خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون کشاورزی عنوان کرد

تولید ۳۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تا سال ۱۴۰۴

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۳۱۷

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند، در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید در امنیت غذایی توسعه پایدار داشته باشیم و این در حالی است که چند سالی از این برنامه را گذرانیده‌ایم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی گفت: در سند توسعه کشاورزی به توافق رسیدیم در افق ۱۴۰۴، حجم تولید کشاورزی به ۳۰۰ میلیون تن برسد.

به گزارش ایلنا، عباس رجایی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در هشتمین همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی که با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: یکی از فرصت‌ها برای کشور ما این است که میراث‌داری کنیم و خودمان هم برای آیندگان میراثبسازیم.

وی افزود: بیان اینکه در ۳۵ سال گذشته چه کارهای عظیمی صورت گرفته خوب است، ولی اینکه امروز چگونه جهادی باشیم و جهادی بمانیم برای آیندگان مهمتر است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: کشور ما قرار است شاگرد اول دنیا در زمینه‌های مختلف باشد و تحقق این مسئله کار آسانی نیست و یکسری الزامات و ملزومات نیاز دارد.

رجایی گفت: اگر کشور چین بیش از یک میلیارد نفر را تغذیه می‌کند، حتما از گذشته، آینده‌پژوهی داشته و نگاه به آینده داشته است.

وی افزود: ما باید ببینیم برای آینده چه گام‌هایی برداشته‌ایم و چه گام‌هایی باید در مورد توسعه غذایی برداریم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند، در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید در امنیت غذایی توسعه پایدار داشته باشیم و این در حالی است که چند سالی از این برنامه را گذرانیده‌ایم.

وی افزود: در جلسات کمیسیون مجلس با مسئولان جهاد کشاورزی در مورد سند توسعه کشاورزی و اهداف این سند توافق کردیم، اگرچه هنوز به تصویب نرسیده، ولی توافقاتی صورت گرفته و از آنجا که دولت‌‌ها و مجلس‌ها پیوسته هستند، بنابراین تصمیمات هم باید پیوسته باشد و بالاخره این تصمیمات باید عملیاتی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان داشت: در سند توسعه کشاورزی به توافق رسیدیم که در افق ۱۴۰۴، حجم تولید کشاورزی به ۳۰۰ میلیون تن برسد و در این جا باید پرسید آیا با تخصیص صد میلیون تنی یعنی به عبارتی می‌توانیم ۲۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید کنیم.

وی افزود: جهادی بودن فقط مختص جهاد کشاورزی نیست، بلکه هر کس روحیه سازندگی را داشته باشد و جهادی کار کند، یعنی جهادی است.

رجایی گفت: در سند توسعه کشاورزی قرار بود ۳۰ درصد از محصولاتمان را با برند محصولات حلال در بازار جهانی ارائه کنیم، ولی آیا آماده بازاریابی و تولید این محصولات هستیم؟ و آیا شرایط رقابت و حضور در بازارهای جهانی را داریم؟

وی افزود: آیا می‌توانیم در کویرهایمان برنامه خاصی پیاده کنیم و غذای کشور را تأمین و تولید کنیم و آیا برای کل سرزمین برنامه نوشته‌ایم، یا فقط برای ۱۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت کنونی برنامه داشته‌ایم.

رجایی افزود: آیا ما به عنوان جهاد کشاورزی کشاورزان را شهروند درجه یک می‌دانیم یا مثل خیلی‌ها آنها را شهروند درجه ۲ می‌بینیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: مقرر شده در حوزه سلامت ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شود، چند ریال از این مبلغ را آقای دکتر قاضی زاده هاشمی می‌خواهند در حوزه غذایی و برای سلامتی غذایی کشور هزینه کنند؟ و آیا این کار را انجام می‌دهند؟

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت بخشی به عنوان غذا و دارو دارد، آیا این بخش حاضر است برای کاهش سموم و کودهای شیمیایی بخشی از آن ۱۰ هزار میلیارد تومان را در کشاورزی هزینه کند.

رجایی بیان داشت: اکنون حدود ۱۲ میلیارد دلار واردات انجام می‌شود، آیا هیأت دولت که اکثریت آنها جهادی خالص و یا دو رگ هستند و اکثر استاندارها که جهادی هستند، حاضرند این میزان واردات را انجام ندهند، اما در عوض همین مبلغ را به عنوان تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: تا زمانی که این مفاهیم عملیاتی نشده باشد و جایگاه خودش را پیدا نکرده باشد، جهادی بودن معنایی ندارد زیرا جهادی بودن به معنای وارد عمل شدن است و نباید ما امروز همچنان دستمان پیش بیگانگان دراز باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه ۳ مفهوم برای جهادی بودن پرداخت و اظهار کرد: جهادی بودن در معنای اول یک نگاه و روحیه همراه با یک بستر ارزشی فرهنگی بالا است.

رجایی به معنای دوم جهادی بودن اشاره کرد و افزود: معنای دیگر جهادی بودن خودباوری است و اینکه ما خیلی از کارهایمان را باید خودمان انجام دهیم.

وی افزود: سومین معنای جهادی بودن انعطاف‌پذیری است، زیرا جهادی‌ها هر جا که لازم بوده، وارد عمل شدند، به طوری که در زمان جنگ جنگیدند و در زمان سازندگی به بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ پرداختند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: اینکه می‌گویند اندازه کشاورزی از صنعت کمتر است درست نیست، کشاورزی تمام صنعت کشور را می‌بلعد، ولی وقتی می‌خواهیم قیمت شیر را بالا ببریم، قدرت خودروسازان را نداریم.

وی افزود: این تفکرات غلطی است که حدود ۱۵ سال است در کشور به راه افتاده و هم اکنون به اوج رسیده است. این خط، خطی انحرافی است و خطی است که دنبال یک وابستگی مدرن می‌گردد و با این خط ما راه به جایی نخواهیم برد و آنچه که دیروز بر سر ما آمده بود امروز هم بر سر ما خواهد آمد.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم یارانه‌ها را هدفمند کنیم، نباید بخش کشاورزی و صنعت را با هم ببینیم، زیرا کشاورزان وقتی که سوخت گران می‌شود، آن را به سختی تهیه می‌کنند، در حالی که افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند و باعثآلودگی هوا می‌شوند، به راحتی برای اتومبیل‌هایشان بنزین تهیه می‌کنند و این نیازمند یک بازمهندسی در تفکر کشاورزی و تفکر جهادی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: اگر قرار است درآینده ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت داشته باشیم باید برای آن ۱۵۰ میلیون نفر از همین الان به فکر باشیم.

رجایی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان به ۳ موضوع تأکید داشتند و فرمودند که اقتصاد، فرهنگ و توسعه ملی باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز