خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان:

پوشش صادرات صنعتی به واردات آن ۳۷ درصد است / دولت به دنبال مچ گیری از فعالین اقتصادی نباشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۲۱

در دولت قبل توقع این بود که ما از دولت انتقاد نکنیم و فقط برای هم کف بزنیم و حتی یکبار در روز ملی صادرات سخنرانی من را به دلیل احتمال انتقادکردن حذف کردند.

دولت نباید دائما به فکر مچگیری فعالان اقتصادی نباشد و باید اعتماد به صادرکننده و فعال اقتصادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران صبح امروز در مراسم روز ملی صادرات با بیان اینکه پوشش صادرات صنعتی به واردات آن ۳۷ درصد است اظهار داشت: باید در کنار حفظ حقوق هسته‌ای به پیشرفت اقتصادی کشور نیز توجه کنیم.

وی افزود: در دولت قبل توقع این بود که ما از دولت انتقاد نکنیم و فقط برای هم کف بزنیم و حتی یکبار در روز ملی صادرات سخنرانی من را به دلیل احتمال انتقادکردن حذف کردند.

نهاوندیان با تأکید براینکه باید در روز ملی صادرات هم خود را تجلیل و هم تحلیل کنیم گفت: اینکه حرکت‌های اقتصادی و نیز سیاست‌های ارزی کشور به گونه‌ای بوده است که درسالهای گذشته به جای آنکه مشوق صادرات باشد مشوق توسعه واردات بوده نشانگر آن است که بخشی از مدیریت هایمان در خصوص توسعه صادرات غیرنفتی کاملا نقش بازدارنده داشته است.

وی صادرات را میدان مسابقه بین‌المللی اقتصادهای جهانی دانست و گفت: در صادرات است که معلوم می شود مجموعه تلاش کار و مدیریت کلان و خرد اقتصادی دولت‌ها تا چه حد توانسته در سطح جهانی موفق و رو به جلو باشد.

نهاوندیان ادامه داد: طبق رویکرد دولت تدبیرو امید باید توسعه اقتصادی کشور به دست بخش خصوصی انجام شود و وظیفه دولت در این مسیر شناسایی موانع و از میان برداشتن آنها می باشد.

وی خاطر نشان کرد: صادرات ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۱۵ میلیارد دلار رسید در حالیکه صادرات ترکیه و عربستان در همین مدت به ترتیب به ۱۰۴ و ۶۵ میلیارد دلار رسید همچنین پوشش صادرات صنعتی به واردات در کشور ترکیه ۷۳ درصد و تایلند و مالزی بالای ۱۰۰ درصد و کره جنوبی ۱۷۷ درصد است.

نهاوندیان با اشاره به صادرات صنعتی عربستان سعودی گفت: برخلاف آنچه که فکر می شود عربستان سعودی تنها صادرکننده نفت خام است باید بگویم که این کشور درسال ۲۰۱۲ تنها ۶۵ میلیارد دلار صادرات صنعتی داشته است.

رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به رویکرد جدید و نیز تحرکات اثرگذار دیپلماتیک دولت یازدهم، مشکلاتی که برسر راه توسعه صادرات غیرنفتی کشور وجود خواهد داشت برطرف می شود.

نهاوندیان یکی از راه حل‌های اساسی برای جلوگیری از رقابت مخرب در فضاهای کسب و کار را حمایت و تقویت از تشکل ها دانست و گفت: با تقویت تشکل ها مدیریت بازار سامان می یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز