خبرگزاری کار ایران

بیژن بید آباد در گفت و گو با ایلنا خبر داد:

شناسایی بخش خصوصی واقعی از سوی دولت / دولت به همراه دو قوه دیگر ریشه فساد را قطع کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۷۳۴

ریشه فساد در اقتصاد ایران به عمق زمین نفوذ کرده است و باید برای برخورد با آن هر سه قوه وارد عمل شوند. رییس دولت باید به مردم بگوید که دولت نمی تواند به تنهایی با معقوله فساد در اقتصاد ایران مقابله کند و تا مادامی که این ریشه قطع نشود، اقتصاد ایران در همین شرایط و تنها با اندکی تغییر به حیات خود ادامه می دهد.

به بهانه برگزاری چهل و یکمین دوره نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت با بخش خصوصی با بیژن بیدآباد تماس گرفته تا گفت‌و‌گویی کوتاه با او داشته باشیم و نظرات این کار‌شناس اقتصادی را در خصوص نقش بخش خصوصی در ایران جویا شویم.
بیژن بید آباد به نقش اتاق‌های بازرگانی در تمامی کشورهای دنیا اشاره می‌کند و در این خصوص به ایلنا گفت: بخش خصوصی در تمامی کشورهای دنیا نقش بسزایی ایفا می‌کنند، اما در ایران آیا چنین است؟ در ایران بخش خصوصی تنها یک نماد، یک اسم و یک شعار است. چرا تا به امروز دولتی‌های سابق بیش از فعالان واقعی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی‌های سراسر کشور حضور فعال دارند، به طوری که شخصی از دولت به مدت چند سال رییس اتاق بازرگانی ایران و فرد دیگری سکان دار اتاق بازرگانی تهران می‌شود. باید توجه داشته باشیم که تا زمانی که این چنین فعالانی در بخش خصوصی داشته باشیم نه تنها نمی‌توانیم بازار کشورهای توسعه یافته حضور داشته باشیم، بلکه همین بازارهای عراق، افغانستان و دیگر همسایگاه خود را نیز از دست خواهیم داد.
وی ادامه داد: هم اکنون اگر اقتصاد ترکیه را با اقتصاد ایران مقایسه کنیم، می‌بینیم که در تمامی بخش‌ها از این کشور بسیار عقب افتاده‌ایم. امروز ترکیه چه میزان صادرات دارد و ایران چه میزان؟ مردم در طی چند ماه گذشته به خوبی دیده‌اند که در زمان افشای یک فساد مالی در اقتصاد دولت مذکور چه اقداماتی را در دستور کار قرار داد، اما آیا در ایران زمانی که فساد‌های مالی افشا شد افرادی در چنین سطوحی بازداشت شدند و نهایتا برخورد با آنان چه بود؟
این کار‌شناس اقتصادی اظهار داشت: ریشه فساد در اقتصاد ایران به عمق زمین نفوذ کرده است و باید برای برخورد با آن هر سه قوه وارد عمل شوند. رییس دولت باید به مردم بگوید که دولت نمی‌تواند به تنهایی با معقوله فساد در اقتصاد ایران مقابله کند و تا مادامی که این ریشه قطع نشود، اقتصاد ایران در همین شرایط و تنها با اندکی تغییر به حیات خود ادامه می‌دهد. این مسئله که رییس دولت با مردم صحبت می‌کند بسیار حائز اهمیت است، اما او باید بداند که صداقت وی در طول این چهار سال سبب خواهد شد که وی بتواند برای چهار سال دیگر هم برنامه ریزی داشته باشد و همچنین رییس دولت یازدهم باید به خوبی از پشتوانه رای خود برای اجرای قانون در کشور بهره گیرد.
بید آباد در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه دولت می‌تواند با تنظیم برنامه نقش فعالان بخش خصوصی را پرنگ‌تر از حال حاضر ترسیم کند، گفت: به طور حتم این چنین است، اما به شرطی که قانون اجرا شود. اگر دولت تنها در برنامه بیاورد که نقش بخش خصوصی ۴۰ درصد، اما در اجرا چنین اقدامی را در دستور کار قرار ندهد، ‌‌ همان اتفاقی رخ می‌دهد که از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد آن بوده‌ایم.
وی افزود: به عقیده من باید در واگذاری‌های انجام شده در طی سالهای گذشته بازنگری صورت گیرد. بخش خصوصی واقعی شناسایی و بخش‌های صنعتی به آنان واگذار شود. باید بدانیم که مدیر دولتی تنها به دنبال حفظ جایگاه و کرسی خود است، اما مدیر بخش خصوصی چنین نیست. او می‌داند تا زمانی که واحد تحت امر وی بازده اقتصادی دار، د او می‌تواند به فعالیت و کرسی خود ادامه و تکیه دهد و در صورتی که مجموعه بازده اقتصادی نداشته باشد، او برکنار و از عرصه رقابت خارج می‌شود. بنابراین باید در ایران به دنبال اقتصاد رقابتی باشیم به دنبال اقتصاد بازار امری که در بسیاری از کشور‌ها جواب داده است و ما نیز با برنامه ریزی، از میان بردن رانت که خود موجب فساد می‌شود و تغییر در گفتمان دیپلماسی می‌توانیم به چنین مهمی دست یابیم و البته در چنین شرایطی نه تنها بار دیگر فرش قرمز برای کالای ایرانی در کشورهای همسایه پهن خواهد شد، بلکه تولیدات ایران می‌تواند در بازارهای کشورهای توسعه یافته حضور داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز