خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

بی‌‌توجهی به ساخت و ساز‌ها و باغات عامل اصلی بروز سیل در شیراز /مسئولان هشدارهای زیست محیطی را جدی نگرفتند

asdasd
کد خبر : ۷۴۳۵۵۱

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه از بین رفتن پوشش های جنگل و گیاهان ازعوامل اصلی و مهم زمینه ساز وقوع سیلاب در سطح شهر‌ها به شمار می رود گفت: در سال های گذشته هیچ گونه توجهی به این گونه مسائل نشده است.

علی اکبری در گفت‌و گو با ایلنا با بیان اینکه وقوع بارندگی و سیلاب اخیر در شیراز باعث تاسف مردم استان فارس و هم میهنان‌مان شده‌است گفت: بخشی از این حادثه ناشی از عوامل انسانی و محیطی است این در حالی است که تغییرات اقلیم بارندگی سبب شده که وضعیت جوی از حالت نرمال و طبیعی خارج شود.

 نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه آمادگی حداقلی در این بخش سبب شد که به صورت ناگهانی با چنین وضعیت اسفناکی مواجه شویم افزود: عواملی مانند تغییرات رژیم اقلیم و بارندگی‌های ناگهانی از دیگر عوامل بروز چنین اتفاقاتی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد کم کاری‌هایی در حوزه‌های آبخیز در سطح شهر شیراز بوده‌ایم ادامه داد: تاثیر عوامل انسانی از دیگر مواردی است که در بروز چنین اتفاقاتی نقش بسزایی دارد و این در حالی است که تصرف، تملک حوزه‌های آبخیزداری در سال های گذشته باعث شده که این بخش از حوزه های طبیعی خارج شود.

به گفته اکبری قرار گرفتن منازل مسکونی و باغات در این مسیر سبب مسدود و بسته شدن مسیر های آب در سطح شهر شیراز شده است.

وی با بیان اینکه در چنین اتفاقاتی نقش عوامل انسانی به مراتب بیشتر از عوامل طبیعی قابل لمس است بیان کرد: اگرچه دستگاه های مسئول و هواشناسی هشدار های لازم را برای وقوع سیلاب در بعضی از نقاط کشور و استان فارس و سطح شهر شیراز اعلام کرده بودند اما عدم توجه مسئولان به چنین هشدارهای زیست محیطی ای عامل بروز چنین اتفاقاتی است.

اکبری با اشاره به اینکه نمی توان به تنهایی مدیریت شهری شیراز را از مقصران اصلی بروز این اتفاق دانست گفت: اگرچه منبع  آبی که به شهر شیراز وارد شد از منابع بالا دست بود اما نباید فراموش کرد که عوامل شهری باید در هر شرایطی آمادگی لازم را برای وقوع چنین اتفاقاتی داشته باشند.

نماینده مردم شیراز  با اشاره به اینکه وقوع چنین سیلاب ها و آب گرفتگی هایی از مناطق بالا دست است ادامه داد: اگرچه بارندگی هایی که در حال حاضر اتفاق می افتد با گذشته تفاوت‌هایی دارد بنابراین مسئولان باید با درک شرایط فعالیت های آبخیز داری را با وضعیت جدید تنظیم و وقف دهند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز