خبرگزاری کار ایران

ثبت برند و راهکارهای اولیه

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۴۲۳

برندهای لاتین برندها یا نام هایی هستند که در آنها حروف لاتین استفاده می شود و ملاک ثبت آن در اداره مالکیت صنعتی و معنوی داشتن مجوز فعالیت مرتبط به انضمام کارت بازرگانی مرتبط است.

برند یا نام تجاری که برای محصولات و خدمات یا شرکت ها اطلاق می شود، نامی است که محصولات و خدمات و شرکتها را از سایر شرکت ها متمایز می کند. به صورت عامیانه برند یا نام تجاری به صورت لاتین و غیر لاتین در دنیای کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از برند یعنی استفاده از انحصار یک امتیاز از یک کالا یا خدمات خاص به طوریکه حق سوء استفاده یا کپی و یا حتی اعمال تحریم از آن سلب می شود. برند ها به صورت نوشته تجاری یا لوگو تایپ یا نوشته تجاری و لوگو جداگانه می باشند که نمونه های مختلف آن که توسط ثبت فردا طراحی می شود و در سایت قرار گرفته است. مثال های بسیار زیادی در مورد برندها یا ثبت برندها موجود می باشد اما می توان از مشهورترین آنها مانند Apple, Samsung, BMW و... در زمینه های مختلف نام برد. برندهای غیر لاتین یا فارسی برندهایی هستند که به صورت فارسی در اداره مالکیت صنعتی ومعنوی طی مراحلی که جزئیات آن در همین سایت موجود است به ثبت می رسند. برای ثبت برندهای فارسی باید از یک مجوز یا جوازی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد.ضمنا آن برند باید حتماً ریشه فارسی در فرهنگ لغات فارسی داشته باشند.

برندهای لاتین برندها یا نام هایی هستند که در آنها حروف لاتین استفاده می شود و ملاک ثبت آن در اداره مالکیت صنعتی و معنوی داشتن مجوز فعالیت مرتبط به انضمام کارت بازرگانی مرتبط می باشد.

توجه داشته باشید ثبت برندهای معروف که به اسامی مشهوره شهرت یافته اند خلاف قوانین بین المللی می باشد و غیر قابل ثبت نیز هستند.

چند نکته قابل توجه و قابل تامل:

نکته بسیارمهم در ثبت برندها پس از ثبت در داخل کشور ثبت برند در جامعه بین المللی یا جهانی می باشد، ثبت برند به صورت بین المللی به صورت ثبت در معاهدات بین المللی می باشد. معاهدات معتبر برای ثبت برندهای جهانی شامل: معاهدات : 1- پروتکل مادرید 2- معاهده لیسبون 3- کنوانسیون مادرید می باشد.

در معاهده مادرید حدود 86 کشور که شامل کشور ایران و عدم حضور کشور عراق می باشد حضور دارند.

• از نکات مهم ثبت بین المللی عدم تاثیر تحریم ها بر برند یا نام تجاری می باشد که در سالهای گذشته گریبان گیر کشور ایران شده است. به طور مثال اگر بانک های دولتی ایران قبل از اعمال تحریم ها برند خود را در یکی از معاهدات بین المللی ثبت می کردند تحریم ها در آنها تاثیر نداشتند. حتی شهر ها هم از این قاعده مستثنی نبود. اگر نام شهر در این معاهدات ثبت شود می تواند از تحریم ها بگریرند. در حال حاضر تبریز اولین شهری است که برای ثبت برند اقدام نموده است.

• برای ثبت برند به صورت بین المللی ابتدا باید برند در نقطه مبدا ثبت شود سپس به معاهده مادرید ( ثبت جهانی) ارجاع شود.

مزایای ثبت برند

مزایای ثبت برند شامل: عدم سوء استفاده از نام تجاری- عدم کپی برداری و شبیه سازی بر طبق برند و همچنین عدم تاثیر تحریم ها در صورت ثبت در معاهدات بین المللی مانند معاهده مادرید می باشد. پس در نتیجه ثبت برند یا به عبارتی داشتن یک نام تجاری می تواند به بهره وری و حاشیه امنیتی شرکت ها و ارگان ها و کارخانجات کمک کند. در نظر داشته باشید ادارات استاندارد و اداره بهداشت ، غذا، دارو و ادارات محیط زیست برای اعطای مجوز یا پروانه از شما تقاضای برند می کنند.

داشتن یک برند و یا ثبت برند در نتیجه برند سازی می تواند در تاثیر گذاری هدف شرکت ها و ارگان ها و محصولات در جهت ورود به بازار رقابت کمک شایانی بکند و در نتیجه می تواند باعث ورود محصولات و خدمات دیگر توسط همان برند بدون پرداخت هزینه اضافی برای ساختن یا ثبت برندی جدید و حضور در عرصه رقابت بدون هزینه برند سازی بشود.

9 نکته برای انتخاب برند یا نام تجاری

چند نکته برای انتخاب برند و ثبت برند یا نام تجاری که باید به آن توجه شود و از آن استفاده شود

1- اسامی مشهوره و معروف قابل ثبت نمی باشند.

2- شباهت نزدیک به 50% با نام تجاری دیگر اخطار رد اظهارنامه و برگشت برند می باشد

3- در طبقات مصرفی و خاص نظیر طبقات مواد غذایی، آشامیدنی، سلولزی لوازم خانگی و ایمنی، آرایش و بهداشتی انتخاب و ثبت برند بسیار مشکل و دارای محدودیت انتخاب نام به دلیل تشابه می باشد.

4- استفاده از نام های مختلط و نام های چند سیلابه به شرط نبودن عین شباهت یکی از سیلاب ها ثبت برند در طبقات خاص (شلوغ) را راحت تر خواهد کرد.

5- برای انتخاب لوگو یا انتخاب لوگوتایپ از طرح های ساده و قابل فهم و در عین حال زیرکانه استفاده شود

6- استفاده از نام مناطق جغرافیایی در کنار نام تجاری غیر قابل ثبت می باشد. (ثبت نقطه جغرافیایی)

7- ثبت برند به صورت حقیقی و حقوقی و فارسی و لاتین صورت می گیرد.

8- اسامی غیر اسلامی و غیر معقول با اخطار شئونات اسلامی مواجه خواهند شد.

9- در نظر داشته باشید برخی از برند ها حتی پس از ثبت قابلیت ابطال و برگشت پذیری دارند که دارای شرایط متفاوتی می باشند که یکی از آنها اعمال مانور متقلبانه و یا به نوعی ثبت برندی شبیه یا نزدیک به برندی مشهور می باشد. که توسط صاحبان آن برند قابل شناسایی و برگشت می باشد.

• در کل برای ثبت برند و داشتن اطلاعات درست و حتی گرفتن مشاوره کامل می توانید از مشاوره رایگان مشاوران این سایت بهره ببرید.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز