خبرگزاری کار ایران

همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان در شیراز برگزار شد؛

40 درصد مصرف انرژی کشور مربوط به بخش ساختمان است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۶۳۱

مباحث ۱۹ و ۲۱ مقررات ملی ساختمان به شکل ویژه در فارس دنبال می‌شود

همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: بخش ساختمان افزون بر 40 درصد مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص می دهد که این عدد تکلیف بزرگی بر گردن همه ما به عنوان متولیان ساختمان چه در سطوح ملی و چه استانی می‌گذارد.

حامد مانی فر افزود: 70 درصد از این 40 درصد نیز سهم ساختمان های عمومی دولتی و غیر دولتی است.

وی گفت: به همین دلیل، حوزه انرژی و مدیریت مصرف آن در ساختمان امروز از موضوعات داغ جامعه است.

وی ادامه داد: شرایط ناترازی انرژی در کشور که همه ما با تبعات آن در سال جاری و به ویژه در فصل تابستان مواجه بوده‌ایم و به خصوص در ساختمان های اداری اهمیت این موضوع را برای همه بیش از پیش روشن کرد و متوجه شدیم که این بحث یک موضوع جدی است.

او اظهار کرد: به نظر می رسد سال آینده در همین فصول پیک مصرف چه در مناطق سردسیر و چه گرمسیر اما عمدتا در فصل تابستان چیزی بالغ بر 600 میلیون متر مکعب کسری گاز داشته باشیم که این یک عدد بالا است.

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر امروز راجع به انرژی گفت و گو می کنیم علتش این است که یک موضوع جدی عملی است و یک شعار یا مبحث منتخب نیست بلکه موضوعی است که با آن مواجه هستیم و مشکلات آنرا می‌بینیم.

مانی فر افزود: تلاش کرده‌ایم که در حوزه مقررات شرایط به روز شود، از مبحث 19 که مربوط به بحث صرفه جویی در مصرف انرژی است و معتقدیم که فقط مربوط به این مبحث هم نیست و سایر مقررات ملی ساختمان هم در این زمینه وظایفی بر عهده دارند که باید انجام دهند.

وی ادامه داد: علت اینکه موضوع انرژی کمتر از سایر مباحث مورد توجه قرار گرفته شاید همین چند وجهی بودن موضوع است، اینکه مهندسان ما در رشته های ساختمان همه در حوزه انرژی وظایفی دارند اما این چند وجهی بودن سبب شده که فکر کنیم که هیچ کدام از ما متولی انرژی ساختمان نیستیم.

وی اظهار کرد: اگر امروز پنجره 2 جداره مورد استفاده قرار می گیرد به واسطه تلاشی است که مهندسان ما با همکاری صنعت انجام داده‌اند و طبیعی است که امروز ساخت پنجره های پروفیل آهنی با توجه به قیمت تمام شده آن مقرون به صرفه نباشد.

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: اینها نشان می‌دهد که در این جریان بخش های مختلف باید دست به دست همه دهند و کاررا پیش ببرند.

مانی فر افزود: در تابستان امسال هیچ کدام از ما خواهان قطع برق ادارات یا خاموش کردن تاسیسات سرمایشی نبودیم اما این اتفاق افتاد، ساعت کار و حضور در ادارات دولتی کم شد که این نشان می دهد این اتفاقی که در تابستان امسال برای مدیریت مصرف انرژی افتاد رد پای آن باید برای آینده ادامه دار شود و از این تهدید حداکثر استفاده شود و آنرا به فرصت تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد کار مدیریت انرژی یک کار سهل و ممتنع است و می‌تواند هم دشواری های خود را داشته باشد و هم از جهاتی دیگر می تواند به سادگی و با حداقل تمهیدات نتیجه گیری مطلوب حاصل شود و به هدف نزدیک تر شویم.

40 درصد مصرف انرژی کشور مربوط به بخش ساختمان است

مباحث ۱۹ و ۲۱ مقررات ملی ساختمان به شکل ویژه در فارس دنبال می‌شود

مدیر کل راه و شهرسازی فارس هم گفت: مباحث ۱۹ و ۲۱ مقررات ملی ساختمان که به ترتیب ضوابط مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان و همچنین پدافند غیر عامل را شامل می شود به شکل ویژه در استان دنبال می کنیم.

محمود رضا طالبان افزود: امروز در بحث نهضت ملی مسکن سهم استان فارس از این طرح ۱۵۰ هزار واحد است که در همین راستا یک تیم را مستقل از سایر مباحث از جمله حوزه تامین زمین، پروانه‌های ساختمانی و آماده سازی ها را به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اختصاص داده ایم که بر روی این موضوع کار می کنند.

وی ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن با طرح مسکن مهر تفاوت هایی دارد و ما ساخت و سازها را در طرح نهضت ملی مسکن به سمت یک طبقه و ۲ طبقه سوق داده ایم و فقط در چند شهر به شکل چهار و پنج طبقه در حال اجرا است و لذا رعایت مبحث ۱۹ شاید قدری در این پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن راحت تر باشد.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: امروز که دولت سیزدهم برای ساخت چهار میلیون مسکن در کشور پیشگام شده است، باید رعایت این مبحث مهم جدی گرفته شود و امیدواریم این مبحث که در استان دنبال می شود، در سطح ملی نیز مورد توجه قرار گیرد.

طالبان، با اشاره به افتتاح برج علم فناوری مستقر در پارک علم و فناوری فارس در سفر دوم رئیس جمهور به این استان اظهار کرد: در پارک علم و فناوری استان یک مرکز رشد و فناوری ایجاد کرده ایم که هر هفته یکی از دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در فارس در این مرکز مستقر خواهند شد.

وی گفت: همچنین یک سامانه به نام سامانه شهر - راه ایجاد شده که در این سامانه تا امروز که یک ماه از ایجاد آن می گذرد ۵۰ نیاز دستگاه‌های زیر مجموعه های وزارت راه و شهرسازی احصاء شده و هر هفته یکی از این دستگاه ها در این سامانه مستقر می شوند و نیازمندی های خودشان را مطرح می کنند و این نیازمندی ها در قالب قرارداد توسط شرکت‌های دانش بنیان تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: این آمادگی را داریم که نظام مهندسی ساختمان فارس نیز ذیل اداره کل راه و شهرسازی فارس در این مرکز حضور یابد تا به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان کمک شود.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: همچنین این آمادگی را داریم که مباحث آموزشی را با دعوت از استادان مطرح کشور به شکل فیلم تهیه و با قرار دادن بر روی سامانه شهر – راه در اختیار مهندسان استان قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز