خبرگزاری کار ایران

«ایلنا» از افزایش چند برابری گوشی‌های تلفن همراه گزارش می‌دهد:

زلزله در بازار موبایل ؛ پس لرزه در شرکت‌های فروش/ یک فروشنده: گوشی اقساطی نمی‌فروشیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۴۱۹

عدم استقبال مردم از خرید گوشی، خروج یکی پس از دیگری شرکت‌های فروش موبایل و افزایش بی‌حد و مرز قیمت گوشی باعث شده فروشندگان موبایل شیراز به تعمیرات رو بیاورند.

به گزارش خبرنگار ایلنا برندهای موبایل نظیر سامسونگ، ال جی، هواوی و اچ تی‌سی به فکر خروج و کاهش فعالیت در بازار ایران هستند، از این رو با نبود کالا و تقاضا برای خرید موبایل، فروشندگان به تعمیرکاران این کالاها تبدیل شده‌اند. در همین ارتباط بسیاری از فروشندگان موبایل در بازار شیراز می‌گویند نمایندگی‌های رسمی فروش گوشی در بازار موبایل ایران از سوی کشور مبدا تحت فشار قرار گرفته‌اند تا بازار ایران را ترک کنند.

آن طور که دستغیب رئیس اتحادیه تعمیرکاران و فروشندگان تلفن و لوازم جانبى شیراز می‌گوید: زمزمه خروج شرکت‌های فروش موبایل از کشور سبب شده تا مغازه‌ها و مردم در بخش خدمات با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند، به طوری که این شرکت‌ها مانند گذشته به مردم و مشتریان خدمات پس از فروش ارائه نمی دهند.

سید علی دستغیب در گفت و گو با ایلنا می افزاید: برای پیگیری این مورد، بارها با شرکت‌های فروش موبایل تماس برقرار کردیم که آنها همواره اذعان می کنند به دلیل ترخیص نشدن محصولات و اجناس‌شان از گمرک، نمی توانند به مردم خدمات ارائه دهند.

دستغیب  با بیان اینکه  برای  پیگیری مشکلات و عدم خدمات دهی با یکی از شرکت‌ها نامه‌نگاری کردیم، ادامه می دهد: با توجه به اینکه طبق قانون شرکت های فروش موبایل باید از یک هفته پس از فروش محصولاتشان پاسخگوی مردم و مشتریان باشند، اما هنوز نتوانستند بعد از دو ماه به مشتریان خدمات برسانند.

وی خاطر نشان می‌کند: شرکت های فروش موبایل به دلایلی مانند عدم همکاری گمرک با آنها، عدم تخصیص دلار مبدا، مبادله ای، پایه و ..... ادامه خدمات دهی برایشان مقرون به صرفه نیست.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران و فروشندگان تلفن و لوازم جانبى شیراز خاطر نشان می کند: عدم خدمات دهی شرکت های فروش موبایل به مردم سبب شده که میزان شکایت های مردم 4 الی 5 برابر افزایش پیدا کند.

وی می‌افزاید: افزایش نرخ دلار سبب 3 الی 4 برابری قیمت موبایل در شیراز شد، بنابراین این مهم سبب شده که قیمت یک گوشی 4 میلیون  به 12 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بازار کار تعمیرات تلفن همراه  4 برابر شده است، بیان می‌کند: در شرایط فعلی مردم به دلیل نداشتن قدرت خرید زمانی که تلفن همراهشان خراب می شود به جای خرید گوشی نو ترجیح می دهند گوشی خود را تعمیر کنند.

به گفته وی، در شرایط فعلی فروش گوشی در مغازه های شیراز نسبت به گذشته یک دهم شده و این امر سبب رکود سنگینی در بازار موبایل شیراز شده است.

دستغیب با بیان اینکه اتحادیه فروشندگان تلفن همراه شیراز در یک ماه گذشته حدود 10 پروانه کسب را تعطیل کرده است، ادامه می دهد: اتحادیه موبایل فروشان شیراز برای تمدید پروانه‌های مغازه‌های موبایل فروشی در شیراز به 103 واحد موبایل فروشی در شیراز نامه ارسال کرده است؛ این در حالی است که تعداد 50 واحد این مغازه ها به دلایل متعدد تعطیل شده‌اند.

وی می‌گوید:‌ شرکت‌هایی که در بخش فروش موبایل در تهران فعالیت می‌کنند پاسخگوی نیاز جامعه و شهرهایی مانند شیراز نیستند.

خرید گوشى به  بن بست خورده است

علی یکی از مغازه‌داران موبایل فروشى هم با بیان اینکه بازار موبایل در سال جارى با افت شدیدى مواجه شده است، مى گوید: ما در سال‌هاى گذشته در ماه اسفند، حدود 200 گوشى مى فروختیم، اما در سال گذشته این رقم به 20 عدد کاهش یافت.
زلزله در بازار موبایل ؛ پس لرزه در شرکت‌های فروش/ یک فروشنده: گوشی اقساطی نمی‌فروشیم

علی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه براى خرید گوشى به شدت با مشکلاتى مواجه هستیم، خاطر نشان مى کند: در حال حاضر مغازه داران موبایل فروشى در شیراز با کمبود مشترى مواجه نیستند اما عدم ثبات در نرخ گوشى هاى تلفن همراه باعث شده که مشتریان فعلا از خرید گوشى موبایل دست بکشند.

یکی دیگر از مغازه‌داران  نیز  با بیان اینکه بسیارى از مغازه داران و فروشندگان موبایل به خرید و فروش ارز و دلار رو آورده اند می افزاید: بیشتر فروشندگان موبایل در مغازه هاى استیجارى فعالیت مى کنند بنابراین آنها باید حداقل روزى یک میلیون تومان براى تامین هزینه هایى مانند اجاره، آب، برق گاز و .... کنار بگذارند و این نوسان قیمت دلار باعث بروز مشکلاتى براى آنها مى شود.

قدرت خرید گوشی ندارم

مصطفی یکی از خریداران در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه فروش گوشی اقساطی در شیراز دیگر وجود ندارد ادامه می دهد: به دلیل افزایش قیمت ناگهانی گوشی در شیراز مغازه ها و فعالان این صنف محصولات خود را به صورت اقساطی در اختیار مردم قرار نمی دهند.

وی می افزاید: با توجه به اینکه حدود دو میلیون تومان موجودی دارم اما گوشی که بتواند  با توجه به موجودی ام امکانات قابل قبولی داشته باشد را پیدا نمی‌کنم.

این خریدار با اشاره به اینکه در حال حاضر به هر مغازه ای که مراجعه می کنم یا گوشی دست دوم پیشنهاد می دهند یا گوشی های ساده ادامه می دهد: در شرایط فعلی ناچارم گوشی که در دست دارم را تعمیر کنم و به ناچار از آن مراقبت کنم.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز