خبرگزاری کار ایران

اخلال در صادرات کلینکر کارخانه سیمان لامرد بعلت ممانعت اسکله پارس جنوبی؛

مسئولان بخوانند؛ این صنعتگر دل پردردی دارد!!

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۲۳

به دلیل واقع بودن منطقه ویژه عسلویه در استان بوشهر امکان دسترسی به مسئولین آن استان جهت پیگیری حل موضوع امکانپذیر نشده است. / مدیرارشد استان هرچندهم توانمندباشد به تنهایی نمی تواند همه مسایل را به دوش بکشد. / استان نیاز به مدیرانی دارد که درب اطاقشان بروی سرمایه گذار و تولید کننده و صنعتگر باز باشد.

ایلنا: کارخانه سیمان لامرد که موفق شده در سه ماه گذشته بیش از ۴۰۰ هزار تن کلینکر به کشورهای عربستان عراق و امارات صادرکند، با مشکل صادرات مواجه شد.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " ازشیراز، مدیرعامل سیمان لامرد بعدازظهر امروز جمعه ۱۸ بهمن در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضرحدود ۲۰ روز است ورودکلینکر این کارخانه به علت ممانعت مسئولین منطقه ویژه عسلویه به اسکله پارس ممنوع شده است و به دلیل واقع بودن منطقه ویژه عسلویه در استان بوشهر امکان دسترسی به مسئولین آن استان جهت پیگیری حل موضوع امکانپذیر نشده است.

" ابراهیم غلامزاده " افزود: از طرف دیگر علاوه بر ۴۰۰ هزار تن کلینکر صادر شده قرارداد صادرات ۲۵۰ هزار تن دیگرنیزمنعقدگشته که با شرایط موجود برای اجرایی کردن آن با مشکل مواجه شده ایم.

وی خاطر نشان کرد، در صورت حل مشکل اجازه استفاده از اسکله برای صادرات کلینکر، سیمان لامرد تا پایان سال رکورد صادرات کلینکر را خواهد شکست.

" غلامزاده " با ابراز امیدواری در خصوص ورود مسئولان برای حل این مشکل، با اشاره به سخنان چندی پیش یکی از نمایندگان شیراز و همچنین مخالفین الحاق استان فارس به دریا مبنی براینکه شرایط موجود مانعی برای سرمایه گذاران استان فارس در سواحل خلیج فارس نیست، اظهار داشت: به عنوان تولید کننده و صادرکننده و فعال اقتصادی و صنعتی که در سال جاری سه عنوان واحد نمونه صنعتی کشور، بالاترین راندمان تولید کلینکر کشور و صادر کننده نمونه استان را کسب کرده، اعلام می کنم مشکلات سر راه صادرات سیمان لامرد نمونه کوچکی است که ضرورت الحاق استان فارس به دریا را بیش از پیش نشان می دهد ومادامی که استان فارس به دریا راه نداشته باشد و تشکیلات اداره بندر واسکله دراستان فارس شکل نگیرد نمی توان به توسعه صنعتی استان امیدوار بود.

این فعال اقتصادی و صنعتی افزود: استان فارس برای توسعه نیازمند صنعت است و رشدوتوفیق صنعت درگرو فروش و صادرت و بازار داخلی و خارجی مناسب است، درجهت توسعه صادرات حمل و نقل نقشی استراتژیک و بی بدیل به عهده دارد واز بهترین وباصرفه ترین روشهای حمل و نقل استفاده از مسیر دریایی است که داشتن بندر و امکانات بندری این امر راتسهیل می کند و بدون داشتن اینها امکان توسعه صنعتی و حضور در میادین اقتصادی بین المللی برای استان فارس سخت است.

مدیرعامل سیمان لامرد با بیان این مطلب که شایسته نیست استان پهناور فارس در فاصله ۳۰ کیلومتری دریا باشد امابه دلیل نداشتن ساحل و اسکله و امکانات حمل دریایی، صنعتگران و تولیدکنندگانش درگیر مشکلات ناشی از آن باشند، افزود:

مشکلات و موانعی که نمونه عینی آن در مشکل اخیر سیمان لامرد نمایان شده نیاز به اسکله وساحل را برای وجود بندر درفارس ضروری نشان می دهد.

رئیس هیات مدیره شرکت توسعه سرمایه گذاری فارس گفت: اگر استان فارس دریا و اسکله داشت قطعا وضع اینگونه نبود و ما می توانستیم از طریق مسئولین استانی مشکل صادرات بزرگترین کارخانه سیمان فارس را حل کنیم به همین علت وی تسریع در اجرایی شدن مصوبه الحاق فارس به دریا را خواستار شد.

" غلامزاده " دربخش دیگری ازسخنان خود لزوم پرداختن به برنامه های اعلامی استاندار محترم دولت تدبیر و امید را خاطر نشان کردو اظهار داشت: اجرای برنامه توسعه صنعتی استان نیازمند برنامه و تلاش است.

وی بابیان اینکه فولاد و سیمان دو صنعت بزرگ و مادر کشور محسوب می شود، گفت: ما در زمینه فولاد عقب هستیم ولی خوشبختانه شاهد وجود ۸ کارخانه سیمان در فارس با ظرفیت تولید حداقل ۵ میلیون تن سیمان درسال هستیم که قابل افزایش نیز می باشد و از این میزان تولید باید ۲ میلیون تن آن به خارج از کشور ویا سایر استانهای داخلی فرستاده شود که در این زمینه میتواند ظرفیت خوبی را برای استان ایجاد کند.

مدیرعامل سیمان لامرد ادامه داد: این توسعه صنعتی استان فارس تاکید موکد اکثر استانداران فارس بوده، اما چگونگی تحقق این امر مهم است.

وی افزود: طبیعی است که به عمل کاربرآید، و درعمل نیز توسعه صنعت منوط به سرمایه گذاری است وبا توجه به اینکه دولت به دنبال سرمایه گذاری بخش خصوصی است و درواقع عملا پولی جهت سرمایه گذاری ندارد و بهمین دلیل در بودجه سال ۹۲ نیز فقط برای پروژهای عمرانی و ملی که پیشرفت ۸۰ درصد به بالا داشته اند؛ بودجه اندکی پیش بینی شده و قانون سیاستهای اصل ۴۴ نیز ورود دولت به بحثسرمایه گذاری و ایجاد بنگاههای دولتی را منع کرده لذا تنها راه برای توسعه صنعت استان مشارکت بخش خصوصی است.

" غلامزاده " گفت: همگان می دانند در استان فارس سرمایه گذار کم نیست ولی اغلب در خارج از استان فارس کار می کنندومی دانیم که در کشورهای حوزه خلیج فارس میلیاردها دلار سرمایه متعلق به مردم جنوب استان فارس موجوداست که از قضا شخص استاندار محترم نیز با اکثر آنها آشناست وبه لحاظ سوابق خانوادگی و مدیریتی شان مورد اعتماد آنهاست و وجود این شرایط یک مزیت برای استان فارس است.

وی افزود: اما مسئله مهم وجود برنامه عملیاتی برای جذب سرمایه است وبا اینکه در سخنرانیها درد صنعت بیان و گلایه شود مشکل صنعت حل نخواهدشد.

غلامزاده با بیان اینکه مدیرارشد استان هرچندهم توانمندباشد به تنهایی نمی تواند همه مسایل را به دوش بکشد و عنوان کرد روز اول شروع به کار دکتر احمدی به محض اینکه مطلع شد سرمایه گذاری کویتی درشیراز به سرمی برد برنامه دیدار را فراهم کردکه اتفاقا بسیار هم تاثیرگذار بود اما در سطوح پایین تر گاها به در بسته مدیران برمی خوریم و این مشکل عمده اکثرسرمایه گذاران محسوب می شود در حالی که استان نیاز به مدیرانی دارد که درب اطاقشان بروی سرمایه گذار و تولید کننده و صنعتگر باز باشد.

غلامزاده ادامه داد: کدام صادرکننده فارس در طول ۱۰ ماه قریب به ۵۰۰ هزار تن صادر کرده است؟ آمارهای صادرات سیمان لامرددر گمرک فارس موجود است و به همه جا هم اعلام می شود اما متاسفانه تا به حال دیده نشده یکنفر مسئول از بخش دولتی چه در سطح استان و چه شهرستان، بیاید بگوید شما چه می کنید و ظرفیتها را ببیند و بشناسد و احیانا جهت حل مشکلات کمک کند.

مدیر عامل سیمان لامرداظهار امیدواری کرد با تدبیر مدیران ارشد استان در فضای اداری کشور واستان تحرک و پویایی حاکم شده و مشکل بیکاری کشور و استان فارس که آمار بالای بیکاری دارد با گسترش صنعت و تولید حل شود.

مدیر عامل وعضوهیات مدیره سیمان لامردمحور دیگر گفتگوی خودباخبرنگاران رابه مشکلات موجود در شهرستان لامرد اختصاص داد وعنوان کرد: متاسفانه مدتهاست فضای رکود بر شهرستان لامرد حاکم است که کار برای صنعت و تولید مشکل می کند.

وی با اشاره به عکسهای منتشر شده درخصوص وضعیت راه و جاده یکی از مسیرهای اصلی لامرد در که از قضا مسیر عبور کامیونهای حمل سیمان نیز هست، بااظهار تاسف گفت: به غیر از نداشتن جاده و آسفالت مناسب، کیلومترها جاده نیز زیر سازی شده که به امان خدا رها شده است و چهره بدی ازشهرستان ترسیم شده و کسی هم پیگیر موضوع جهت حل آن نیست و یا اگر هست پیگیری موثر صورت نمی گیرد.

غلامزاده افزود: مسایلی ازاین دست که از قضا بسیار زیاد نیز است، لزوم تغییر سریع تر فضای موجود وحاکم در این شهرستان راآشکارمی سازد.

وی دربیان بخش دیگری ازمشکلات موجودافزود: ما به عنوان فعال بخش خصوصی و بزرگترین کارخانه سیمان استان که در این منطقه محروم واقع شده و ۵۵۰ نفر شغل مستقیم و بیش از ۱۰۰۰ نفر شغل غیر مستقیم ایجاد کرده ایم و انشاالله سال آینده استارت ایجاد خط دوم تولید را که قطعا اشتغال و رونقی به همین میزان خواهد داشت، دربرنامه داریم و از این وضعیت آسیب جدی می بینیم.

" غلامزاده " اظهار داشت مدیران ارشد این شهرستان در طول این چند سال مصاحبه و سخنرانیهای متعددی در مورد کارهای اقتصادی و صنعتی لامرد داشته اند اما حتی یکبار نامی از بزرگترین کارخانه سیمان استان که در این شهرستان واقع شده است بعنوان یک مجموعه صنعتی موفق نیاورده اند ویا حمایت عملی نشاننداده اند، درحالی که در صحبتهایشان از فولاد و آلمینیوم و کارخانه هایی که سالهاست فقط در حد جواز تاسیس روی کاغذ مانده بطور مفصل حرف می زنند، از بیان نام کارخانه سیمان دریغ می ورزند.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ سیمان لامرد سه عنوان بزرگ در سطح ملی و استانی به دست آورده است ولی مدیریت ارشد و مجموعه مدیریتی لامرد آنجا حتی از بیان یک تبریک ساده به کارگران و مهندسان زحمتکش این مجموعه دریغ کرده اند.

وی افزود: سرمایه گذاران زیادی هستند که از وضعیتی که برشهرستان لامرد حاکم است گلایه مندند و علی رغم اینکه توان و سرمایه کار دارند بیان می کنند در این شرایط حاضر بکار نیستند وعنوان می کنند اگر مسئولین شهرستان در شعارهایشان صادق هستند بیایند و مشکلات کارخانه سیمان وسایر تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را پیگیری و حل کنند. وقتی به صنعت موجود وفعال شهرستان بی توجهی میشود چگونه متوقع هستندکه سرمایه گذاران دیگر راغب به سرمایه گذاری وکار باشند؟

" غلامزاده " ادامه داد فرماندارشهرستان لامرد از یک مجموعه نظامی به وزارت کشور مامور شده ومدتهاست منتظر پایان ماموریت یا بازنشستگی خویش است و مردم و فعالین صعتی و اقتصادی این شهرستان در بلاتکلیفی هستند واین درست نیست آهنگ تغیبری که در کشور وزیدن گرفته به لامرد نرسد و یا دیر برسد.

" غلامزاده " اضافه کرد شهرستان لامردبعلت واقع شدن در کنار عسلویه ومنطقه ویژه پارس جنوبی شرایط خاصی داردکه اگر درست مدیریت شود می توان از این مزیت درجهت توسعه صنعتی استان استفاده کرد.

رئیس هیات مدیره شرکت توسعه سرمایه گذاری فارس با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۰ درصد گاز کشور از چاههای گاز شهرستان لامرد تامین می شود، گفت: اگر جناب استاندار می خواهد استان را متحول کند باید صنایع پایین دستی عسلویه را به منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد بکشاند و از این طریق تحرک اقتصادی ایجاد و برای استان کسب درآمد کند و بازهم انجام این کار منوط به بکارگیری مدیرانی خلاق و توانمند و تحصیلکرده در این شهرستان مهم است.

مدیرعامل سیمان لامردبابیان اینکه مشکلات فراوانی رابه علت عدم همکاری در این شهرستان متحمل هستیم، گفت: قریب به دو سال است نامه نگاری های زیادی داشته ایم که زمینی را برای ساخت یک مجتمع تفریحی ورزشی اختصاص دهند ولی تا کنون به رغم پیگیری مکرر پاسخی نگرفته ایم.

وی ادامه داد: درصحبتها ونشستها ونامه نگاری های زیاد تاکیدکردیم که جنوب فارس منطقه ای محروم و غیر صنعتی است و نیروی کار صنعتی ندارد وبا وجود نیروی بیکار فراوان، برای تامین نیروی فنی وماهر مشکل داریم و برای حل مشکل خود در دراز مدت و حل مشکل سایر صنایعی که در آینده ایجاد خواهد شد و برای بالابردن کیفیت کار نیروی انسانی قصد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی داریم تا افراد را رایگان آموزش دهیم امابازهم هیچ جوابی نگرفتیم.

" غلامزاده " افزود: بارها عنوان کردیم که در نزدیکی کارخانه یکی از بهترین چشمه های آب گرم کشور وجود دارد که خواص درمانی داردکه از خیلی نقاط برای درمان می آیند و از حوضچه کثیف و غیر بهداشتی آنجا که محیط زنانه مردانه اش هم جدا نیست استفاده می کنند وما آمادگی و قصد ساماندهی آنجارا داریم تا بعنوان یک مرکز گردشگری مطرح و مردم از آن بشکل مفید و بهداشتی استفاده کنند، اما بازهم جوابی داده نشد.

وی افزود: دربحثتامین آب برای کارخانه که خیلی مشکل داریم و دو چاه از سه چاهی که آب ما را تامین می کند خشکیده و مردم روستاهای اطراف هم به همین علت مشکل دارند، ۳ سال قبل اعلام کرده اند هزینه مطالعه و تهیه طرح را شما بدهید هزینه اجرایش می دهند اما خبری نشد و بی نتیجه مانده وحتی امسال که بودجه خوبی از۲ درصد نفت وگاز به لامرد اختصاص یافته بود اعلام آمادگی کردیم ۵۰ درصد هزینه اجرای آنرا باز خودمان بصورت خودیاری می دهیم که علیرغم آن و تلاش و تاکید اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بازهم نتیجه ای حاصل نشد و اعتبار آبخیزداری برای جای دیگری که بنظرما ضرورت نداشت اختصاص دادند و کارخانه سیمان و مردم روستاهای اطراف آن بی بهره ماندند..

وی افزود: در محیطهای کوچک کار بزرگ خیلی سخت می شود و توقعاتی است که اگر حل نشود با لجاجتشان مواجه می شوی و به مشکل میخوری از این رو دولت مدیرانی را می خواهد که چنین نباشد و در قبال چنین خواسته هایی از صنایع حمایت کنند.

" غلامزاده " افزود: متاسفانه برخی مدیران گاها شخصی را برای استخدام معرفی می کنند اگر بکارگیری نشود ناراحت می شوند و کارت را راه نمی اندازند از طرفی جا برای بکارگیری وجود ندارد و اینها واقعا درد صنعت است که تا حل نشود نمی توان به توسعه فکر کرد.

وی با بیان این مطلب که گاها دخالتها آنچنان زیاد می شود که کار مشکل می شود افزود: بیاد دارم که در مقطعی به خاطر عدم تمدید قرارداد اجاره یک مینی بوس که به علت بی نظمی در کار وتاخیر در جابجایی پرسنل، توسط واحد حمل ونقل کارخانه انحام شده بود، برخی مدیران معترض بودند وگلایه داشتند که چرا اینگونه مسایل را با فرمانداری هماهنگ نمی کنید. غلامزاده افزود برخی دوستان توقع دارند بخش خصوصی مانند یک اداره زیر سیطره آنها مجموعه آنها را اداره کند.

وی با طرح این سئوال که آیا واقعا صنعت با اینگونه دخالتها و کارشکنیهائی بجایی می رسد؟ چقدر از توان و انرژی ما باید بجای تمرکز به امورات تولید، صرف حل این موارد شود؟

غلامزاده با بیان این مطلب که شعار و برنامه این دولت، تدبیر و امید است و لامرد فرمانداری باتدبیرمی خواهد، افزود: همگی در بحثالحاق استان فارس به دریا دیدیم در یک حرکت نسنجیده وخالی ازتدبیربه صرف اینکه درپایان دوره کارشان مدعی انجام کار بزرگی باشند با برگزاری جشن الحاق فارس به دریا هرمزگانیها را حساس و تحریک کردند تا کاری که بدون تنش به نتیجه رسیده بود را اینگونه حساس کنند و کار به تنش و اعتراض برسد.

وی در بخش دیگریاز سخنانش افزود: شرایط کارخانه سیمان لامرد برای ایجاد خط دوم تولید مهیااست و با پرداخت بخش عمده ای از تسهیلات امیدواریم سال آینده کار آغازشود حال در این فضای رکود و سرد و بدون همکاری و گاها کارشکنی چگونه میتوانیم به کار امیدوار باشیم؟ واگرحرفی هم بزنیم از آن تلقی سیاسی می شوددر حالی که همه اینها تنها بیان بخش کوچکی از مشکلات هستند که درقالب درد دل مطرح شد تا بلکه برای مشکلات ومعضلات موجود و فراروی تدبیری بیاندیشید.

در ادامه مدیرعامل سیمان لامرد افزود درزمینه مشکل راه کارخانه سال گذشته طی یک توافق با اداره کل راه وترابری لارستان قرار شد که به جای آسفالت مسیر ازبتون(RCCP) استفاده کنیم و قرارشد که مسیری ۱.۵ کیلومتری درشهر لامرد هم به عنوان پایلوت با این سیستم اجرا کنیم که تامین سیمان آنهم به صورت رایگان، سیمان لامرد به عهده گرفت که متاسفانه پس ازتحویل سیمان مذکور دیگر هیچ اقدامی صورت نگرفت و مدیرکل راه و شهرسازی لارستان پاسخگوی ما هم نشد و سیمان اهدایی واختصاص یافته جهت مسیر پایلوت، درشهرستان دیگری هزینه ساخت یک پل شد. آیا اینکار اخلاقی و درست است؟

وی افزود: مانده ایم برای بیان این مسائل و موارد متعددی که در این مقوله نمی گنجد به چه کسی مراجعه کنیم، برای بیان این مشکلات که نباید وقت استاندار را گرفت و باید در سطوح پایین و شهرستان حل شود اما متاسفانه شرایط شهرستان برای پذیرش کار مهیا نیست.

" غلامزاده " در پایان با تقدیر از تلاشها و خدماتیکه جعفرقادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی برای توسعه استان فارس دارد، اظهار امیدواری کرد با تدبیر استاندار جدید روند الحاق استان فارس به دریا سرعت بیشتری بگیرد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز