ها ماموریت دادند که از محل جذب آگهی‌ منبع مالی خود را تامین کنند که مورد انتقاد ما است. در این مورد اشکالاتی وارد است که ما صحبت‌هایی در این باره داریم.»

سالک کاشانی؛ اشاره‌ای به جلسه هفته پیش خود با رییس سازمان صداوسیما کرد؛ «آقای سرافراز و معاونت‌های او بحثمفصلی درباره ماموریت‌هایی که مقام معظم رهبری دادند را مطرح کردند؛ و مسئله بودجه نیز از دغدغه‌های آن‌ها بود. واقعا رقم بودجه‌ای که صدا وسیما نیاز دارد؛ مکفی نیست و به دلیل کمبود بودجه دستگاه‌های فرهنگی ناچارند بعضی برنامه‌های خود را متوقف کنند؛ که این اتفاق در سال ۹۳ افتاد.»

رییس کمیسیون فرهنگی بر این اعتقاد است؛ که باید بودجه محل‌هایی که ۲۰۰ درصد رشد داشته‌اند؛ تعدیل شده و در مواردی مانند فیلم‌های فاخر هزینه شود و به این روش زیرساخت‌های فرهنگی کشور سامان‌دهی شود. ‌

او درمورد سیاست‌های کمیسیون فرهنگی گفت: طرح تعالی جمعیت و خانواده برای مقابله با پیرسالاری؛ حمایت، تجهیز و سامان‌دهی مساجد و قانونمندی صداوسیما از برنامه‌های کمیسیون هستند؛ و هم‌اکنون در صحن علنی مجلس مطرح‌اند. همچنین مسئله تحقیق و پژوهش فرهنگ دینی نیز که در کشور ضعیفند باید تقویت شود.

او از سینما و خانه سینما به عنوان دیگر برنامه‌های کمیسیون فرهنگی نام برد که گویی پکیجی در این موارد دارند؛ اما از توضیح اینکه قرار است؛ چه حمایت‌هایی از این حوزه‌ها شود خودداری کرد.

اعتراف رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به کم بودن رشد بودجه‌ی فرهنگ و اصرار او به افزایش آن گرچه فرصت مغتنمی برای حوزه‌ی فرهنگ است با این وجود؛ دیدگاه وی به دل‌نگرانی‌اش در زمینه کاهش بودجه‌ی نهادی چون رسانه‌ی ملی چندان خیال اهل فرهنگ را آسوده نمی‌کند. چراکه این رسانه نه در کارکرد ملی خود و نه در هدف‌گذاری و سیاست‌ انتخابی خود هرگز جانب اهل فرهنگ و حتی مردم را نداشته و بیشتر به سیاست‌های حزبی خود وفادار بوده است. لذا اصرار در افزایش بودجه‌ی این رسانه صرفا به معنای اصرار در تامین مالی تبلیغ حزب‌ و گروه‌های خاصی‌ست که صدا و سیما به حمایت از آن‌ها از سال‌ها پیش گام برداشته است. این درحالی‌ست که دیگر بخش‌های فرهنگی مانند تئا‌تر و کتاب و موسیقی همواره ازسوی صاحبان اندیشه‌ی حاکم بر مجلس و نیز رسانه‌ی ملی مورد غفلت واقع شده‌اند. از سویی کارشناسی‌های انجام شده در حوزه سینمای فاخر با کارکرد و اقتصاد ورشکسته‌ای که تا امروز به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی انجام شده در آن نشان می‌دهد از این سینما جز آثاری بی‌مشتری نمی‌توان انتظار داشت پس چه لزومی دارد اندک بودجه‌ی حوزه‌ی فرهنگ به تولیداتی تعلق گیرد که کارکردی جز صرف هزینه ندارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز