خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

حوزه ادبیات کودک نیاز به واکاوی دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: بی‌تردید حوزه نشانه، سمبل و پراگما بی‌نهایت و تا کهنسالی ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، بهزاد مریدی که شامگاه پنجشنبه ششم خرداد در آئین معرفی برگزیدگان دومین جشنواره ملی ادبیات کودک در تالار حافظ شیراز سخن می‌گفت با بیان اینکه حوزه ادبیات کودک نیاز به واکاوی بیشتر دارد، افزود: تصویرگری‌های مصنوعی خلاقیت کودک را از بین می‌برد.

وی با طرح این پرسش که تصویرگری چه جایگاهی دارد و چه تاثیری بر ذهن کودک می‌گذارد، اظهارداشت: بسیاری از تصویرگری‌های کنونی در کتاب‌های کودک به ویژه کتاب‌های درسی مصنوعی است و خلاقیت را از کودک می‌گیرد.

مریدی با اشاره به اینکه مکاتب مختلف زبان‌شناسی بر زاینده بودن ذهن بشر تاکید دارند، گفت: این زایندگی دریچه‌های مختلفی را در ذهن بشر ایجاد می‌کند به گونه‌ای که یک مفهوم را می‌توان از دریچه‌های گوناگون دید و به تصویر کشید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه نباید دریچه ذهن کودک را با تغییر لحن و تصویرسازی آلوده کرد، افزود: نباید متصور بود که با کمی کودکانه کردن لحن می‌توان متناسب با نیاز کودک سخن گفت.

مریدی با اعتقاد بر اینکه حوزه ادبیات کودک حوزه‌ای میان رشته‌ای است، خاطرنشان کرد: امروز ادبیان نمی‌توانند بدون کمک جامعه‌شناسان و روانشناسان به خلق اثر بپردازند و به دلیل همین ارتباط حوزه ادبیات کودک نیاز به واکاوی دارد.

وی با یادکردی از استاد پرویز کلانتری به عنوان تصویرگر کودکی بزرگسالان و نسل گذشته، آثار وی را درج شده در خاطره و ذهن نسلی عنوان کرد که امروز نسل های جدید را در این مسیر پرورش می دهند.

مریدی یادآور شد: ذهن کودک را کهنه نکنیم و از دریچه این ذهن مفاهیم رامنتقل نکنیم. زیرا این حوزه نیاز به روانکاوی و واکاوی دارد.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس تصویرگری را برای ذهن کودک همراه با تاثیرات زیادی دانست و گفت: لیکن بازگویی خاطرات گذشته بر ذهن کودک خلاقیتی برجای نخواهد گذاشت. چراکه بازگویی خاطرات برای کودکان خسران به بار می آورد.

مریدی با این توضیح که خاطرات همه ما از کتب درسی متفاوت است، اما  در واقع این خطری برای ذهن کودک است، تاکید کرد: این فرضیه که ذهن بشر زاینده است و این ذهن زایشی می باشد و امکان بازگشایش دریچه های متفاوت را می گشاید، باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد.

وی، ادامه داد: اگر بخواهیم در پرداختن به اندیشه کودک و نوجوان یک جانبه عمل کنیم، خسرانی بی بدیل خواهد شد، چراکه ذهن مصنوعی ما این خسارت را بر کودک وارد آورده است.

کد خبر : ۳۷۴۹۳۲