خبرگزاری کار ایران

قائم مقام خانه کشاورز در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اراضی کشاورزی برج می‌شوند؛ کشاورزان بیکار

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۸۶۲

زمین‌های کشاورزی برج می‌شوند / نوبرانه‌هایی که هیچگاه بدست مصرف‌کننده نمی‌رسند / کمبود و گرانی کود اوره کشاورزان را مستاصل کرده است.

قائم مقام خانه کشاورز عدم حمایت از کشاورز، عدم جبران خسارات، افزایش قیمت و کمبود نهاده‌های کشاورزی را از جمله دافعه‌های کشاورزی و رهاسازی زمین‌های کشاورزی و تبدیل شدن اراضی به آپارتمان و برج عنوان کرد.

عنایت بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی اظهار داشت: عدم حمایت از کشاورزان و باغداران و همچین خسارات وارده به باغات میوه در شمال کشور در پی بارش برف شدید در زمستان سال گذشته مزید بر علت شده تا زمین‌های کشاورزی و باغات تبدیل به آپارتمان شوند.

اراضی کشاورزی برج می‌شوند، کشاورزان بیکار

وی با تاکید بر لزوم حفظ زمین‌های کشاورزی بعنوان ثروت ملی، افزود: در حال حاضر بعلت اقتصادی نبودن کشاورزی زمین‌ها تغییر کاربری می‌گیرند و مزارع و باغات میوه بالاخص در شمال کشور تبدیل به برج و آپارتمان می‌شوند بطوری که این روند روز به روز در حال توسعه است.

گرانی سوخت؛ مانع رسیدن میوه و صیفی به بازار مصرف

بیابانی با اشاره به اینکه عدم جبران خسارات وارده به کشاورز منجر به‌‌ رها شدن زمین‌های کشاورزی شده، خاطرنشان کرد: اکنون در شهرهایی که نوبرانه‌هایی مثل هندوانه و طالبی برداشت می‌شود گرانی سوخت و حمل و نقل باعثشده که این صیفی جات در مزارع باقی مانده و هیچگاه بدست مصرف کننده نرسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت یک کیلو گوجه فرنگی در جیرفت ۲۰۰ تومان است اما کرایه حمل آن ۲۸۰ تومان است لذا برای کشاورز به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست که محصول را به بازار مصرف برساند و اگر هم به بازار برسد مصرف کننده مجبور است محصول را گران بخرد.

افزایش دوبرابری قیمت کود اوره / کود اوره کمیاب است

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به نرخ بالای کود و سم برای کشاورز تصریح کرد: پتروشیمی‌ها نه تنها قیمت کود اوره را بالا برده‌اند بلکه سهمیه‌ها را نیز کاهش داده و این مسئله سبب شده که قیمت تمام شده محصول برای کشاورز افزایش قابل توجهی یابد.

وی میزان عرضه کود اوره را به کشاورز در سال جاری حدود۷۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: در کشت بهاره با وجود تقاضای زیاد کشاورزان برای کود اوره میزان عرضه کاهش یافته به طوری که آنگونه که گفته شده ۲ میلیون تن کود لازم است که تنها ۷۰۰ هزار تن در اختیار کشاورز قرار داده شده و این مسئله موانع کشت را در کشاورزان دو چندان کرده است.

بیابانی یادآور شد: کشاورزان سال گذشته هر کیسه ۵۰ کیلویی کود اوره را با نرخ ۱۷۵۰۰ تومان خریداری می‌کردند در حالی که امسال علاوه بر کاهش عرضه مجبورند این کود را با نرخ ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان تهیه کنند به نحوی که وزارت کشاورزی نیز نسبت به این مسئله اعتراضاتی را مطرح کرده‌اند اما تا کنون کارساز نبوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز