مدیرکل راه و شهرسازی استان خبرداد؛
تکمیل محورهای ترانزیتی و بزرگراهی فارس ۱۶ همت اعتبار میخواهد

مدیرکل راه و شهرسازی فارس، با اشاره به موقعیت راهبردی این استان در نقشه ترانزیتی کشور، از پیشرفت چشمگیر پروژههای راهسازی و بزرگراهی این استان با اهتمام ویژه دولت و وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
به گزارش ایلنا، ناصر رضایی افزود: استان فارس یکی از استانهای کلیدی در اتصال کریدور شمال به جنوب کشور است و توسعه زیرساختهای حملونقل در این استان نقشی تعیینکننده در تسهیل تجارت، گردشگری و تبادل میان مناطق مختلف کشور دارد.
وی افزود: استان فارس با وسعتی بیش از ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع، چهارمین استان پهناور کشور محسوب میشود که با ۹ استان کشور از جمله اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان مرز مشترک دارد که این ویژگی، فارس را در قلب کریدور راهبردی شمال – جنوب و همچنین شرق به غرب قرار داده است.
رضایی اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی فارس سبب شده تا این استان به گلوگاه ترانزیتی کالا و مسافر میان بنادر جنوبی کشور مانند بندرعباس و بندر بوشهر و همچنین با مراکز صنعتی و پرجمعیت مرکز و شمال کشور تبدیل شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: همچنین فارس بخشی از شبکه حمل و نقل بینالمللی آسیا بوده و نقش مهمی در اتصال جادهای میان استانها و بنادر ایفا میکند.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه آزادراهی، پروژه بزرگ آزادراه شیراز – اصفهان به عنوان یکی از مهمترین طرحهای ملی در حال حاضر در دست بهره برداری است که تلاش ها برای تکمیل قطعه هفت آن با جدیت ادامه دارد.
رضایی عنوان کرد: این محور آزادراهی نقش بزرگی در اتصال سریع و ایمن مرکز کشور به جنوب ایفا می کند که قطعا در ادامه با اجرای آزادراه شیراز – بوشهر این نقش بسیار پررنگ تر و اثرگذارتر خواهد شد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس، در خصوص پروژههای مهم راهسازی استان گفت: هم اینک چندین محور کلیدی در دست اجرا یا توسعه است که برخی از آنها از اهمیت ملی برخوردارند.
رضایی افزود: از جمله این پروژه ها می توان به محور شیراز – جم – عسلویه برای تقویت ارتباط فارس با قطب گازی پارس جنوبی، بزرگراه شیراز – بوشهر برای انتقال سریع کالا از بنادر جنوبی به مناطق مرکزی کشور، بزرگراه شیراز – فسا – داراب – حاجیآباد – بندرعباس که بخشی از کریدور اصلی شمال – جنوب محسوب میشود، محور شیراز – دشت ارژن – قائمیه – بابامیدان – کنار تخته – برازجان که حلقه ارتباطی فارس با استانهای کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر است اشاره کرد.
وی ادامه داد: همچنین محور باب انار – سروستان – خرامه – ارسنجان – سعادتشهر نیز از جمله محورهای شریانی کشور به شمار میرود که با تکمیل آن، مسیر بندرعباس به اصفهان حدود ۱۳۰ کیلومتر کوتاه تر می شود و در ادامه نیز به کریدور بندرعباس – یزد متصل خواهد شد.
رضایی اظهار داشت: بزرگراه شیراز – سپیدان – یاسوج که ضمن اتصال فارس به استان کهگیلویه و بویراحمد، موجب توسعه گردشگری در منطقه خوش آب وهوای سپیدان نیز خواهد شد و بزرگراه فسا – استهبان – نیریز – قطرویه که مسیر ارتباطی فارس با استانهای شرقی از جمله کرمان و سیستان و بلوچستان است.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: استان فارس به دلیل تنوع اقلیمی، مرکزیت اقتصادی در جنوب کشور و تمرکز بالای جمعیت شهری و صنعتی، نیازمند شبکهای مدرن و ایمن از راههاست که خوشبختانه با برنامهریزیهای انجام شده، توسعه زیرساختها در مسیرهای اصلی و فرعی در اولویت کاری قرار گرفته و اجرای طرحهای بزرگراهی با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای اجرایی در حال پیگیری است.
رضایی، با اشاره به نقش محوری فارس در اقتصاد حملونقل کشور افزود: وجود کلانشهر شیراز بهعنوان مرکز خدمات درمانی، صنعتی و فرهنگی جنوب کشور، ظرفیت فرودگاهی پیشرفته، دسترسی به مناطق ویژه اقتصادی و پیوند با شبکه ریلی، همگی فارس را به یکی از مراکز حملونقل ترکیبی و چند وجهی در سطح ملی تبدیل کرده است.
وی با تاکید بر ضرورت تکمیل پروژههای نیمهتمام فارس گفت: هم اینک در این استان در مجموع ۷۶۳ کیلومتر پروژه راه اصلی و بزرگراهی با پیشرفت فیزیکی چهار تا ۹۹ درصد در دست اجرا است که برای تکمیل آنها نیازمند ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.