خبرگزاری کار ایران

با حضور رییس کل دادگستری فارس؛

اعضای هیات منصفه مطبوعات فارس معرفی شدند

کد خبر : ۱۴۹۱۶۹

هر چه پرونده مربوط به جرایم مطبوعاتی کمتر تشکیل شود یعنی ارباب جراید قانونمند هستند و تقوا را رعایت می‌کنند.

شیراز - ایلنا: با حضور رئیس کل دادگستری استان فارس مراسم تحلیف اعضای هیات منصفه مطبوعات استان فارس، در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایلنا از شیراز، ذبیح الله خداییان صبح امروز چهارشنبه ۷ اسفندماه در این مراسم گفت: انسان آزاد از هر آنچه که آزادی او را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محدود کند، بیزار است.

وی با بیان اینکه رسانه‌های جمعی از ابزارهای آزادی است، به رسالت اهالی رسانه در قانون مطبوعات، اشاره و خاطرنشان کرد: ترویج، تبلیغ و گسترش فضائل اخلاقی را یکی از وظایف رسانه‌های ارتباط جمعی است.

خداییان گفت: بر اساس قانون مطبوعات یکی دیگر از رسالت رسانه‌ها نیز ارتقای دانش، معلومات و سطح آگاهی‌های مردم است.

خدائیان رسانه را ناظر بر اعمال مسئولان و مدیران و دستگاه‌های مختلف دانست و گفت: نظارت صحیح رسانه بر اعمال مسئولان باعثمی‌شود مدیران نتوانند به دور از چشم مردم تصمیماتی بگیرند که به نفع خودشان باشد.

خدائیان گفت: از آنجا که اهالی قلم معمولا در راستای منافع عمومی حرکت می‌کنند قانونگذار هیات منصفه مطبوعات را در کنار قاضی قرار داده است تا این هیئت منصفه حکم دادگاه را تلطیف و از سخت گیری‌ها بی‌مورد جلوگیری کند.

وی صداقت، رازداری و تقوای الهی از مشخصه‌های هیات منصفه مطبوعات برشمرد و با بیان اینکه هیات منصفه به قاضی مشورت می‌دهند و به نوعی حکم قاضی را دارند بنابراین رعایت اصل بی‌طرفی توسط آن‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ملاک تصمیم گیری در دادگاه مطبوعات اکثریت مطلق است بنابراین انتظار داریم در صورت ایجاد پرونده اعضای هیات منصفه در دادگاه فعالانه حضور داشته باشند.

وی لازمه نقش نظارتی رسانه را آزادی بیان و رعایت اصل بی‌طرفی برشمرد و با تاکید بر اینکه رسانه به عنوان چهارمین رکن دموکراسی نباید تحت سیطره سایر ارکان قرار گیرد، گفت: درست است که مطبوعات در بیان عقاید آزاد هستند اما رعایت خطوط قرمز توسط آن‌ها الزامی است زیرا در غیر اینصورت جامعه دچار هرج و مرج می‌شود.

وی ادامه داد: هر چه پرونده مربوط به جرایم مطبوعاتی کمتر تشکیل شود یعنی ارباب جراید قانونمند هستند و تقوا را رعایت می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید محی الدین طاهری دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز، محمدهادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، علیرضا پاکفطرت شهردار شیراز، محمدرضا هاجری عضو شورای اسلامی شهر شیراز، فضل الله فروغی رئیس دانشکده حقوق، امیر رئوف مشاور مدیرکل صدا و سیمای فارس، محمدجواد سلمانپور رئیس دانشگاه علوم قرآنی، محمدرضا خشنود رئیس بیمارستان مرکزی شیراز، غلامحسین واحدی پرو صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه خبرجنوب، نیکنام خشنودی دبیر خبر خبرگزاری ایرنا، سید محمد هاشمی رئیس مجمع امور صنفی شیراز، سلمان امیری اردکانی وکیل پایه یک دادگستری و عضو بسیج حقوقدانان، محمدحسن تنگاب مدیر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری فارس و نگار رحیمی راد کارمند دادگستری فارس اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات فارس هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز