خبرگزاری کار ایران

اجرای تفاهم نامه اتاق ایران و شهرداری تهران کلید خورد

کد خبر : ۱۸۳۵۱۹

جمعی از نمایندگان تشکل‌های اقتصادی از حوزه ICT، انرژی و صنایع غذایی با حضور دراین جلسه عملیاتی سازی تفاهم‌نامه مذکور را در دستور کار خود قرار دادند.

در پی امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق ایران و شهرداری تهران، اولین نشست با هدف عملیاتی سازی بندهای مورد توافق بین مدیر امور تشکل‌های اتاق ایران و شهردار منطقه ۱۸ تهران برگزار شد.
به گزارش ایلنا، جمعی از نمایندگان تشکل‌های اقتصادی از حوزه ICT، انرژی و صنایع غذایی با حضور دراین جلسه عملیاتی سازی تفاهم‌نامه مذکور را در دستور کار خود قرار دادند.
در ابتدای این نشست «هومن حاجی‌پور» مدیر امور تشکل‌های اتاق ایران با تأکید بر این نکته که بخش خصوصی کشور در طول سالیان گذشته شرایط متفاوت و پیچیده‌ای را پشت سر گذاشته است، توضیح داد: اتاق دورانی را پشت سر گذاشته است که هیچ گونه اعتقادی در کل نظام نسبت به بخش خصوصی وجود نداشت و دولت به عنوان سرمایه‌گذار حاضر می‌شد و تجارت می‌کرد. حال به جایی رسیدیم که سیاست‌های اصل ۴۴ از سوی رهبری نظام ابلاغ شده است و همگان به اهمیت خصوصی‌سازی پی بردند.
وی قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را یکی از دستاوردهای مهم در بخش اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: متناسب با این قانون، هر کجا میزی برای تصمیم‌گیری در بخش اقتصادی وجود داشته باشد باید یکی از نمایندگان بخش خصوصی دور آن نشسته باشد. به این معنا که باید از نظرات تشکل‌های مربوط قبل از برنامه‌ریزی نهایی مطلع شده و آن‌ها را مد نظر قرار دهند.
حاجی‌پور تصریح کرد: خوشبختانه فضا برای همکاری بیش از پیش بخش خصوصی با دولت و نهادهای عمومی مانند شهرداری فراهم است.
«آرش نجفی»، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، با تأکید بر فعالیت ۱۳۷ عنوان صنفی در تهران، از انرژی‌بر بودن قریب به اتفاق هر یک از آن‌ها سخن گفت و توضیح داد: صرف انرژی به معنای هزینه است و بنابراین هر چه سعی کنیم انرژی مصرفی را کاهش دهیم به این معناست که کالای نهایی با بهای کمتری در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.
وی تشریح کرد: در مطالعات اولیه، صنف خشک‌شویی‌ها را مورد ارزیابی قرار دادیم. مصرف انرژی این واحدها قابل توجه است. طبق مطالعات صورت گرفته می‌توان ساعات کاری آن‌ها را با هماهنگی شهرداری‌ها تغییر دهیم تا از اتلاف انرژی کاسته شود.
نجفی هم‌چنین در مورد برچسب انرژی و رعایت آن از سوی ساختمان‌سازها، گفت: این بخشنامه آن قدر پیچیده است که خود باعثعدم اجرای خودش می‌شود. به همین دلیل کمیسیون انرژی طرح مطالعاتی را در همین رابطه انجام داد که می‌تواند نسبت به برچسب انرژی کارآمدتر باشد.
این فعال اقتصادی در ادامه با اعلام این خبر که از سال ۲۰۲۰ میلادی مجریان پیمان کیوتو، شهرداری‌ها خواهند بود، تصریح کرد: از سال ۲۰۲۰ میلادی شهرداری‌ها باید پیمان کیوتو را اجرایی سازند این در حالی است که هنوز زیرساخت‌های آن در شهرداری تهران وجود ندارد. این موضوع به ویژه در زمینه دریافت مالیات CO۲ محرض است. بخش خصوصی می‌تواند در این رابطه به شهرداری کمک کند.
«زرگران» نماینده بخش صنعت غذا در این جلسه با اشاره به این نکته که منطقه ۱۸ شامل بیشترین تعداد واحدهای صنعتی شهر تهران است گقت: شهرداری مرکز عرضه مستقیم محصولات غذایی را مانند میادین تره‌بار دائر کرده است ولی درخصوص محصولات صنایع غذایی عملکرد فروشگاه‌ها مناسب نیست.
وی ادامه داد: برای توزیع این محصولات به دلیل پراکندگی سوپرمارکت‌ها هزینه حمل و نقل ۲۰ تا ۲۵ درصد بر هزینه کالا می‌افزاید. از طرف دیگر سوپرمارکت‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد به عنوان مارجین طلب می‌کنند. که این نیز بر هزینه مصرف می‌افزاید. این فعال اقتصادی بر این باور بود که منطقه ۱۸ به دلیل داشتن زمین بسیار پتانسیل بالایی برای احداثفروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای دارد. این حرکت می‌تواند نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه‌های نهایی را کاهش دهد.
«محمدرضا طلایی» عضو کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران، با اعلام این خبر که نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات که نسبت به الکامپ از عمومیت بیشتری برخوردار است و در شهریور ماه برگزار می‌شود و گفت: هوشمندسازی شهر تهران پروژه‌ای است که در مذاکرات اخیر با آقای قالیباف مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین این نمایشگاه می‌تواند زمینه‌ای برای آشنایی شهروندان با فعالیت‌های شهرداری در این رابطه فراهم کند.
این فعال اقتصادی در حوزه ICT تصریح کرد: با توافقاتی که انجام می‌گیرد می‌توانیم غرفه‌ای را در این نمایشگاه به سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اختصاص دهیم تا از این طریق علاوه بر بحثاطلاع‌رسانی از اقدامات برای این نهاد بازاریابی نیز کنیم.
وی با اشاره به موفقیت‌های سایت دی جی کالا که فضایی مجازی برای فروش محصولات الکترونیک است، تشریح کرد: شهرداری می‌تواند بخش شهروند الکترونیک را که مربوط به فروشگاه شهروند می‌شود، فعال‌تر کند. امروز با توجه به سرعت بالای رسوخ فرهنگ خرید و فروش اینترنتی در سطح دنیا، ایران نیز باید بازار خود را از حالت سنتی خارج کرده و آن را به روز کند.
«فاطمه دانشور»، رئیس کمیسون مسؤولیت اجتماعی و محیط کسب و کار اتاق ایران، با تأکید بر تغییر رویکرد شهرداری از بحث‌های خدماتی به سوی دیدگاه‌های توسعه اجتماعی، توضیح داد: برای توسعه پایدار و بالا بردن سطح کیفیت زندگی افراد، همکاری بین بخش خصوصی و نهادهای عمومی مانند شهرداری یک ضرورت است.
این عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، عنوان کرد: امروز شهرداری علاوه بر افراد حقیقی، شرکت‌ها و بنگاه‌ها را به عنوان یک شخصیت مستقل پذیرفته و آن را از عوامل تغییر می‌بیند. عضو شورای شهر تهران هم‌چنین از نظر گرفتن مشوق‌های خاصی برای واحدهایی که در بحث‌های مسؤولیت اجتماعی فعال هستند، خبر داد و گفت: شهرداری به دنبال آن است که از طریق اعطای این مشوق‌ها، بنگاه‌های اقتصادی را به حضور پررنگ در بحث‌های مسؤولیت اجتماعی و زیست محیطی ترغیب کند.
این فعال اقتصادی یادآور شد: یکی از عوامل عدم حضور فعال بخش خصوصی در بحث‌های نیکوکارانه، بی‌اطلاعی آن‌ها از چالش‌های اجتماعی است. به همین دلیل نمی‌توانند در این حوزه کارآمد و کارساز عمل کنند.
دانشور احداثبازار مبل در منطقه یافت‌آباد را اقدامی مؤثر در ارتقای امنیت منطقه و در عین حال بخشیدن انسجام لازم به صنف تولیدکنندگان مبل ارزیابی و عنوان کرد: تا قبل از این جانمایی، منطقه یافت‌آباد تا این حد توسعه پیدا نکرده بود ولی امروز به منطقه‌ای توریستی مبدل شده است.
«وحید نوروزی»، شهردار منطقه ۱۸ با بیان این مطلب که هر توسعه‌ای با خود فرهنگ و رفاه به دنبال دارد، توضیح داد: رتبه درآمدی منطقه ۱۸ در بین سایر مناطق تهران، ۲ است که این بیانگر میزان توانمندی آن است.
وی بر این باور است که حضور بخش خصوصی به آبادانی منطقه و توسعه اجتماعی آن کمک می‌کند.
نوروزی با تأکید بر پهن کردن فرش قرمز برای بخش خصوصی در منطقه ۱۸ شهرداری تهران، تصریح کرد: پس از حضور در این منطقه به عنوان شهردار، معاونت سرمایه‌گذاری را فعال کردم و تا به امروز ۱۰ پروژه بزگ تعریف که در روزنامه نیز چاپ کردیم. برای تحقق آن‌ها تنها به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.
براساس اظهارات شهردار منطقه ۱۸ سوق دادن بازار مبل یافت‌آباد که در منطقه ۱۷ واقع شده است به این سمت اتوبان سعیدی و ایجاد شهر مبلمان اداری و خانگی یکی از طرح‌هایی است که برای توسعه منطقه تعریف شده است.
وی ایجاد بازار فرش ایران، بازار طلا و جواهر، شهربازی، استفاده از خودروهای هیبریدی و فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی را از دیگر برنامه‌های تعیین شده معرفی کرد.
نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود تنظیم نظام مدیریت محیط زیست را از لازمه‌های اصولی حفظ انرژی دانست و برای تحقق آن همکاری بخش خصوصی را ضروری ارزیابی کرد.
این مقام مسؤول، با اعلام این خبر که تا مرداد سال ۹۴ پروژه اتصال اتوبان تهران – ساوه به یادگار امام به اتمام خواهد رسید، تشریح کرد: وظیفه حمل بار و مسافر در سطح شهر بر عهده شهرداری است. در بحثمسافر، شهرداری وظایف خود را انجام می‌دهد ولی در رابطه با حمل بار مدیریت لازم صورت نمی‌پذیرد. ساماندهی این مسأله یک ضرورت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز