خبرگزاری کار ایران

دانشگاه شیراز موفق به کسب رتبه نخست ملی در فهرست نیچرایندکس شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۸۴۶

دانشگاه شیراز رتبۀ نخست را در میان دانشگاه‌های کشور در فهرست نیچرایندکس ۲۰۲۳ کسب کرد.

به‌گزارش ایلنا، بر پایۀ گزارش «اشپرینگر نیچر» در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۱۲ مؤسسۀ ایرانی توانسته‌اند در سیاهۀ «نیچر ایندکس» جای گیرند که در این میان، دانشگاه شیراز صدرنشین دانشگاه‌های کشور شده است.

 این نظام رتبه‌بندی سالانه مؤسسه‌های جهان را بر پایۀ سنجه‌های گوناگون ارزیابی می‌کند و نام ۵۰۰ مؤسسۀ برتر را منتشر می‌کند. هرساله نیچر ایندکس، به رتبه‌بندی مؤسسه‌ها در سراسر جهان بر پایۀ خروجی‌های پژوهشی آن‌ها در سال گذشته که کیفیت بالایی دارند می‌پردازد. این رتبه‌بندی بر پایۀ بخش محدودی از برون‌دادهای پژوهشی مؤسسه‌ها انجام می‌شود و برای فهم بهتر جایگاه مؤسسه‌ها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز بررسی شوند. نیچر ایندکس با شمارش شمار مقاله‌های پدیدآوران در نشریه‌های نمایه‌شده‌اش، رتبه‌بندی مؤسسه‌ها را بر پایۀ دو سنجۀ «شمار آثار» و «میزان مشارکت در پدیدآوری آثار»، شدنی می‌کند.

در سال 2023 میلادی مقاله‌های منتشرشده از ژانویه تا دسامبر سال 2022 میلادی در ۱۵۰ نشریۀ برتر در حوزه‌های شیمی، علوم محیط و زمین‌شناسی، علوم زیستی، بهداشت و علوم فیزیکی شمارش و ارزیابی شده‌اند.  در جدول زیر نام ۱۰ مؤسسه‌ی ایرانی که در نیچر ایندکس ارزیابی شده‌اند، آمده است. در جدول زیر شمار مقاله‌ها، میزان مشارکت در پدیدآوری مقاله، رتبۀ جهانی و رتبۀ ملی مؤسسه‌ها گزارش شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز