خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز:

اگر نظام به چهارونیم میلیون دانشجو افتخار می کند سهم عمده آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۸۲۴

امروز اگر نظام دارد به چهار و نیم میلیون دانشجو افتخار می کند و می بالد سهم عمده آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است. دانشگاه آزاد اسلامی این حرکت را داشته، اگر توسعه ای هم ما در دانشگاههای پیام نور و دانشگاه جامع علمی کاربردی می بینیم آن هم باز به برکت دانشگاه آزاد اسلامی بود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبد الرضا جمالزاده نماینده تام الأختیار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در استانهای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد، دکتر عبدالمجید اسدی معاون هماهنگی واحد های دانشگاهی دراستان فارس و دکتر حمزه سارویی دبیر هیأت امناء استان فارس و رییس واحد شیراز با آیت ا… ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، امام جمعه شیراز در این دیدار اظهار داشت: ارتباط شخص خودم با دانشگاه آزاد یک ارتباطی است که تقریبا می توانم بگویم حدود سه دهه است که این ارتباط برقرار است، از ابتدا با سنگ بنای دانشگاه آزاد اسلامی آشنایی دارم آن زمان برای راه افتادن این دانشگاه مخالفتهای شدیدی بود و خیلی سرسختی هایی نشان داده می شد، مقابله با آن سرسختی ها و مخالفت ها هم کار ساده ای نبود.

آیت ا… ایمانی بیان داشت: اگر مدافع سرسختی برای دانشگاه بوده، هم مدافع علمی و اجتماعی خودم را یکی از آنها می دانم و در این وادی صاحب سهم هستم و خودم را در این قضایا سهیم می دانم، آنچه که اقدام کردم و صحبت کردم و ایستادم و هزینه کردم و هزینه شدم همه بر اساس باورم بود و اعتقادم این است که این مجموعه مخصوصا در آن شرایط سال ۶۴ و۶۵ و آن دوران یکی از ضرورت هایی بود که اگر انجام نمی گرفت خلاء های عظیمی در این انقلاب ایجاد می شد.

وی گفت: چیزی که ما امروز به عنوان مهاجرت نخبگان داریم که مشکلی برایمان ایجاد کرده که باید جلوی آن را بگیریم و کمی هم موفق شده ایم آن روز مهاجرت جوانان جویای تحصیل داشتیم که ما نتوانستیم فضا را برایشان آماده بکنیم اینها به دنبال فضا برای تحصیل بودند و تعبیری که آن روز من داشتم این بود که همانطور که انقلاب در کنار ارتش به سپاه احتیاج دارد در کنار موسسه ها و ادارات مرتبط با روستاها و عشایر به جهاد سازندگی احتیاج دارد در کنار وزارت مسکن به بنیاد مسکن احتیاج دارد در کنار بهزیستی به کمیته امداد محتاج است در کنار دانشگاههای دولتی هم به دانشگاه آزاد احتیاج دارد و امروز ضرورت انقلاب تشخیص می دهد، شرایط عوض شده طبیعتا موضوع مسئله تغییر کرده اما حکم ضرورت مال آن شرایط و روزگار بود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه بیان داشت: نکته دوم، امید به این دانشگاه بود و هست و عمدتا انتظارهایی که بوده تحقق پیدا کرده است، امروز اگر نظام دارد به چهار و نیم میلیون دانشجو افتخار می کند و می بالد سهم عمده آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است. دانشگاه آزاد اسلامی این حرکت را داشته، اگر توسعه ای هم ما در دانشگاههای پیام نور و دانشگاه جامع علمی کاربردی می بینیم آن هم باز به برکت دانشگاه آزاد اسلامی بود، یک تجربه موفقی به کشور و به مسئولین نشان داده که می شود بدون اتکا به دولت مجموعه ای از اساتید و نخبگان را جمع کرد و عده ای از جوانها را هم به فراخور حالشان آموزش های لازم داد و به تخصصهای لازم رساند. البته همیشه در کنار نقاط روشن نقاط تاریک هم هست که باید انسان کوشش بکند آن نقاط تاریک را اصلاح و حل و فصل کند.

امام جمعه شیراز بیان داشت: بطور کلی اشاره می کنم که ما روی مبانی دینی و اعتقادی دانشجویانمان بیشتر باید سرمایه گزاری بکنیم و بیشتر باید هزینه بپردازیم و کار کنیم البته هزینه نیست سرمایه گذاری است. چون پسوند اسلامی که برای این دانشگاه هست طبعا در دنیا دید خاصی روی این دانشگاه دارند مخصوصا با آن توسعه کمی و کیفی که دارد. ما باید برای کیفیت مسائل دینی و مذهبی در سطح دانشجوها و اساتید تلاش کنیم و واقعا مواضع بعضی از اساتید را بی تفاوت از کنارش عبور نکنیم و به عنوان اینکه نیازمند هستیم به این رشته و تخصص و این فرد خاص مواضعی که وی ممکن است القاء کند به دانشجویان مواضع ناپسندی باشد ما در اینها سهل انگاری نکنیم.

وی افزود: نکته بعد اینکه ما باید دانشگاهمان را از پیوند خوردن به جناح ها و دولت ها کنار بگذاریم، این پیوند خوردن ها آسیب دارد در عین حالی که ممکن است بعضی وقتها ارتقاء داشته باشد. اما دانشگاه مرکز علم، دانش و تربیت انسانهاست این اگر بخواهد با امواج سهمگین مسائل سیاسی نوسان پیدا بکند، بالا برود پایین بیاید مشکلاتی برایش ایجاد بشود و شکل بگیرد این به سود مراکز علمی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: آنچه که رهبر انقلاب اشاره فرمودند باشگاه سیاسی وسیع تر از نکته ای است که عرض می کنم اما در همین راستا این نکته را یادآور می شوم که ما نباید دانشگاه آزاد را پیوست دولت ها، سیاست ها و جناح بندی ها قرار دهیم، یک تشکیلات مستقلی است و فضای استقلال در دانشگاه آزاد از همه جا بیشتر است چون امام سرمایه گذاری کرده چون امام متعلق حزب، جناح و دولتها نیست.

امام فراتر از حتی تشیع فکر می کند امام انقلاب را اسلامی می داند نه انقلاب شیعی حتی آن روزی که اسرار داشتند انقلاب را به شیعه پیوند بزنند امام اجازه این معنا را نداد و فرمودند: این انقلاب متعلق به همه مسلمانهای دنیاست انقلاب اسلامی است.

وی گفت: دانشگاه آزاد با سرمایه ای که امام به آن داده خیلی راحت می تواند روی پای خود و مستقل بایستد ورای حکومتها و دولتها مشرف بر جناحها و سیاست بازهایی که در جامعه هستند و جامعه هم به آنها نیاز دارد البته در جای خودش. ما با اینکه در سرتاسر کشور دانشگاه آزاد داریم فقط در استان فارس ما ۲۹ شهرستان داریم اما ۴۲ واحد دانشگاه آزاد یعنی بیش از مراکز فرمانداری ما واجد دانشگاه آزاد هستیم یعنی در بخش ها هم داریم. این فضای بسیار گسترده که همه آن به برکت امام هست و باورم این است که آن سرمایه اولیه امام آن دعای خیر امام آن دید امام به این دانشگاه را این چنین بزرگ کرد و الآن هم از نظر کیفی گام بلندی برداشته و اثرگذار بوده در قسمتهای مختلف.

وی در ادامه بیان داشت: نباید بگذاریم این عظمت این سرمایه شکسته بشود، شکسته شد جمع کردنش کار مشکل و سختی است. من به عنوان سرمایه ملی به دانشگاه آزاد نگاه می کنم یعنی این سرمایه ملی کشور است و باید ما این سرمایه ملی را با شکل ملی حفظ بکنیم و اجازه استفاده ابزاری به افراد سودجو ندهیم. این دیدگاه مال من و فرد و این وآن نیست وقتی یک تشکیلاتی به امام ارتباط پیدا می کند یعنی به نسل های آینده یعنی به همه چیز جامعه ما ارتباط پیدا می کند.

آیت ا… ایمانی همچنین افزود: واقعا باید بروید به سراغ تحصیلات تکمیلی و تحصیلات تکمیلی را در وسعت تحقیقات دنبال بکنید و بعد این را پیوند بزنید با اقتصاد و بازار که بشود در همین عرصه پروژه های اقتصادی تعریف بشود پروژه های تجاری تعریف بشود و درآمد دانشگاه از شرکت های دانش بنیان باشد، این که ما بخواهیم دانشگاه را با باغ و مزرعه و امثال اینها و تجارت و بازار مدیریت اقتصادی داشته باشیم این فساد می آورد ما باید بتوانیم اینها را در قالب پروژه های علمی و پروژه های دانش محور و دانش بنیان تعریف بکنیم هم بار مالی مان را سبک کرده ایم هم رشد علمی یمان را بالا برده ایم و این حلقه مفقوده بین تحقیق و بین صنعت، بین تحقیق و تولید را، ما آمده ایم یک حلقه مفقوده را پیدا کرده ایم و وصل کرده ایم.

وی در خاتمه بیان داشت: انشا ا… خدا توفیقتان بدهد و ما در خدمتتان هستیم، دلمان می خواهد این سرمایه ملی روز به روز بارورتر و پربارتر از گذشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز