خبرگزاری کار ایران

۴ قشر به دریافت‌کنندگان سبد کالا افزوده شد / بودجه ۹۳ یک پیشنهاد برروی میز نمایندگان است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۳۹

اگر نمایندگان پیشنهاد ما را قبول ندارند، هر طور فکر می‌کنند مناسبتر است، اقدام کنند. ما می‌تواسنیم همین مقدار جزئی اعتبار را تقسیم کنیم و هیچ کس هم اعتراض نکند، اما بسیاری از نمایندگان محترم با من تماس گرفتند و منطق دولت را تائید کردند.

هیات دولت درخصوص شمول افرادی که برای دریافت این دو سبد کالا تعیین شده بودند هم مصوبه‌ای داشت و دانشجویان متاهل، طلاب، خبرنگاران و هنرمندان هم به این جمع اضافه شدند.

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت امروز(چهارشنبه) در جمع خبرنگاران درخصوص پوشش مصوبات هیات دولت، به موضوع توسعه شبکه ریلی کشور و قطار شهری و چالش‌های این ارتباط اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۳ بالغ بر هزار و پانصد میلیارد تومان از یک ردیف درآمد هزینه برای توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور اختصاص پیدا کرد. همچنین صد میلیارد تومان درخصوص راه‌داری و بهسازی وضعیت جاده‌های کشور اختصاص یافت.

وی به چگونگی توزیع دو سبد کالا در بهمن و اسفندماه پرداخت و افزود: هیات دولت درخصوص شمول افرادی که برای دریافت این دو سبد کالا تعیین شده بودند هم مصوبه‌ای داشت و دانشجویان متاهل، طلاب، خبرنگاران و هنرمندان هم به این جمع اضافه شدند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه توزیع سبدهای کالایی در کنار سایر پرداخت‌های یارانه‌ای در سال آینده(۱۳۹۳) حداقل فصلی یکبار انجام می‌شود، تصریح کرد: با عنایت به اینکه رئیس‌جمهور تاکید داشتند، به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برای تامین منابع لازم برای توزیع سبدهای کالایی پیش از هر فصل، ماموریت داده شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه در لحظه ارائه گزارش به خبرنگاران، مواردی از دستور کار در ارتباط با طرح‌هایی در کمیسیونهای تخصصی دولت مطرح است، گفت: فرصتی بود که من در دوشنبه توانستم ۳ ساعت در جمع خبرنگاران درخصوص بودجه پاسخگو باشم.

وی در پاسخ به این سوال که لایحه بودجه ۹۳ با رویکرد اقتصاد مقاومتی انطباق دارد یا خیر، با مهم و اساسی خواندن این سوال، اظهار داشت: بودجه سال ۱۳۹۳ نوعی بودجه انقباضی واقع‌بینانه در راستای افزایش مقاومت اقتصادی درخصوص منابع و مصالح است. بودجه عمومی ۱۳۹۳ حداقل به صورت اسمی ۷.۳ - درصد رشد دارد، یعنی ما بودجه عمومی را در سال ۱۳۹۳ منقبض‌تر کردیم به علت اینکه واقع‌بینانه‌تر شود و بتواند اقتصاد ما را در برابر تکان‌های مختلفی که احتمال وقوع آن است، حفظ کند.

سخنگوی دولت با اشاره به لحاظ کردن بنیاد اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه ۱۳۹۳، تصریح کرد: ما ناگزیر شدیم برای اینکه توانمندی تولیدی‌مان را در اقتصاد بیشتر کنیم، با عنایت به اینکه اعتبارات عمرانی‌مان در سال آتی نسبت به سال جاری به علت محدود بودن منابع ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است، ضمن اینکه از منابع فاینانس به آنها کمک می‌کنیم تا طرحهای بیشتر را انجام داد ناچار شدیم به جای توزیع علی‌السویه این ۳۷ هزار میلیارد تومان بین ۳ هزار طرح بهدین جهت که مقاومت اقتصادی مان را بیشتر کنیم و تولید واقعی بیشتر شود، عمده این منابع را معطوف به ۲۴۶ طرح بزرگ که در سال آینده همه به بهره‌برداری می‌رسند، کردیم.

می‌توانستیم نمایندگان را راضی نگه‌داریم، ولی هیچ طرح عمرانی به پایان نمی‌رسید

نوبخت با بیان اینکه «می‌توانستیم این منابع را برای اینکه همه راضی باشند به یک اندازه بین همه طرح‌ها تقسیم کنیم و آن وقت اعتراض هیچ نماینده محترمی برانگیخته نمی‌شد»، گفت: این کار هیچ تولیدی را وارد چرخه نمی‌کرد و هیچ طرح عمرانی را به پایان نمی‌رساند. ما اختصاص بودجه به طرح‌های خاص را در راستای اقتصاد مقاومتی و مقاوم کردن اقتصاد کشور در لایحه بودجه ۱۳۹۳ انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه «بر خلاف سال جاری که در ابتدا دولت نمی‌تواسنت از مکانیسم تخصیص استفاده کند» از مجلس به ویژه از ریاست مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه بابت اجازه انعطاف، قدردانی کرد و اظهار داشت: بر همین اساس، در شرایطی که میزان ورودی منابع به خزانه محدود است، هیچ کسری تا پایان سال نخواهیم داشت، چون امکان تخصیص برای ما وجود دارد. خوشبختانه در لایحه ۹۳ هم با این انعطاف لایحه تقدیم مجلس شد.

اختصاص ۱۰ درصد اعتبارات عمرانی به استان خوزستان

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص اعتراض نمایندگان خوزستان به تخصیص بودجه به این استان و استعفای دسته‌جمعی نیز با اشاره به اهمیت استان خوزستان و خدمات مردم بزرگوار این استان در دوران دفاع مقدس و همچنین نقش این استان در تامین نفت کشور، گفت: به همین جهت در لایحه بودجه، سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این استان ۱۰ درصد کل اعتبارات عمرانی در این راستا است و در رتبه‌بندی استان‌ها هم خوزستان مقام اول را دارد.

نوبخت ادامه داد: البته این یک واقعیتی است که از نمایندگان محترم و فهیم آن استان تقاضا می‌کنیم با منطقی که در لایحه وجود دارد و به طرحهای زیر ۲۰ درصد و طرح‌های ۲۰ درصد تا ۸۰ درصد اعتبار کمتری تخصیص دادیم و اعتبارات را متمرکز به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد داده‌ایم. بنابراین طبیعی است که به بعضی از طرحهایی که پیشرفت فیزیکی‌شان کم است، اختصاص اعتبار کمتری بدهیم.

وی اعتراض نمایندگانی که طرح‌هایشان اعتباری کمتری می‌گیرند را طبیعی دانست و تصریح کرد: این نمایندگان بدانند این منطق بسیار پذیرفتنی است که ما بتوانیم در کنار این، تعداد زیادی از طرحها(۲۴۶ طرح) را به بهره‌برداری برسانیم.

سخنگوی دولت آنچه دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۳ به مجلس ارائه کرد را یک پیشنهاد در روی میز نمایندگان و مجلس خواند و گفت: اگر نمایندگان پیشنهاد ما را قبول ندارند، هر طور فکر می‌کنند مناسبتر است، اقدام کنند. ما می‌تواسنیم همین مقدار جزئی اعتبار را تقسیم کنیم و هیچ کس هم اعتراض نکند، اما بسیاری از نمایندگان محترم با من تماس گرفتند و منطق دولت را تائید کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز